۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷
 ارز ۴۲۰۰ تومانی باید صرف پشتیبانی از تولید می‌شد
وزیر اسبق وزارت جهاد کشاورزی:

ارز ۴۲۰۰ تومانی باید صرف پشتیبانی از تولید می‌شد

خلیلیان، وزیر اسبق وزارت جهاد کشاورزی سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را سیاست رانتی و ابتر خواند و گفت: این ارزها به جای صرف پشتیبانی از تولید و طرح‌های عمرانی و معیشت مردم، به واردات اختصاص داده شد.

به گزارش بازار، صادق خلیلیان، وزیر اسبق وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه مشکلات شبکه توزیع سابقه طولانی دارد، گفت: معضل دلالی و واسطه گری در شبکه توزیع به بعد از اصلاحات ارزی در دهه ۴۰ به بعد برمی گردد.

وی افزود واسطه گری در اقتصاد یک پدیده ی تعریف شده است و به عنوان یک فعالیت اقتصادی شناخته می شود اما مهم این است که بین زنجیره تولید و توزیع و مصرف تناسب شکل بگیرد.

وزیر اسبق وزارت جهاد کشاورزی با اذعان به عدم سازماندهی کانال های بازار رسانی گفت: کانال های بازاررسانی بین بخش تولید تا مصرف سازماندهی نشده و وظیفه مشخص دولت و مجلس در این قضیه تعریف نشده است.

وی افزود: شناسنامه دار نبودن افراد واسطه در این حوزه فرصت را برای سودجویی یک عده و متضرر شدن تولیدکننده و مصرف کننده فراهم کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به نقش محوری دولت در رصد این حوزه اشاره و بیان کرد: اگرچه ما در این حوزه خلأها و تزاحم قانونی داریم اما این دولت است که باید با کمک تشکل های مرتبط با تولیدکنندگان و اصلاح قوانین و مقررات، مشکلات حوزه تولید را رصد و برطرف کند که متاسفانه دولت در برابر این مسائل منفعل است و ابتکار عمل ندارد.

خلیلیان با بیان اینکه فاصله زیاد قیمتی بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز ۲۵ هزار تومانی دلالی را تشدید کرده گفت: از طرفی واسطه ها بدون شناسنامه و غیر شفاف اند و از طرف دیگر هم نبود سیاست های نامدبرانه به بدتر شدن اوضاع دامن می زند.

وی درمورد افزایش قیمت مرغ و نقش تولیدکنندگان در این مورد گفت: ما نباید همه تقصیرات را گردن مرغدار بیندازیم زیرا مرغدار هم تا یک زمان مشخصی می تواد مرغ را نگهداری کند ضمن اینکه سیاست های دولت نیز باید قبل از به وجود آمدن این وضعیت اعمال می شد.

وزیر اسبق وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت مرغ در آینده کاهش پیدا خواهد کرد گفت: ما در آینده نزدیک شاهد نوسانات قیمتی مرغ خواهیم بود اما باز هم کسی از تولیدکننده مرغ در شرایط مازاد تولید حمایت نمی کند و در نتیجه مجدداً قیمت مرغ دچار نوسان خواهد شد.

خلیلیان تصریح کرد: مسائلی چون سیاست های خارجی و ارزی، نظارت بر شبکه توزیع و دلالان مانند یک زنجیره به هم وابسته اند و وقتی دولت بدون هیج برنامه ریزی داخلی، فقط چهار سال اقتصاد کشور را مشروط به اجرام برجام می کند این اتفاقات هم رخ می دهد.

وی سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را سیاست رانتی و ابتر خواند و گفت: مابه التفاوت نرخ ارز عملاً به معنای تحریک سودجویی یک عده است و متأسفانه این ارزها به جای صرف پشتیبانی از تولید و طرح های عمرانی و معیشت مردم، به واردات اختصاص داده شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: سامانه هوشمند اطلاعات جامع تولید و فعالان اقتصادی باید راه اندازی شود.

کد خبر: ۸۱٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha