۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
گرانی مهمان سفره‌های ماه رمضان مردم خراسان جنوبی
بازار گزارش می‌دهد؛

گرانی مهمان سفره‌های ماه رمضان مردم خراسان جنوبی

بیرجند- گران‌شدن کالاهای اساسی در آستانه ماه مبارک رمضان سفره‌های سحر و افطار روزه‌داران خراسان جنوبی را کوچکتر کرده است.

 بازار؛ گروه استان ها: زمانی نه چندان دور شاهد گسترانیدن سفره های افطاری بودیم که با پنیر و سبزی و چای و خرما و بعضا آش و سوپ تزئین می شد و مردمانی که دوست داشتند لحظه دلنشین و ملکوتی اذان مغرب در کنار فامیل و دوستان روزه خود را افطار کنند.

اما امروز  کمتر سفره ای را می بینیم که پهن شود و بیشتر از تعداد انگشتان یک دست روزه دار در کنار آن نشسته باشند. رمضان امسال علاوه بر شیوع کرونا، افزایش قیمت کالاهای اساسی هم موجب شده تا سفر روزه داران هر روز کوچک تر از گذشته باشد و برخی خانواده ها حتی قادر به تامین نیاز خانواده دو یا ۴ نفره خود هم نباشند.

اگر به بازار سری بزنید، درمی‌یابید قیمت‌ها به گونه‌ای نیست که مردم بتوانند با خیال راحت خرید کرده و  کالاهای مورد نیاز ماه روزه‌داری را تأمین کنند. کالاها یا در بازار کمبود است و یا با افزایش قیمت عرضه شده است.

البته این موضوع برای مردم خراسان‌جنوبی تازگی ندارد بلکه آنان این گرانی و افزایش قیمت را از مدت‌ها است با پوست و گوشت خود لمس کرده و مردان خانواده را شرمنده همسر و فرزندانشان می‌کند.

کمبود کالا نداریم گرانی زیاد است
غلامرضا محمدزاده از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: هر چند کالایی چون گوشت مرغ در حال حاضر در بازار موجود است و برعکس هفته‌های قبل کمبودی نیست، ولی با افزایش قیمت رو به رو بوده است.

وی بیان‌کرد: اگر قرار بود صف‌های طویل مرغ با افزایش قیمت آن از بین برود حدأقل همان اول این کار را می‌کردند تا مردم اینقدر سرگردان نشوند!

محمدزاده با بیان اینکه روغن نیز در بازار کمیاب است، یادآور شد: این کمبودها آن هم در آستانه سال نو و بعد از آن در آستانه ماه مبارک رمضان موجب خستگی و گلایه مردم از سوء مدیریت‌ها شده است.

گرانی مهمان سفره های ماه رمضان مردم خراسان جنوبی

افزایش قیمت کالاهای تولید داخل تعجب برانگیز است
وی گفت: این بسیار تعجب برانگیز است که کالایی چون خرما که در داخل کشور تولید می شود نیز با افزایش قیمت رو به رو بوده است.

وی افزود: شاید برای گرانی کالاهای وارداتی بتوانیم دلیلی چون افزایش قیمت ارز را مطرح کنیم اما به راستی کالا و محصول تولید داخل چرا باید هر چند مدت یک بار گران شود.

هر چند مدت یک بار کالایی در بازار خراسان‌جنوبی کمبود می‌شود و بعد از مدتی سرگردانی با افزایش قیمت آن را به وفور در بازار مشاهده می‌کنیم که این اتفاق چندین بار در استان تکرار شده است

ام البنین جمالی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی گفت: به نظر می‌رسد سفره‌های افطار و سحر مردم خراسان‌جنوبی در رمضان امسال کوچکتر شود چرا که گرانی اقلام و کالاهای اساسی مشهود است.

وی بیان‌کرد: هر چند مدت یک بار کالایی در بازار خراسان‌جنوبی کمبود می‌شود و بعد از مدتی سرگردانی با افزایش قیمت آن را به وفور در بازار مشاهده می‌کنیم که این اتفاق چندین بار در استان تکرار شده است.

خرید گوشت از توان مردم خارج شده است
جمالی با اشاره به افزایش قیمت گوشت مرغ به حدود ۲۵ هزار تومان گفت: خرید گوشت گوسفند، گوشت شتر و ماهی نیز که از توان بسیاری از مردم به ویژه اقشار محروم و نیازمند خارج شده است.

این شهروند خراسان جنوبی یادآور شد: شاید بتوانیم از خرید برخی از اقلام صرف نظر کنیم ولی آیا می‌توان از خرید روغن و خرما و برنج هم صرف نظر کرد.

محمد شریف، رئیس اتحادیه خوار و بارفروشان شهرستان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: رایزنی‌ها برای تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در آستانه ماه مبارک رمضان  ادامه دارد.

گرانی مهمان سفره های ماه رمضان مردم خراسان جنوبی

افزایش قیمت خرما
رئیس اتحادیه خوارو بارفروشان شهرستان بیرجند با اشاره به گران شدن برخی از اقلام مورد نیاز مردم در آستانه ماه رمضان بیان کرد: به عنوان مثال قیمت خرما کیلویی نسبت به ماه گذشته ۴-۵ هزار تومان افزایش داشته و نسبت به سال قبل که این افزایش بسیار بیشتر بوده است.

شریف با بیان اینکه در حال حاضر خرما در کلی فروشی‌ها به طور متوسط با قیمت ۲۷ هزار تومان عرضه می‌شود، ادامه‌داد: خرمای مورد نیاز خراسان‌جنوبی بیشتر از استان کرمان تأمین می‌شود.

وی بیان‌کرد:  قول تأمین شکر تنظیم بازار مورد نیاز برای ماه مبارک داده شده ولی هنوز خبری از آن نیست.

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان شهرستان بیرجند با بیان اینکه قول تأمین ۱۶۱تن روغن جامد و مایع در آستانه ماه رمضان نیز داده شده است، افزود: امیدواریم در هفته جاری این کالا نیز به دست ما برسد.

کمبود روغن همچنان ادامه دارد
شریف یادآور شد: در حال حاضر مردم خراسان‌جنوبی همچنان با مشکل کمبود روغن مواجه هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا روغن مورد نیاز مردم خراسان‌جنوبی نیز همچون گوشت مرغ سر از استان‌های دیگر در می‌آورد، گفت: در مورد روغن اینگونه نیست بلکه اصلا به اندازه نیاز وارد استان نمی‌شود.

محمد علی نیک افروز رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان شهرستان بیرجند نیز در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: هر چند در حال حاضر قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها جزو مشاغل گروه یک محسوب و محدودیت‌های کرونایی شامل آنان نمی‌شود ولی نباید تجمعی در این مراکز صورت بگیرد.

گرانی مهمان سفره های ماه رمضان مردم خراسان جنوبی

مواد اولیه پخت زولبیا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است
وی در زمینه قیمت زولبیا و بامیه اظهارکرد: هنوز قیمت مصوب زولبیا و بامیه برای ماه مبارک رمضان اعلام نشده اما با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه پخت این نوع شیرینی بی شک افزایش قیمت خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان شهرستان بیرجند بیان‌کرد: برخی از مواد اولیه پخت شیرینی زولبیا و بامیه در حال حاضر نسبت به ماه رمضان سال قبل حتی تا ۱۰۰ درصد نیز افزایش داشته است.

از قبل حدود ۱۵۰ تن شکر بین اصناف بستنی فروشی‌ها، آبنبات فروشی‌ها و شیرینی فروشی‌ها توزیع شده اما هنوز شکر مورد نیاز برای ماه رمضان تأمین نشده است

نیک افروز در زمینه تأمین شکر مورد نیاز قنادان و شیرینی فروش‌ها گفت: از قبل حدود ۱۵۰ تن شکر بین اصناف بستنی فروشی‌ها، آبنبات فروشی‌ها و شیرینی فروشی‌ها توزیع شده اما هنوز شکر مورد نیاز برای ماه رمضان تأمین نشده است.

وی اظهارکرد: به محض قطعی شدن قیمت زولبیا و بامیه در خراسان‌جنوبی، از طریق رسانه‌ها قیمت آن را به هم استانی‌ها و هم وطنان عزیر اعلام می‌کنیم.

کمبود کالاهای رمضان را نداریم
عباس جرجانی، رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار در زمینه تهیه اقلام اساسی برای ماه مبارک رمضان اظهارکرد:میزان هزار و ۴۷۰ تن روغن برای خراسان جنوبی تأمین شده است.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ تن برنج و ۳۵۰ تن شکر خانوار نیز برای استان تأمین شده است، بیان‌کرد: حدود ۲۶ تن گوشت منجمد نیز برای توزیع در ماه مبارک پیش بینی شده است.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: قیمت برنج پاکستان کیلویی ۲۰ هزار و ۵۰۰، برنج هندی کیلویی۱۸ هزار و ۵۰۰ و گوشت منجمد نیز ۸۷ هزار تومان خواهد بود.

جرجانی یادآور شد: در مورد شکر نیز با قیمت تنظیم بازار هر کیلو ۸ هزار و ۷۰۰ تومان برای خانوار تأمین خواهد شد.

هر چند بالاخره با هر سختی و مشقتی مردم اقلام مورد نیاز ماه رمضان را تأمین خواهند کرد ولی به نظر می‌رسد کمبود و گرانی کالاهایی چون روغن و یا مرغ بعد از گذشت مدت‌ها از طرح این مشکل نشان از یک سوء مدیریت و یا نظارت‌های ناکافی دارد که شایسته این مردم صبور و قدرشناس خراسان جنوبی نیست.

این گرانی ها و کمبودها به ویژه در مورد اقلام اساسی مورد نیاز بی شک سفره افطاری  و سحری مردم را در آستانه ماه مبارک کوچکتر از قبل خواهد کرد.

کد خبر: ۸۲٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha