۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
امیدواری به گفتگوهای هسته‌ای در وین| تفسیر مبهم امریکا از تحریمهای ناسازگار با برجام
الجزیره بررسی کرد:

امیدواری به گفتگوهای هسته‌ای در وین| تفسیر مبهم امریکا از تحریمهای ناسازگار با برجام

وزارت خارجه ایران اعلام کرد، در صورتی که تمامی اعضای مذاکره کننده برای بازیابی برجام، از خود «اراده سیاسی و جدیت» نشان دهند، تهران از ادامه یافتن مذاکرات حمایت می کند.

به گزارش بازار، پایگاه الجزیره در مطلبی چشم انداز مذاکرات هسته ای در وین اتریش را مورد بررسی قرار داده است.

در گزارش الجزیره آمده است: اولین هفته مذاکرات در جهت بازیابی برجام با قدرت های جهانی، نتایج  بسیار امیدوارکننده ای برای ادامه یافتن گفتگوهای وین به ارمغان آورده است. نشست امضا کنندگان توافق هسته ای منهای آمریکا، یعنی ایران، چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس، پس از نشست مجازی هفته گذشته و ملاقاتی غیرمستقیم در روز سه شنبه، در پایتخت اتریش برگزار شد.

وزارت خارجه ایران اعلام کرد، در صورتی که تمامی اعضای مذاکره کننده برای بازیابی برجام، از خود "اراده سیاسی و جدیت" نشان دهند، تهران از ادامه یافتن مذاکرات حمایت می کند. پس از نشست غیرمستقیم روز سه شنبه، دو تیم عملیاتی تشکیل شده است. یک گروه باید تمامی تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا از سال ۲۰۱۸ را که نیازمند برداشته شدن هستند را فهرست کند و گروه دیگر،  اقدامات لازم ایران برای برگشت کامل به تعهدات هسته ای را که نیازمند اعمال شدن هستند، ارزیابی کنند.

ساعت ها قبل از شروع مذاکرات روز سه شنبه، وبسایت رهبر ایران، مصاحبه ای با کاظم غریب آبادی، نماینده دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین و یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده ایران را منتشر کرد.

غریب آبادی گفت، تمامی تحریم هایی که در پی توافق هسته ای لغو و دوباره از سوی رئیس جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ، اعمال شده اند و تمام تحریم هایی که بنا به دلایل و "بهانه های غیر هسته ای" اعمال شده اند نیز، باید برداشته شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ند پرایس نیزگفته است آمریکا برای برداشتن تحریم ها و موارد "ناسازگار با برجام" آماده است. اما شاید ایران و آمریکا بر سر مفهوم " موارد ناسازگار" به تفاهم نرسند، زیرا ممکن است، واشنگتن برای برداشتن کامل تحریم ها طبق درخواست مقامات ایران، آمادگی نداشته باشد.

غریب آبادی گفت: برداشته شدن موثر تحریم ها باید در عمل مشخص شود، این یعنی، ایران قابلیت امضای قراردادهای جدید نفت برای صادرات، بازگرداندن بهای نفت صادراتی به  داخل کشور یا مصرف آنها به اشکال مختلف را داشته باشد، و بتواند از راه کانال های مختلف، دادوستد های مالی انجام دهد.

وی بدون توضیح بیشتر افزود، احتمال نقض تعهدات هر کشوری در قبال برجام از سوی هر کشوری، مسئله ای است که دقیقا تحت بررسی های فنی قرار دارد و چندین گزینه و راهکار در این زمینه، ارائه شده است.

کد خبر: ۸۲٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha