۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
 انتقاد از نحوه هزینه‌کرد اوراق| فروش برای مصارف جاری مضر است
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

انتقاد از نحوه هزینه‌کرد اوراق| فروش برای مصارف جاری مضر است

خدابخشی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به فروش اوراق و هزینه کرد آن به منظور پرداخت حقوق و دستمزد انتقاد کرد.

به گزارش بازار، محمد خدابخشی در رابطه با نظر کمیسیون برنامه و بودجه در باب فروش اوراق، گفت: در چند سال اخیر با توجه به شرایط خاص کشور، ناگزیر بخشی از درآمدهای بودجه توسط فروش اوراق تامین شد و این رقم سال به سال افزایش پیدا کرد.

وی فروش اوراق به صورت کنترل شده و صرف شدن برای زیرساخت ها را مطلوب و پسندیده خواند و تصریح کرد: انتقاداتی نیز وجود دارد؛ چراکه فروش این اوراق صرف حقوق و دستمزد می شود و این محل انتقاد است.

خدابخشی اضافه کرد: در ترکیب منابع بودجه عمومی، تمام درآمدها طبقه بندی شده که یکی از آن ها، درآمدهای مالیاتی و گمرکی است و طبقه دیگر واگذاری دارایی های سرمایه ای و فروش نفت خام و میعانات گازی است.

این نماینده مجلس افزود: متناظر با این طبقه بندی، برای بودجه عمومی هزینه هایی در نظر گرفته می شود و تملک دارایی های سرمایه ای و مالی در کنار آن قرار می گیرد.

خدابخشی اضافه کرد: آخرین ویرایش بودجه شب گذشته بارگذاری شد و حتی اصلاحات نیز تغییراتی کرده است.

وی با اشاره به اینکه هم اینک نفت بیش از ۵۰ دلار به فروش می رود، افزود: در حال حاضر هر بشکه نفت با قیمت ۶۰ دلار فروخته می شود که در قانون بودجه همان ۵۰ دلار درج شده است.

خدابخشی خاطرنشان ساخت: در مجموع واگذاری دارایی های مالی در اصلاحیه بودجه کاهش یافت؛ خاصه با توجه به تاکیدات رهبری که باید سهم صندوق توسعه ملی مراعات شده و بدهی های دولت به این صندوق پرداخت شود.

همچنین در این برنامه رادیویی فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه و پول توأمان چرخ محرک اقتصاد کشور هستند، اظهار کرد: بازار پول تا حدود بسیار زیادی در بازار سرمایه حاکمیت یافته و دولت با استفاده از مباحث قانونی و بدون محدودیت، امور و هزینه های جاری را از محل انتشار اوراق سر و سامان می دهد.

وی فروش اوراق را دارای شباهت بسیاری به چاپ پول دانست و افزود: سر رسید این اوراق مدام تمدید می شود؛ به گونه ای که یک کودک خردسال کارت عابربانکی را در دست گیرد و هر زمان بخواهد از دستگاه پول طلب کند!

آقابزرگی با تاکید بر اینکه چاپ پول یک چاه عمیقِ بی سر و سامان نیست، ادامه داد: این دولت استعداد بدهی سازی دارد و لذا فروش اوراق برای چنین دولتی مسموم کننده و خطرناک است.

وی افزود: نسل های آینده مشاهده خواهند کرد که این میزان استقراض دولت از بازار سرمایه، نه تنها موجب تضعیف بنیه اقتصادی دولت خواهد شد، بلکه بازار سرمایه را نیز تخریب می نماید.

آقابزرگی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، خاطرنشان ساخت: روز گذشته ۹۲ درصد از حجم کل معاملات ما در بورس به اوراق مربوط بود؛ یعنی شرکت ها و نهادهای مالیِ تحت امر دولت، نقدینگی خود را صرف خرید اوراق می کنند.

کد خبر: ۸۲٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha