۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
نگرانی اسرائیل از تاسیسات هسته‌ای دیمونا

نگرانی اسرائیل از تاسیسات هسته‌ای دیمونا

مقام های اسراییلی، پیوسته نگران آسیب پذیری رآکتور پژوهشی خود در دیمونا و نیز دیگر سایت ها هستند که بیشترشان در تیررس موشک های ایرانی است که حزب الله لبنان در اختیار دارد.

به گزارش بازار، «سیمون هندرسون»، در مطلبی که در هیل منتشر شده به خرابکاری اخیر در تاسیسات هسته ای ایران پرداخته است.

در این گزارش آمده است: ایران، روز شنبه «روز ملی فن آوری هسته ای» را جشن گرفت، یکشنبه شاهد یک حادثه عمده در سایت اصلی غنی سازی نطنز بود که احتمالا اسراییل پشت آن قرار داشت. امروز چه اتفاقی می افتد؟ جولای سال گذشته که انفجاری در این سایت رخ داد، تل آویو ساکت ماند اما این بار از منابع ناشناخته اطلاعاتی اسراییل نقل می شود که خرابکاری یکشنبه، کار اسراییل بوده است.

نُه ماه پیش، وقوع یک انفجار آسیبی جدی بر کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ نطنز وارد کرد و تولید سانتریفیوژهای تازه را به تاخیر انداخت. این بار به نظر می رسد که قطع برق، به کل تاسیسات که در یک محدوده چندین مایل مربعی گسترده است، آسیب زده باشد.

قطع برق، رخداد خوبی برای سانتریفیوژهای در حال غنی سازی نیست. هر کدام از این چرخ ها، بصورت عمودی در داخل یک محفظه قرار می گیرند و با سرعتی بالا که حدود هزار دور در ثانیه است، آنهم در خلاء می چرخند تا مقاومت هوا کاهش یابد.

مهمترین چالش در طراحی سانتریفیوژها، همان نوسان در شتاب چرخش است زمانی که می خواهد سرعتش را افزایش یا کاهش دهد و اگر طراحی خوبی نداشته باشند، دچار لرزشی خارج از کنترل می شوند و در برخورد با بدنه بیرونی، آن را خرد می کنند. این همان نقطه آسیبی بود که در سال ۲۰۱۰، حمله سایبری آمریکایی اسراییلی «استاکس نت» از آن بهره برد. قطع ناگهانی برق هم، شرایط مشابهی را پیش می آورد و به همان اندازه «ویرانگر» است.

حال چه اتفاقی می افتد؟ آیا ایران خود را مجبور به تلافی می بیند همانطور که در موضوع جنگ دریایی که تل آویو به راه انداخت اینگونه شد و ایران کشتی های مرتبط با اسراییل را هدف گرفت؟ اسراییل آشکارا مسوولیت حمله به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ را  پذیرفت. این کشتی پشتیبانی لازم برای انصارالله یمن را فراهم می کرد.

مقام های اسراییلی، پیوسته نگران آسیب پذیری رآکتور پژوهشی خود در دیمونا و نیز دیگر سایت ها هستند که بیشترشان در تیررس موشک های ایرانی است که حزب الله لبنان در اختیار دارد. چند روز آینده چه بسا که روزهایی پرتنش و شاید هم پرحادثه باشد.

کد خبر: ۸۳٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha