۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
«زاوه» غنی از ثروت، محروم از توسعه؛ انتظار راه اندازی شهرک صنعتی ۱۰ ساله شد
بازار از تربت‌حیدریه گزارش می‌دهد؛

«زاوه» غنی از ثروت، محروم از توسعه؛ انتظار راه اندازی شهرک صنعتی ۱۰ ساله شد

تربت‌حیدریه- شهرستان «زاوه» که پیش‌از این از بخش‌های تربت‌حیدریه محسوب می‌شد باوجوداینکه قطب تولید زعفران است اما به‌عنوان محروم‌ترین شهرستان خراسان رضوی لقب گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان زاوه تا آبان ماه سال ۱۳۸۷ یکی از بخش‌های تابعه شهرستان تربت‌حیدریه بود که از این تاریخ با مرکزیت شهر «دولت‌آباد» به شهرستان «زاوه» ارتقا یافت.

به گزارش خبرنگار بازار جمعیت این شهرستان ۶۷ هزار و ۶۹۵ نفر در قالب ۲۰ هزار و ۶۳ خانوار است که باوجود یکی از قطب‌های تولید زعفران مرغوب اما به اذعان مدیران استانی در زمره یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های خراسان رضوی قرار دارد.

سفر استاندار به زاوه
سفر استاندار خراسان رضوی در نخستین هفته سال جدید و وعده‌های دلگرم‌کننده برای استفاده از ظرفیت‌های این شهرستان هرچند روزنه‌ای از امید در دل مردم این منطقه ایجاد کرده است اما هنوز به تحقق نرسیده است و نیاز به مانع زدایی دارد.

محمدصادق معتمدیان ماه جاری در سفر به این شهرستان اظهار کرد: زاوه از قطب‌های تولید زعفران است و ظرفیت‌های خوبی در شهرستان وجود دارد که نیازمند برنامه مناسب‎تری است.

«زاوه» غنی از ثروت، محروم از توسعه؛ انتظار راه اندازی شهرک صنعتی ۱۰ ساله شد

وی بر ضرورت برند سازی و تجاری‌سازی زعفران زاوه تأکید کرد و ادامه داد: نباید اجازه دهیم ثروت‌های مردم با بی‌برنامگی از شهرستان، استان و کشور خارج شود.

استاندار خراسان رضوی به تشکیل کمیته «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌گذاری» در استانداری خراسان رضوی اشاره و تأکید کرد: در سالی که باتدبیر هوشمندانه مقام معظم رهبری به این نام مزین شده است، موانع استان را کنار خواهیم زد.

البته در این سفر ۲۴ مصوبه برای توسعه و پیشرفت شهرستان زاوه در حوزه‌های مختلف به تصویب رسید که حال بسیاری از مردم در انتظار تحقق این مصوبات هستند.

سرمایه‌گذاری در شهرک فرضی
پروژه احداث شهرک صنعتی زاوه یکی از چندین پروژه زمین‌گیر شده مانند بیمارستان این شهر است که باوجود گذشت ۱۰ سال اما هم چنان درگیر و دار مشکلات است.

به گزارش خبرنگار بازار درحالی‌که مردم این شهرستان سال‌ها در طلب راه‌اندازی شهرک صنعتی بودند و افزون بر ۱۰ سال از صدور موافقت اصولی این شهرک می‌گذرد درنهایت سال ۹۸ با حضور  صالحی نیا معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران کلنگ شهرک صنعتی زاوه به زمین خورد، اما پس‌ازاین مراسم شکایتی  از سوی کارخانه سیمان زاوه به سازمان بازرسی استان ارسال شد مبنی بااینکه زمین در نظر گرفته‌شده در حریم اراضی معدن کارخانه سیمان زاوه قرار دارد و قبلاً این منطقه برای بهره‌برداری به سیمان زاوه  واگذارشده است و لذا همین موضوع موجب شد تا این پروژه رهاسازی شود.

بسیاری از مردم می‌گویند اگر قرار است صنعتی پا بگیرد و سرمایه‌گذاری به این منطقه پا بگذارد و رونقی حاصل شود خوب نیاز به زمین‌داریم و تا وقتی‌که شهرک صنعتی در کار نیست چگونه می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذار پولش را به این شهرستان محروم بیاورد؟

سه هزار شغل ازدست‌رفته
حسین سربیشه ای یکی از فعالان اقتصادی در این رابطه به ما می گوید: حدود یک دهه است که  مسئله شهرک صنعتی شهرستان زاوه کلید خورده و بنا بود کلنگ ناحیه صنعتی زاوه هم در همان زمان، توسط استاندار وقت به زمین بخورد اما این حرکت متأسفانه به دلیل شکایت کارخانه سیمان زاوه به دلیل قرارگیری ۵۲ هکتار زمین شهرک‌ها در حریم اراضی این کارخانه متوقف شد.

وی اظهار می‌کند: این درحالی‌که است که حدود دو سال زمان برای تهیه طرح توجیهی و گرفتن موافقت‌نامه اصولی احداث این شهرک گذاشته‌شده و مجوزهای مربوط صادرشده بود و حتی آن زمان حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای حصارکشی زمین شهرک  جذب‌شده بود اما متأسفانه این اعتبار برگشت خورد و هزینه نشد.

وی ادامه می‌دهد: بعدازآن شرکت سیمان زاوه در جلسه‌ای در فرمانداری زاوه متعهد شد که در قبال ۵۲ هکتار زمینی که در حریم اراضی معدنی آن کارخانه قرارگرفته است، ۴۲ هکتار زمین را درجایی دیگر به شرکت شهرک‌های صنعتی تحویل دهد اما متأسفانه در تمامی این ۱۰ سال گذشته مسئولان هیچ کاری انجام ندادند.

سربیشه ای با بیان اینکه در طرح اولیه توجیهی این شهرک ایجاد ۳ هزار شغل پیش بینی شده بود می افزاید: مسئولان هنوز گام نخست و تهیه زمین را نتوانستند حل کنند حال چکونه می خواهند که در سال موانع زدایی ها و با این نرخ تورم و گرانی آن هم یک شبه شهرک صنعتی را به بهره برداری برسانند؟!

زاوه برگزیده در میان محروم‌ها
به گزارش بازار در همین رابطه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه تدوین برنامه برای محرومیت‌زدایی از زاوه ، به‌عنوان محروم‌ترین شهرستان استان آغازشده است افزود: بر اساس ارزیابی وزارت کشور، در این برنامه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه‌یافته در ۳۱ استان شناسایی‌شده‌اند که زاوه در خراسان رضوی، به‌عنوان نقطه کمتر توسعه‌یافته این استان برای انجام اقدامات محرومیت‌زدایی برگزیده‌شده است.

«زاوه» غنی از ثروت، محروم از توسعه؛ انتظار راه اندازی شهرک صنعتی ۱۰ ساله شد

سید کمال‌الدین میر جعفریان در نشست بررسی برنامه‌های ویژه محرومیت‌زدایی از شهرستان زاوه در استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: وزارت کشور از سال گذشته در راستای برقراری عدالت منطقه‌ای، تلاش برای ایجاد مناطقی همگن ازنظر توسعه‌ای و ارتقای سطح توسعه در شهرستان‌های محروم و کمتر توسعه‌یافته را آغاز کرده است.

وی بیان کرد: معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در پی دستور رهبر معظم انقلاب، ۳۱ شهرستان کمتر توسعه‌یافته کشور، باید تا پایان برنامه ششم توسعه به مرحله توسعه‌یافتگی دست یابند، ازاین‌رو در پی سفر اخیر استاندار خراسان رضوی به شهرستان زاوه و دستور وی مبنی بر شتاب بخشی به اقدامات اجرایی برای محرومیت‌زدایی، این نشست به‌منظور تدوین برنامه برای این موضوع با حضور مسئولان محلی و استانی در نظر گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای ۲۴ برنامه در حوزه‌های عمرانی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی در سفر استاندار خراسان رضوی به شهرستان زاوه برای توسعه و رفاه مردم این منطقه به تصویب رسید.

میر جعفریان اظهار داشت: بر اساس تصمیمات اتخاذشده، باید سند توسعه میان‌مدت شهرستان زاوه با محوریت فرمانداری متشکل از نمایندگان دفاتر شهری و روستایی و شهرداری مشهد تدوین و ابعاد توسعه در قالب تعیین شاخص‌ها در ۲ بعد عمرانی و اقتصادی برنامه‌ریزی شود.

وی تأکید کرد: همچنین باید طرح‌های توسعه در شهرستان زاوه در حوزه‌های زیرساخت‌های عمرانی، اقتصادی و اجتماعی توسط شهرداری مشخص و مدل توسعه نیز در همه شهرها و روستاهای شهرستان زاوه تهیه و اجرا شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: بعد از تعریف سند میان‌مدت توسعه شهرستان زاوه، باید اولویت‌های آن بر اساس برنامه زمان‌بندی و رسیدن به شاخص متوسط کشوری تعریف‌شده توسط شهرداری مشهد مشخص و برای اجرا اقدام شود.

کد خبر: ۸۳٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha