۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
مانع زدایی و پشتیبانی از تولید نیازمند اقدام عینی و عملی
یادداشت؛

مانع زدایی و پشتیبانی از تولید نیازمند اقدام عینی و عملی

همدان-«مانع زدایی و پشتیبانی از تولید نیازمند اقدام عینی و عملی است و نباید در حد حرف باشد ضمن اینکه در این مسیر نباید از استعدادهای داخلی غافل شد»؛ این جملات بخشی از یادداشت طاهره شهابی کارشناس مدیریت برنامه ریزی برای بازار است که درادامه می‌خوانید.

طاهره شهابی؛ بازار: نامگذاری سال جدید به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» نشان دهنده توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به مسئله مهم تولید است چراکه حفظ ارزش ملی و ثروت کشور به واسطه افزایش تولید و اشتغال ممکن خواهد بود.

معیار نامگذاری رهبری در سال ۱۴۰۰ با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نشان می‌دهد که در امر تولید به یک پشتیبانی شدید نیاز داریم و در این عرصه باید تلاش کرد تا تولید با مدل صحیح و درست شکل بگیرد.

ناگفته پیداست که شعار سال جاری در امتداد شعار سال گذشته است چراکه برای تحقق کامل شعار «جهش تولید» که توسط مقام معظم رهبری برای سال ۹۹ انتخاب شد مانع هایی وجود دارد که همچنان هم پابرجاست و از همین رو امسال تولید، حمایت‌ها، مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شد تا تولید که با موانع بسیاری مواجه است؛ مورد توجه قرار گیرد چراکه با وجود تمام تلاش‌ها در سال جهش تولید به دلیل مشکلات حوزه تولید در کشور و موانع کار بسیاری از مراکز تولیدی، مردم گشایش لازم را در معیشت خود مشاهده نکردند.

قریب به اتفاق کارشناسان بر این مساله اذعان دارند که تقویت تولید بسترساز افزایش قدرت اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی است و با اشتغالزایی شاهد رفع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود ضمن اینکه یکی از مهمترین موفقیت‌ها در عرصه حمایت و پشتیبانی از تولید تعادل نظام تولید و توزیع است.

موضوع آنجا جدی تر می شود که نتیجه نظام توزیع نامتوازن و بی‌برنامه این است که قیمت‌ها مدام در حال نوسان است حال آنکه اگر مدیریت و پشتیبانی درستی در نظام توزیع داشته باشیم شاهد ثبات قیمت‌ها خواهیم بود.

در حال حاضر مهم‌ترین موانع را در حوزه صادرات شاهدیم در حالی که در روند افزایش تولید کالاهای کیفی باید بستر صادرات آن نیز مهیا شود تا برای تولیدکننده صرفه اقتصادی لازم را داشته باشد

از جنبه دیگر که به شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» نگاه می کنیم موضوع ضرورت توجه به مقوله صادرات نمایان می شود چراکه در حال حاضر مهم‌ترین موانع را در حوزه صادرات شاهدیم در حالی که در روند افزایش تولید کالاهای کیفی باید بستر صادرات آن نیز مهیا شود تا برای تولیدکننده صرفه اقتصادی لازم را داشته باشد.

از این منظر هم کارشناسان بسیاری معتقدند در حال حاضر وضعیت خوبی در زمینه صادرات نداریم در حالی که اگر قصد اصلی حرکت در راستای تحقق شعار امسال است باید مسئولان تا رسیدن به نتیجه پای کار باشد و در برداشتن موانع از مسیر تولید قدم بردارند تا شعار سال محقق شود.

بانک‌ها باید به جای تبدیل به بنگاه اقتصادی بر حمایت از تولید متمرکز شوند
به بررسی سایر مشکلات واحدهای تولیدی که وارد می شویم اکثر واحدهای تولیدی با بانک‌ها مشکل دارند چراکه مطالبات چندین برابر شده و واحد زمین‌گیر شده اند ضمن اینکه قوانین دست و پاگیری هم وجود دارد که مانع تولید شده و این درحالی است که بانک‌ها باید به جای تبدیل به بنگاه اقتصادی بر حمایت از تولید متمرکز شوند.

امروز نگاه بانک‌های عامل باید حمایت از تولید باشد نه اینکه به بنگاه اقتصادی تبدیل شوند ضمن اینکه دولت نیز باید سیاست حمایت از تولید را در پیش بگیرد نه اینکه خود تولیدکننده باشد.

بارها و بارها عنوان شده که تولید به پشتیبانی نیاز دارد بنابراین هم دولت و هم مسولان ریز و درشت باید از تولیدکننده پشتیبانی کنند و از بانک‌ها گرفته تا رسانه‌ها مشوق و پشتیبان مهمی برای حوزه تولید و تولیدکنندگان باشند.

تنها در یک نمونه می توان چین را به عنوان یکی از کشورهای پرجمعیت دنیا مثال زد که امروز با همین نگاه به خودکفایی رسیده و بازار دنیا را در دست گرفته چراکه در همه عرصه‌ها به تولید اهمیت داده اند.

در بسیاری مواقع یک تولیدکننده باید از چند دستگاه مجوز بگیرد و همین چرخه طولانی اخذ مجوز باعث می‌شود سرمایه‌گذار از پیگیری کار منصرف شود و ترجیح دهد به جای تولید در عرصه دیگری چون خرید و فروش ملک وارد شود

از ذکر مشکلات ریز و درشت تولیدکنندگان که بگذریم یکی دیگر از موانع پیش روی تولید، طولانی بودن روند صدور مجوز تولید است زیرا در بسیاری مواقع یک تولیدکننده باید از چند دستگاه مجوز بگیرد و همین چرخه طولانی اخذ مجوز باعث می‌شود سرمایه‌گذار از پیگیری کار منصرف شود و ترجیح دهد به جای تولید در عرصه دیگری چون خرید و فروش ملک وارد شود.

بارها عنوان شده که  فرآیند طولانی و تضاد و ابهامات بین دستگاهی باعث رنجش تولیدکننده می‌شود در حالی که باید از یک پنجره واحد از تولیدکننده حمایت شود و حتی با استفاده از دانش های نوین این روند را به کوتاه‌ترین زمان ممکن برسد؛ دولت باید در رفع بروکراسی اداری، کاغذبازی و مشکلات صدور مجوز بکوشد زیرا در حال حاضر این فرایند زمانی طولانی دارد و باید نسبت به کاهش آن برنامه‌ریزی و اقدام شود.

به هر حال نامگذاری امسال بیانگر آن است که می‌توان در عرصه تولید به موفقیت دست یافت و با داشتن ظرفیت‌های بالا در عرصه‌های مختلف در کشور به تولیدات متنوع رسید اما در این مسیر باید بانک‌های عامل، دولت و مجلس دست به دست هم دهند و با اتحاد و همراهی تحریم‌ها را مهندسی کرده و دشمن را پشیمان کنند.

شاید گفته شود که متاسفانه هنوز آن طور که باید زیرساخت‌های تولید و توسعه در کشور فراهم نشده است بنابراین باید با تمام توان در مسیر حل مشکلات قدم برداریم چراکه اگر مشکلات عنوان شده را حل نکنیم نمی‌توانیم کشور را توسعه دهیم کمااینکه به ضرورت توجه به این مقوله مقام معظم رهبری در نامگذاری امسال مانع زدایی ها را مورد تاکید قرار داده اند.

اگر می‌خواهیم کشور را آباد کنیم همه مکلف هستیم دست به دست هم قوانین مزاحم را برداریم و حامی تولیدکنندگان باشیم و چشم از آمریکا و دیگر کشورها برداریم

در یک کلام باید گفت اگر می‌خواهیم کشور را آباد کنیم همه مکلف هستیم دست به دست هم قوانین مزاحم را برداریم و حامی تولیدکنندگان باشیم و چشم از آمریکا و دیگر کشورها برداریم چراکه این کشورها کاری برای ما انجام نمی‌دهد و تنها بیهوده وقت خود را صرف آن می‌کنیم چون کار دشمن چیزی جز دشمنی نیست و انتظار دیگری نباید از آن داشت.

ایران مغزهای متفکر فوق‌العاده‌ای دارد که با استفاده از این ظرفیت ها می توانیم جلوی دشمن بایستیم به گونه ای که با علم و تکنولوژی و استفاده درست از ثروت‌ها کار را پیش ببریم و با حمایت از تولیدکنندگان مسیر را برای تحقق شعار سال هموار سازیم.

کد خبر: ۸۳٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha