۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
حذف «کشتی متروکه مینوشهر» ضربه‌ای مهلک به گردشگری؛ مردم مخالفند
گزارش بازار؛

حذف «کشتی متروکه مینوشهر» ضربه‌ای مهلک به گردشگری؛ مردم مخالفند

خرمشهر- حذف کشتی مینوشهر باعث آسیب جدی به کسب و کارهایی می‌شود که در راستای توسعه صنعت گردشگری مینوشهر فعالیت می‌کنند.

محمود نواصر، بازار: مینوشهر از توابع شهرستان خرمشهر است و از شمال به شهرهای آبادان و خرمشهر محدود می‌شود که رود اروند کوچک به طول هشت کیلومتر مرز طبیعی آن را تشکیل داده است؛ همچنین از شرق و جنوب نیز به عراق محدود و در واقع مینوشهر جزیره‌ای محصور بین دو رودخانه اروندرود و اروند صغیر است.

مساحت کل مینوشهر ۲۴ کیلومترمربع تخمین زده شده است و طبق آخرین سرشماری جمعیت این شهر ۱۲ هزار نفر اعلام شد که یک ظرفیت اجتماعی قابل توجه است.

مینوشهر با قرار گرفتن در میان رود اروند این رودخانه را به چند قسمت تقسیم کرده است که هرکدام از آنها زیبایی خاصی دارند اما در یکی از این قسمت‌ها، کشتی قدیمی متروکی قرار گرفته‌ است که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

در مینوشهر کشتی قدیمی متروکی با نام «آریابوم» قرار گرفته‌ است که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند اما متاسفانه این کشتی متروکه و زیبای مستقر در اروند صغیر به فروش رفته است

این کشتی متعلق به بخش خصوصی بوده و بخش خصوصی آن را واگذار کرده است.

شرکت‌ها نسبت به جامعه و فضایی که در آن فعالیت می‌کنند باید احساس مسئولیت کرده و در این راستا تلاش‌هایی را انجام دهند.

طی روزهای گذشته که موضوع برداشتن کشتی متروکه مینوشهر رسانه‌ای شد موجی از درخواست‌های مردمی در فضای مجازی منتشر شد که مردم شدیدا بر حفظ و ماندگاری این کشتی تاکید داشتند.

مردم خطه اروند که در هشت سال جنگ تحمیلی مقاومت جانانه از خود نشان دادند به اندازه‌ای مهربان هستند که مطالباتشان به حفظ یک کشتی متروکه ختم شده است.

شرکت‌های خصوصی موفق در کنار برنامه‌ریزی صحیح، حیات خود را در گروی رضایتمندی مردمی دانسته‌اند که ساکن همان منطقه هستند.

تایید فروش کشتی
اسفندیار تمی، بخشدار مینوشهر در خصوص برداشتن کشتی متروکه مینوشهر اظهار کرد: با خروج کشتی متروکه مینوشهر از دهانه اروند صغیر شرایط برای تردد شناورهای کوچک و متوسط و افزایش دبی رودخانه در محدوده این شهر فراهم می‌شود.

وی در ادامه با تایید فروش این کشتی گفت: قرار است عواید ناشی از فروش این شناور آسیب دیده برای تکمیل تجهیزات پزشکی مورد نیاز به مرکز درمانی فخرالنساء خرمشهر توسط مالک کشتی اهدا شود.

بخشدار مینوشهر با بیان اینکه این کشتی باری که در زمان جنگ تحمیلی در محدوده رودخانه اروند صغیر آسیب دیده و در آن محدوده به گل مانده بود، اظهار کرد: پس از مناقصه و انجام تشریفات قانونی سال گذشته توسط یک مالک حقیقی از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خط جنوب خریداری و مدارک قانونی آن به ادارات و نهادهای ذی ربط ارائه شده است.

وجود مالک خصوصی
هاشم سیاحی، شهردار مینوشهر در این باره اظهار کرد: در راستای جذب گردشگر و رونق کسب و کارهای حاشیه اروند صغیر می‌توان از لنج‌ها برای ایجاد رستوران‌های شناور استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی رستوران شناور در گروی جذب سرمایه‌گذار است، افزود: کشتی متروکه مینوشهر مالک خصوصی دارد که اخیرا آن را فروخته و به مالک جدید واگذار کرده است.

شهردار مینوشهر توضیح داد: شهرداری هیچگونه دخل و تصرفی بر تخریب و یا جا به جایی این کشتی ندارد.

سیاحی عنوان کرد: مالک خصوصی این شناور برگ قرارداد خرید آن را به شهرداری مینوشهر ارائه داده است.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر چند قایق تفریحی حامل توریست بر اثر برخورد با کشتی آریابوم واژگون شده‌اند.

شهردار مینوشهر یادآور شد: کشتی آریابوم از آثار باقی مانده از جنگ تحمیلی در عرض رودخانه اروند صغیر است که موقعیت آن خطراتی برای عبور قایق‌های تفریحی ایجاد کرده است.

معیشت در گروی جذابیت‌های گردشگری
علی محمدی، یکی از کسبه اروند صغیر به خبرنگار بازار گفت: یکی از جذابیت‌های اروند صغیر که باعث شده مردم به آن مراجعه کنند وجود کشتی متروکه است.

وی افزود: بسیاری از مشتریان ما با این کشتی عکس یادگاری می‌گیرند زیرا یکی از جذابیت‌های منطقه است.

این کسبه اروند صغیر ادامه داد: فضای کسب و کار ما بیشتر بر پایه محیط است و در حال حاضر همه محیط را به وجود کشتی متروکه در آب می‌شناسند و اگر فضا خالی شود دیگر جذابیتی وجود ندارد.

محمدی تصریح کرد: معیشت ما در گروی جذابیت‌های گردشگری است به همین دلیل از مسئولان انتظار می‌رود در شرایط اقتصادی سخت فعلی اگر به ما کمکی نمی‌کنند حداقل تلاش کنند شرایط کنونی تغییر نکند.

چه کسی صدای ما را می شنود؟
جاسم سعیدی، یکی دیگر از کسبه اروند صغیر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: هویت کسب و کار ما کشتی آریابوم است.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث رونق فضای کسب و کار و همچنین حضور بیشتر مردم شده، وجود کشتی متروکه است.

این کسبه اروند صغیر تصریح کرد: از زمان شیوع کرونا شرایط سختی را تحمل کردیم ولی کرونا یک بیماری جهانی بود اما برداشتن کشتی چطور؟ چرا باید معیشت ما با بی مدیریتی آسیب ببیند؟

سعیدی بیان کرد: اگر قرار نبود این کشتی اینجا باشد چرا اول آن را قرار دادند و سپس که کسب و کارها حیاتشان به آن وابسته شدند می‌خواهند آن را بردارند؟ چه کسی صدای ما را می‌شنود؟

مطالبه ماندگاری کشتی
کریم عباسی، یکی دیگر از کسبه اروند صغیر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به عنوان فردی که دارم برای خانواده‌ام امرار معاش می‌کنم به شدت مخالف برداشتن این کشتی هستم.

وی تصریح کرد: برداشته نشدن این کشتی یک مطالبه است و باید مورد توجه قرار گیرد.

خاطرات جایگزین نمی‌شود
کشتی متروکه یکی از اِلِمان‌های زیبای مینوشهر است که با حذف آن پیامدهای منفی گردشگری برای مینوشهر به وجود می‌آید زیرا این کشتی نقش مهمی در بهتر معرفی شدن جاذبه‌های گردشگری مینوشهر داشته است.

حجم بالایی از گردشگران ایرانی و خارجی که به مینوشهر سفر می‌کنند حتما با این کشتی زیبا عکس می‌گیرند و آن را در شبکه‌های مجازی به اشتراک می‌گذارند که این موضوع باعث جهانی شدن مجدد مینوشهر نیز شده است.

خاطرات جایگزین نمی‌شود بلکه از بین می‌رود زیرا دنیا بر روی خاطرات مردم سرمایه‌گذاری می‌کند و حتی خاطراتی نیز ایجاد می‌کند؛ خاطره‌ای که موجود است باید حفظ شود.

اقتصاد و گردشگری
درآمدزایی بخش اعظمی از مردم مینوشهر و همچنین کسبه مستقر در اروند صغیر به صنعت گردشگری گره خورده است.

نام مینوشهر وقتی در اینترنت و شبکه‌های مجازی جست و جو می‌شود، سریعا کشتی متروکه در راس قرار می‌گیرد.

در شرایط کنونی باید اِلِمان‌ها اضافه شود نه اینکه حتی اِلِمان‌های فعلی حذف شود.

حذف اِلِمان‌ فعلی مینوشهر یعنی حذف بخش اعظم اقتصادی و بخشی از هویت فرهنگی این شهر.

کد خبر: ۸۱٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha