۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
صدای گندم کاران گلستانی را به دولت می‌رسانم/ کشور شرایط جراحی اقتصادی ندارد
استاندار گلستان:

صدای گندم کاران گلستانی را به دولت می‌رسانم/ کشور شرایط جراحی اقتصادی ندارد

گرگان- استاندار گلستان با بیان این که صدای کشاورزان و گندم کاران استان را به دولت می رسانم، گفت: اقتصاد ایران در تنگنا و فشار است و مردم تحمل اصلاح و جراحی اقتصادی که دردناک هم باشد را ندارند.

هادی حق‌شناس در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن قبول مناسب نبودن قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی گزارش مفصلی برای وزیر و بنده ارسال کرده و من هم مشکلات حوزه را منعکس کرده ام.

استاندار گلستان با بیان این که مساله قیمت گذاریگندم فقط برای گلستان نیست و تمام استان هایی که گندم می کارند را شامل می شود، افزود: با توجه به وابستگی اقتصاد ما به کشاورزی این مساله برای گلستان مهم است و خوش بختانه در کنار پیگیری ها، نماینده ها هم فعال شده اند و امیدوارم این مساله اصلاح شده است.

وی با تاکید بر این که صدای کشاورزان و گندم کاران را به دولت می رسانم، گفت: ما منعکس کننده مشکل هستیم ولی نمی توان قطعی گفت که این مساله بر طرف شود اما با توجه شد هر مساله دو بعد دارد.

حق شناش اضافه کرد: گاهی فرایندهای سختی باید پشت گذاشته شود تا قیمت به تصویب برسد.

استاندار گلستان در پاسخ به این سوال که چرا دولت مقابل نظرات کارشناسی در قیمتگذاری مقاومت دارد، گفت: در مسائل قیمت گذاری ما یک سمت معامله را می بینیم و سمت دیگر را دولت می بیند.

وی ادامه داد: دولت در مسائلی مثل مرغ هم برای قیمت مقاومت داشت زیرا دان را با قیمت ارز چهار هزار و 200 تومانی تحویل می دهد و تلاش می کند قیمت مرغ ارزانتر دست مصرف کننده برسد اما نکته اینجاست، قیمت مرغ فقط تحت تاثیر دان نیست بلکه سایر نهاده ها و هزینه هایی مثل کارگر و جابجایی هم تاثیر گذار است.

هر کالایی از انحصار خارج شود به نفع مردم است
حق شناس با تاکید بر این که قیمت نهایی براساس یک فرایند کارشناسی باید طی شود، افزود: در نهایت معتقد هستم هر کالایی از انحصار و دولت خارج شود به نفع مصرف کننده است زیرا مشخص است در کشور چند نفر دان یا سایر موارد را وارد می کنند و چه منابعی وجود دارد اما دولت ها تصور می کنند اگر قیمت همه چیز را مشخص کنند به نفع مصرف کننده است.

وی قیمت گذاری با بیان این که قمیت گذاری دستوری در برخی مقاطع مثل جنگ و بحران ها یا شرایطی مثل تحریم موثر خواهد بود، گفت: شاید در کوتاه مدت تعیین قیمت موثر باشد اما در بلند مدت بازار قیمت خود را تحمیل می کند.

استاندار گلستان درباره نظر کارشناسان که معتقدند باید سوبسید ارز را به جای تولید به مصرف کننده نهایی نیازمند داد، هم اظهار کرد: یک تئوری وجود دارد مبنی بر این که به جای تولید کننده به تولید کمک شود.

مشکل در تامین کالاها باعث صف های طولانی شد
وی با بیان این که شرایط فعلی کشور امکان آزادسازی یارانه ارز را ندارد، گفت: هرجا برای تهیه مواد اولیه مثل روغن مشکل خوردیم سریع صف تشکل خورد و دولت را هدف گرفتند که در تامین ناتوان است. اما چرا مشکل خوردیم چون برای بازگشایی ال سی مشکل داریم و ریشه آن هم در تحریم است.

حق شناس تصریح کرد: وقتی کره و عراق پول مارا نمی دهند چنین اتفاقی رخ می دهد؛ این که در چنین شرایطی قیمت ها را آزاد کنیم مردم با مشکل رو به رو می شوند.

وی تاکید کرد: اقتصاد را باید در شرایط عادی درمان کنیم نه در شرایط بحران زیرا این کار مانند کسی است که مشکل قلب دارد و هم زمان که عمل قلب می کند بخواهیم عمل جراحی دیگری را هم انجام دهیم ولی ممکن است تحمل عمل دوم را نداشته باشد.

حق شناس یادآور شد: اقتصاد ایران در تنگنا و فشار است و مردم تحمل اصلاح و جراحی اقتصادی که دردناک هم باشد را ندارند.

کد خبر: ۸۱٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha