۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
بی توجهی رشد قیمت ها به عدم تقاضا در بازار فولاد

بی توجهی رشد قیمت ها به عدم تقاضا در بازار فولاد

دو عامل اصلی نوسان نرخ فولاد در بازار داخلی، نرخ ارز و قیمت های جهانی می باشند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، انتظار برای مشخص شدن روند نوسانات نرخ ارز در کشور موجب شده است که بسیاری از بازارهای کالایی تحت تاثیر این مسئله طی روزهای گذشته با رکود مواجه شوند؛ اما روند رینگ معاملاتی فولاد بورس کالا تا حدودی در مسیر معکوس این روند عمومی قراردارد. این روند به گونه ای بود که چیزی حدود ۷۰ درصد شمش و ۶۲ درصد میلگرد فولادی که در رینگ هفته گذشته عرضه شد، مورد معامله قرار گرفت، اما فعالان بازار آزاد مقاطع فولادی معتقدند که روند موجود در بازار آزاد با معاملات بورس کالا متفاوت بوده و در این بین عدم تقاضای مصرفی و سرمایه ای سبب شده این بازار روزهای بی رمقی را سپری کند.

از سوی دیگر خبر رقابت برای خرید سنگ آهن در معاملات حراج باز بورس کالا مسئله ای است که توانست تاحدودی موج مثبت خرید را روانه این بازار کند و همچنین برای ساعاتی رونق را به بازار آزاد مقاطع فولادی بازگرداند. طی هفته گذشته، تولیدکنندگان شمش فولاد حدود ۱۴۵ هزارتن محصول را با نرخ پایه ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا عرضه کردند که این عرضه با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه شد. به این صورت که صنایع تکمیلی این بخش تقاضایی برابر با ۱۷۴ هزارتن را در این بازار به ثبت رساندند که در مجموع منجر به معامله ۹۸ هزارتن شمش فولاد از این بازار با متوسط قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان گردید.

دو عامل اصلی نوسان نرخ فولاد در بازار داخلی، نرخ ارز و قیمت های جهانی می باشند؛ با این وجود که طی روزهای اخیر، نرخ ارز در بازار داخلی ثبات نسبی داشت و حتی با نوسانات کاهشی همراه بود، می بایست علت این رشد را در عامل دیگر تاثیرگذار بر بازار یعنی قیمت های جهانی بررسی کرد.

افزایش بهای جهانی شمش وهمچنین مقاطع طویل فولادی بازار صادراتی این محصولات را تقویت می کند و از این رو زمینه برای رونق بازار شمش فولاد در داخل فراهم می شود. براساس گزارش متال بولتن، نرخ بیلت صادراتی ایران از ۵۴۵ دلار به ازای هرتن در روزهای پایانی مارس به چیزی حدود ۵۷۵ دلار در هفته منتهی به ۹ آوریل رسیده است. همین مسئله علاوه بر اینکه به معنای افزایش تمایل در جهت صادرات شمش فولاد است، موجی از افزایش بهای مقاطع طویل فولادی تولید داخل در بازارهای صادراتی را نیز به همراه دارد و به همین سبب برای تولیدکنندگان مقاطع فولادی کشور سیگنالی مثبت محسوب می شود.

با وجود اینکه عدم تقاضای مصرفی و سرمایه ای قابل توجه در بازار داخل، موجب شده که تولید مقاطع طویل فولادی سوددهی مناسب نداشته باشد، اما بهبود وضعیت صادراتی انگیزه ای برای تداوم یافتن تولید در این بخش است. روز یکشنبه ۲۲ فروردین، رینگ حراج باز بورس کالا شاهد عرضه سنگ آهن دانه بندی و همچنین کلوخه بود که استقبالی که خریداران از این محصول داشتند موجب ایجاد رقابت در میان قیمت آنها شد.

مسئله رشد قیمت سنگ آهن در معاملات بورس کالا نسبت به نرخ پایه، این ذهنیت را در میان اهالی بازار ایجاد کرد که قیمت ها در معاملات سایر حلقه های زنجیره در روزهای آتی، افزایش یابد. به این صورت که با استناد بر اظهارات فعالان بازار آزاد همین خبر موجب تحریک بازار مقاطع طویل فولادی نیز شد. در معاملات امروز سه شنبه ۲۴ فروردین، قیمت پایه عرضه شمش فولاد با افزایش ۳۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم همراه است؛ افزایش نرخ پایه شمش فولاد در بهای تمام شده محصولات تولیدی این بخش اثر گذار بوده است. از این رو افزایش قیمت مقاطع طویل فولادی با وجود عدم تقاضای مصرفی در بازار آزاد قطعی خواهد بود.

کد خبر: ۸۳٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha