۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
جایگاه ۹۴ در صادرات؛ گامهای ناکام ایران در صنعت کفش| تولید ۷۵ درصد کفش جهان در انحصار ۴ کشور آسیایی
بازار گزارش می دهد

جایگاه ۹۴ در صادرات؛ گامهای ناکام ایران در صنعت کفش| تولید ۷۵ درصد کفش جهان در انحصار ۴ کشور آسیایی

در حالی که در سال ۲۰۲۰ ارزش بازار کفش چرم ۳۶۵.۵ میلیارد دلار بوده است کارشناسان پیش بینی کرده اند این بازار در سال ۲۰۲۷ به ارزشی بالغ بر ۵۳۰ میلیارد دلار می رسد. این در حالی است که تولید ۷۵ درصد کفش دنیا در چهار کشور آسیایی صورت می گیرد.

بازار؛ گروه صنعت: بازار جهانی کفش یک بازار چند میلیارد دلاری است که شامل انواع کفش کتانی، کفش لوکس، کفش ورزشی، کفش بچه گانه و سایر کالاهای مرتبط تشکیل شده است. این در حالی است که محصولات کفش معمولاً از چرم، منسوجات و طیف وسیعی از مواد مصنوعی ساخته می شوند.

کارشناسان جهانی پیش بینی کرده اند که  ارزش بازار جهانی کفش  تا سال ۲۰۲۷ به حدود ۵۳۰میلیارد دلار می رسد

بر اساس آمارهای جهانی، کشور چین با تولید تقریباً ۱۳.۵ میلیارد جفت کفش در سال ۲۰۱۹ بزرگترین تولیدکننده این محصول در جهان بوده است. این در شرایطی است که چهار کشور «چین، هند، ویتنام و اندونزی» اصولا در تولید کفش پیشتاز هستند که این امر سلطه منطقه آسیا را در این صنعت برجسته ساخته است به طوری که این چهار کشور از سال ۲۰۱۹ تا به امروز بیش از ۷۵ درصد تولید کفش را در سراسر جهان به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که در سال ۲۰۲۰ ارزش بازار جهانی کفش ۳۶۵.۵ میلیارد دلار بوده است. همچنین پیش بینی می شود که ارزش بازار جهانی کفش تا سال ۲۰۲۷ به حدود ۵۳۰.۳ میلیارد دلار برسد.

تولید ۷۵ درصد کفش جهان در انحصار ۴ کشور آسیایی| جایگاه ۹۴ ایران در بین صادرکنندگان کفش+ نمودار
۱۰ کشور برتر تولیدکننده کفش چرمی در سال ۲۰۱۹

بر اساس آمارهای جهانی کشور چین با  خریداری حدود ۴.۱۴ میلیارد جفت کفش در سال ۲۰۱۹، پیشروترین مصرف کننده کفش در جهان بوده است

چین؛ بزرگترین مصرف کننده کفش جهان
با توجه به اینکه کفش یک نیاز زندگی است و مساوی با مسکن، غذا، آب و سایر لباس ها است، لذا کشورهای پیشرو از نظر مصرف کفش، پرجمعیت ترین کشورهای جهان را منعکس می کنند. به طوری که بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده چین با  خریداری حدود ۴.۱۴ میلیارد جفت کفش در سال ۲۰۱۹، پیشروترین مصرف کننده کفش در جهان بوده است. البته  تعجب آور نیست که چین در صدر لیست مصرف کنندگان کفش قرار دارد چرا که بیشترین تعداد ساکنان کره زمین را تا سال ۲۰۱۹ داشته است.

آمارهای منتشر شده همچنین نشان می دهد که بعد از چین نیز کشورهای «هند، ایالات متحده، اندونزی، برزیل، ژاپن، پاکستان، آلمان، فرانسه و انگلیس» نیز در جایگاه دوم تا دهم مصرف کنندگان جهانی کفش قرار دارند.

داده های آماری نشان می دهد که صادرکنندگان آسیایی در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۵ درصد از صادرات جهانی کفش را به خود اختصاص داده اند

جایگاه ۹۴ ایران در بین صادرکنندگان جهانی کفش های چرمی| جایگاه 22 ترکیه در لیست صادرکنندگان دنیا
به گفته کارشناسان جهانی در سال ۲۰۱۹ میان قاره ها، کشورهای اروپایی بالاترین ارزش دلار کفش های چرمی صادراتی را با محموله هایی به ارزش ۲۸.۸ میلیارد دلار به خود اختصاص داده اند. در این سال سهم صادرکنندگان آسیایی ۲۶.۳ میلیارد دلار بوده و در واقع ۴۵.۸ درصد از صادرات کفش جهان را به خود اختصاص داده اند. در این بین آمریکای شمالی سهمی ۱.۶ درصدی، آمریکای لاتین سهمی ۱.۳ درصدی، آفریقا سهمی ۱ درصد و اقیانوسیه نیز سهمی به میزان ۱ دهم درصد د این بازار داشته است.

داده های آماری منتشر شده نشان می دهد که ۱۵ کشور «چین، ایتالیا، ویتنام، آلمان، اندونزی، فرانسه، بلژیک، هند، هلند، پرتغال، اسپانیا، هنگ کنگ، انگلستان، لهستان و کامبوج» ۸۳.۳ درصد  از کفش های چرمی جهانی صادر شده را در سال ۲۰۱۹ حمل کرده اند. به طوری که بر اساس این گزارش در بخش کفش چرمی صادراتی، کشور چین در زمان نامبرده صادراتی به میزان ۹.۳ میلیارد دلار، ایتالیا صادراتی به میزان ۸.۱ میلیارد دلار و ویتنام نیز صادراتی به ارزش ۷.۴ میلیارد دلار رقم زده است.

تولید ۷۵ درصد کفش جهان در انحصار ۴ کشور آسیایی| جایگاه ۹۴ ایران در بین صادرکنندگان کفش+ نمودار
فهرست ۱۰ کشور پرمصرف کفش چرمی در جهان

آمارها نشان می دهد که ایران در سال ۲۰۱۹ در جایگاه ۹۴ و ترکیه در جایگاه ۲۲ صادرکنندگان کفش چرمی جهان قرار گرفته اند

نکته جالب توجه در این مورد این است که در بحث صادرات کفش چرمی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ کشور آلمان افزایش صادراتی به میزان ۵۵ درصد را به ثبت رسانده است و در عوض در این دوره پنج تأمین کننده برتر یعنی هنگ کنگ به میزان ۶.۴۲ درصد، چین به میزان ۱۴.۱۴ درصد، پرتغال به میزان ۴.۴ درصد، انگلستان به میزان ۹.۳ درصد و هند نیز به میزان ۱.۹ درصد صادرات خود را کاهش داده اند.

آمارهای منتشر شده همچنین نشان می دهد که کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۹ با ثبت صادراتی به ارزش ۷۴۶هزار دلار در جایگاه نود و چهارم دنیا قرار گرفته است. همچنین آمارهای بیانگر این است که کشور ترکیه نیز به عنوان یکی از رقبای اصلی ایران در مدت نامبرده با صادراتی بالغ بر ۴۱۵ میلیون دلار در جایگاه ۲۲ صادرکنندگان برتر دنیا قرار داشته است.

بر اساس گزارشات جهانی در سال ۲۰۱۹ در خاورمیانه  بالغ بر ۴ میلیارد دلار واردات کفش چرمی رقم خورده است که کشور امارات با وارداتی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار بزرگترین وارد کننده این منطقه بوده است و ایران نیز با وارداتی به ارزش بالغ بر ۱۷۸ میلیون دلار در جایگاه ششم وارد کنندگان قرار داشته است

تولید ۷۵ درصد کفش جهان در انحصار ۴ کشور آسیایی| جایگاه ۹۴ ایران در بین صادرکنندگان کفش+ نمودار
جایگاه ۱۰ واردکننده بزرگ کفش در خاورمیانه

ایالات متحده و آلمان؛ واردکنندگان اصلی کفش چرمی جهان
داده های آماری منتشر شده همچنین نشان می دهد که  از سال ۲۰۱۹ تا به امروز ایالات متحده از سال مقصد اصلی برای صادرات کفش بوده است و کشور آلمان نیز در این سال وارداتی به ارزش ۱۲.۲ میلیارد دلار دومین وارد کننده کفش در سراسر جهان بوده است.

این گزارشات همچنین نشان می دهد که در خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۴ میلیارد دلار واردات کفش چرمی رقم خورده است که کشور امارات با وارداتی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار بزرگترین وارد کننده این منطقه بوده و عربستان سعودی نیز دومین واردکننده خاورمیانه محسوب می شود. این در حالی است که کشور ایران نیز با وارداتی به ارزش بالغ بر ۱۷۸ میلیون دلار در جایگاه ششم وارد کنندگان کفش خاورمیانه و بعد از نام کشورهایی همچون عراق و کویت قرار گرفته است.

داده های آماری همچنین حاکی از این است که در قاره آسیا در سال ۲۰۱۹ وارداتی به ارزش بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار به ثبت رسیده است و کشور چین با وارداتی به ارزش بالغ بر ۵ میلیارد دلار بزرگترین وارد کننده کفش چرمی در این قاره بوده است. این در حالی است که کشورهای چین با واردات ۳.۷ میلیارد دلار، هنگ کنگ ۳.۴ میلیارد دلار، کره جنوبی با واردات ۲.۸ میلیارد دلار، ویتنام با واردات ۱.۶ میلیارد دلار، تایوان با وارداتی به ارزش ۷۳۴ میلیون دلار، سنگاپور با ۷۲۰ میلیون دلار، ترکیه با وارداتی به ارزش ۶۷۶ میلیون دلار، مابزی با ۶۲۷ میلیون دلار و اندونزی با وارداتی به میزان ۵۵۸ میلیون دلار در جایگاه دوم تا دهم وارد کنندگان اصلی کفش چرمی قاره آسیا قرار گرفته اند.  

کد خبر: ۸۲٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha