۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
زخم خشکسالی بر پیکره مناطق عشایری خراسان جنوبی/ ۸۰ درصد مراتع از بین رفت
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

زخم خشکسالی بر پیکره مناطق عشایری خراسان جنوبی/ ۸۰ درصد مراتع از بین رفت

بیرجند- عصمتی پور، مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: خشکسالی وضعیت نامطلوبی در چرای دام عشایر به وجود آورده به گونه ای که ۸۰ درصد از مراتع تحت اختیار این قشر از بین رفته است.

مهدی عصمتی پور در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به کوچ بهاره عشایر استان بیان کرد: هر ساله کوچ بهاره عشایر از ۱۵ اسفند ماه آغاز می شود.

وی با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی میانگین بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته، افزایش میانگین دمای هوا، تبخیر بالا و تشدید کرونا، بیان کرد: این عوال در سال جاری، کوچ بهاره عشایر را به اواخر فروردین موکول کرده است.

عصمتی پور با بیان اینکه خشکسالی و کمبود بارندگی ها وضعیت نامطلوبی در چرای دام به وجود آورده است، افزود: در حال حاضر از مجموع سه هزار و ۵۰۰ هکتار مرتعی که در اختیار عشایر قرار دارد، ۸۰ درصد آن از بین رفته و خسارت بزرگی به بار آورده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: در سال جاری هفت هزار و ۵۰۰ رأس دام از سربیشه و نهبندان به سمت سیستان و بلوچستان و تعدادی از بشرویه و طبس به سمت خراسان‌های رضوی و شمالی کوچ خواهند کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه ۱۴۰ حلقه از چاه‌های مالداری در خراسان جنوبی که عشایر در زمان کوچ از آن بهره‌مند می‌شوند، خشک شده است، افزود: ۳۰ درصد از جمعیت عشایری استان در سال جاری به خارج استان کوچ می کنند.

وی با اشاره به دیگر خسارت های خشکسالی در جامعه عشایری بیان کرد: ۴۰ درصد از مراتع استان در حوزه عشایر واقع شده که به دلیل کاهش میزان بارندگی ۸۰ درصد آن خسارت دیده است.

عصمتی پور با بیان اینکه خشکسالی نرخ مرگ و میر دام  عشایر را افزایش می دهد، گفت: کاهش درآمد، بیکاری، افزایش مهاجرت، ناامنی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی از تاثیرات غیرمستقیم خشکسالی بر روی عشایر استان است.

کد خبر: ۸۳٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha