۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
ضرورت غرس نهال های دارای اصالت/ گیلان ۱۳ نهالستان دارد
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گیلان:

ضرورت غرس نهال های دارای اصالت/ گیلان ۱۳ نهالستان دارد

صومعه سرا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: باغداران از نهال‌های دارای شناسه یا برچسب که اصالت آن مشخص باشد در باغات خود غرس کنند.

به گزارش بازار، به نقل از جهاد کشاورزی گیلان، منوچهر پارسافر با تاکید براینکه باغداران از نهالستانی که شرایط فنی و ضوابط مورد تأیید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و مجوز تولید نهال را دارد نهال خود را تهیه کنند، اظهار داشت: نهال‌ها باید دارای گواهی بهداشت یا سلامت از لحاظ عدم آلودگی به آفات و بیماری‌ها بوده و از لحاظ رشدی دارای یک استاندارد مطلوب باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به ویژگی‌های نهال استاندارد جهت احداث باغات اشاره کرد و گفت: نهال استاندارد بایستی در زمان فروش دارای ریشه کافی و سالم باشد. پارسافر اظهار داشت: یک نهال پیوندی باید دارای پایه و پیوندک کاملاً مشخص و عاری از هرگونه آفت، بیماری، نماتد، بذر علف‌های هرز بوده و از نظر سن باید یک‌ساله (از زمان پیوند) و یا دوساله (از زمان کاشت بذر در خزانه) باشد.

وی اضافه کرد: نهال‌های خیلی جوان و کمتر از یک سال و یا نهال‌های مسن و بیشتر از دو سال سن برای احداث باغ مناسب نیستند.

پارسافر تصریح کرد: تولیدکنندگان نهال بایستی قبل از عرضه یا فروش، ریشه‌های نهال‌ها را به روش درست و اصولی توسط تولیدکننده ضدعفونی کرده و برای ارقام گیاهی که نیاز به رقم گرده زا (تلقیح کننده) دارند ارقام مناسب را در اختیار باغداران قرار دهند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هر بسته نهال ضدعفونی شده بایستی در کیسه‌ای از جنس گونی کنفی خیس پیچیده (حداقل ۳۰ سانت بالای یقه نهال) و سپس در داخل یک کیسه پلاستیک سیاه بسته‌بندی شود.

وی عدم آثار زخم و زگیل نهال در زمان فروش، تک تنه بودن نهال ارقام میوه، متورم نبودن و باز نشدن جوانه‌های نهال در زمان فروش و همچنین کج و بدفرم نبودن یا دارای ریشه پیچیده یا برگشته و یا کلاف شده  نهال‌ها را از دیگر ویژگی‌های نهال سالم و استاندارد ذکر کرد.

پارسافر در ادامه با اشاره به اینکه استان گیلان ۱۳ نهالستان دارای مجوز از سازمان ثبت و گواهی بذر و نهال کشور دارد که نسبت به تولید انواع نهال های مثمر دارای لیبل (شناسه) و سالم و با اصالت تحت نظر کمیته فنی نهال استان فعالیت می کند، تصریح کرد: هرساله در راستای توسعه باغات مثمر خصوصا توسعه باغات در اراضی شیبدار اعتبارات یارانه نهال به استان تخصیص می یابد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: متقاضیان احداث باغ میتوانند به مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستانها مراجعه نموده و از اعتبارات یارانه نهال بهره مند گردند و کارشناسان مربوطه نیز راهنمایی لازم را به آنان ارائه خواهند داد.

کد خبر: ۸٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha