۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
ریزش نرخ ارز با انجام توافقات برجامی! | انتظار و آرامش نسبی در بازار طلا و ارز حاکم شد
بازار گزارش می دهد

ریزش نرخ ارز با انجام توافقات برجامی! | انتظار و آرامش نسبی در بازار طلا و ارز حاکم شد

رکود و نوسان اندک قیمت ها در بازار ارز و سکه ناشی از جهت گیری های سیاسی و اقتصادی و مسائل بین المللی است، این موضوع باعث شده است تا بازار ارز و سکه تا حدودی از آرامش نسبی برخوردار و شرایط انتظاری به خود بگیرد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت انواع ارز و سکه طی ۱۰ روز فعالیت بازار در سال جدید همچنان با نوسان اندکی همراه است و فعالان این بازار شاهد رفت برگشت قیمت دلار درکانال ۲۴ و ۲۵ هزار تومان هستند، از طرفی تابلو صرافی ها هر روز در حال تغییر نرخ این کالاها دربازار است.

آرامش در بازار سکه و ارز
بازاری که چون گذشته دیگر محلی برای جولان سرمایه گذاران و دلالان سودجو نیست و آرامش نسبی بر آن حاکم شده است. خیلی ها این آرامش را ناشی از انتظاری می دانند که فعالان اقتصادی همچنان منتظر روزهای خوش توافقات بین المللی با حفظ چارچوب ها هستند چرا که به عقیده اکثر کارشناسان اگر توافقات برجامی به درستی حاصل و تحریم ها لغو شود قیمت ارز به زیر ۲۰ هزار تومان سقوط می کند.

جهت گیریهای سیاسی و اقتصادی پیش رو و انتظار برای نتایج حاصل ازتصمیمات برجامی هم چنین تبعات قرارداد ۲۵ ساله با چینی ها در کنار موضوع اف ای تی اف موجب شده تا بازارها بخصوص بازار طلا و ارز شرایط رکودی و انتظاری را به خود گیرند

«اسفندیار شاه منصوری» کارشناس مالی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل رکود بازرها بخصوص بازار ارز و نوسان اندکی که در این بازار به چشم می خورد، گفت: نوسانی بودن قیمت ها ذات بازار است اما بیش از همه جهت گیرهای سیاسی و اقتصادی پیش رو و انتظار برای نتایج حاصل از تصمیمات برجامی هم چنین تبعات قرارداد ۲۵ ساله با چینی ها در کنار موضوع اف ای تی اف موجب شده تا بازارها بخصوص بازار طلا و ارز شرایط رکودی و انتظاری را به خود گیرند.

نوسان قیمتها در بازار ارز ناشی از برخی اخبار حاصله از مذاکرات برجامی است 
وی با بیان اینکه قیمت ها در بازار ارز و طلا این روزها متاثر از برخی اخبار و اظهارنظرها درباره چگونگی روند مذاکرات بین المللی و رفع تحریمها بالا و پایین می شود، اظهارداشت: بازار ارز و طلا و البته همه بازارها این روزها منتظر خبرهای خوش هستند چرا که در صورت توافقات برجامی با حفظ چارچوبها و رفع محدودیتهای تحریمی قیمت ارز در بازار به شدت ریزشی می شود.

این کارشناس مالی خاطر نشان کرد: سیاست گذاران ارزی نیز در شرایط کنونی اقتصاد کشور باید برنامه های کارشناسانه خود را طوری ترسیم کنند که قیمت دلار به هرشکل ممکن از ۲۴ و در نهایت ۲۵ هزار تومان رشد نکند چرا که در صورت رشد جهشی قیمت ارز باز همچنان باید شاهد کاهش ارزش پول ملی و گرانیهای بیش از این در بازار شویم.

اکنون که نرخ دلار به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است، این قیمت بازهم احتمال دارد بالا و پایین شود. بنابراین مسئولان بخصوص مسئولان بانک مرکزی باید مواظب جلوگیری از رشد احتمالی قیمت ارز در بازار باشند

شاه منصوری با بیان اینکه طی یک دهه اخیر دلار از ۳ هزار تومان در مواقعی به ۳۰ هزار تومان رسید و مردم طی این مدت به ناچار با رشد قیمت این کالای مهم اقتصادی و تاثیرگذاری بالای آن در افزایش سطح عمومی قیمتها در بازار بودند افزود: اکنون که نرخ دلار به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است، این قیمت بازهم احتمال دارد بالا و پایین شود. بنابراین مسئولان بخصوص مسئولان بانک مرکزی باید مواظب جلوگیری از رشد احتمالی قیمت ارز در بازار باشند.

وی افزود: چنانچه گشایش های اقتصادی و سیاسی در کشور حاصل شود درآمدزایی کشور از محل فروش کالاها افزایش و نرخ ارز کاهشی خواهد شد البته قیمت ارز اکنون نیز در بازار بالاست و مدیران اقتصادی باید با تدابیر خاص مانع از رشد قیمت این کالا به هر شکل ممکن شوند چرا که افزایش نرخ ارز فشار فراوانی به اقتصاد خانوارها می آورد.

دلار در آستانه ورود به کانال ۲۵ هزار تومان
بنا به این گزارش، هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۴۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت یورو ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان است. این در حالی است که دیروز قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۳۹ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

به عقیده کارشناسان قیمت ارز  در صرافی بانکها نباید پیرو قیمت گذاری بازار آزاد شود و تابلو صرافی های مجاز باید نرخ ها را درپایین در نظر گیرند تا قیمتها در بازار ارز و ... فورانی افزایش نیابد

با افزایش اندک قیمت ارز و سکه در بازار، صرافی‌های بانکی نیز امروز قیمت‌ دلار و یورو را نسبت به روز کاری قبل افزایش دادند؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۳۶۸ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۸۸۶ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۵۸۳ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۷ تومان اعلام شده است.

این در حالی است که به عقیده کارشناسان قیمت ها در صرافی بانکها نباید پیرو قیمت گذاری بازار آزاد شود و تابلو صرافی های مجاز باید نرخ ها را درپایین در نظر گیرند تا قیمتها در بازار ارز و ... فورانی افزایش نیابد.

در چنین شرایطی اما نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند، تغییر قیمتی که باید مانع از رشد قیمت ها در بازار شود.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده  که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، ‌ قیمت دلار به مرز ۲۶ هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

نرخ طلا و سکه نیز با رشد نرخ ارز گران شدند
کارشناسان معتقدند؛ دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال ۲۳-۲۲ هزار تومان جا خوش می کند.

با افزایش قیمت ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت چرا که قیمت این کالاها رهرو قیمت ارز در بازار هستند.

علاوه بر افزایش قیمت سکه تمام بهار آزادی هم اکنون، قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

همچنین قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۴۱ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۳۸۷ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

کاهش قیمت جهانی طلا
قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۷۳۸ دلار و ۵۸ سنت رسید. به دنبال افزایش سوددهی اوراق خزانه داری امریکا و در حالی که پس از انتشار آمارهای مثبت اقتصادی ارزش دلار تقویت شده است، قیمت طلا امروز شاهد کاهش بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۷۳۸ دلار و ۵۸ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه ژوئن با ۰.۴۰ درصد کاهش به ۱۷۳۷ دلار و ۸۰ سنت رسید.  

بنا به این گزارش، بازار طلا و جواهر تهران نیز از ابتدای هفته جاری ‌به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز به مدت ۲ هفته تعطیل اعلام شده است و قیمت های درج شده با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است. از طرفی بازار ارز نیزهمچنان منتظر خروجی مذاکرات برجامی است و معلوم نیست نتیجه این مذاکرات قیمت ارز را در بازار به چه سرنوشتی تبدیل کند.

کد خبر: ۸۳٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha