۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
بازار مرغ در خراسان شمالی آرام نشد؛ تشکیل ۵۰۰ پرونده تخلف
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار مرغ در خراسان شمالی آرام نشد؛ تشکیل ۵۰۰ پرونده تخلف

بجنورد- درحالی‌که بازار مرغ از اواخر سال گذشته ناآرام شده بود انتظار می‌رفت با توزیع مرغ مازاد بر مصرف، این صف‌ها شکسته و بازار مرغ «نو» شود اما این اتفاق تا کنون نیفتاده و همچنان شاهد صف‌های طولانی در مقابل مرغ فروشی‌ها هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: تعطیلات نوروزی تمام شد اما برعکس وعده دولت از همان ابتدای آن، شاهد صف‌های خرید مرغ در بازار بوده‌ایم درحالی‌که مسئولان خراسان شمالی از فراوانی مرغ در بازار استان خبر می‌دهند و می‌گویند روزانه حدود ۵۰ تن مرغ گرم در بازار خراسان شمالی توزیع می‌شود 

این در حالی است که حتی بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ نیز مرغ برای فروش ندارند و مرغ‌های قطعه‌بندی شده نیز به قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسد. جدا از این گرانی و کمبودها، توزیع مرغ‌های منجمد نیز به‌یک‌باره قطع‌شده است و بر تشدید تنش‌ها در بازار مرغ، دامن زده است

صف نداریم!
در این میان استاندار خراسان شمالی نیز در سومین کارگروه تنظیم بازار وجود صف را در استان انکار نکرد و این مشکل را ملی دانست. همچنین شنیده‌ها حاکی است اختلاف قیمت مرغ در استان‌های دیگر نسبت به خراسان شمالی باعث شده که سواری‌های شخصی بجای مسافر مرغ را به استان‌های هم‌جوار از قبیل خراسان رضوی از دو مسیر قوچان و سبزوار و سمنان از مسیر جاجرم میامی جابجا می‌کنند. بر اساس اعلام خبرهای استان در چند روز گذشته حدود دو ‌تن گوشت مرغ از داخل خودروهای شخصی در مبادی خروجی استان توقیف شد.

اختلاف قیمت مرغ در استان‌های دیگر نسبت به خراسان شمالی باعث شده که سواری‌های شخصی بجای مسافر مرغ را به استان‌های هم‌جوار از قبیل خراسان رضوی از دو مسیر قوچان و سبزوار و سمنان از مسیر جاجرم میامی جابجا می‌کنند

محمود نامور یکی از شهروندان در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: حدود ۱۰روزی است که مرغ نداریم؛ چند روز اول صبر کردم تا اوضاع بهتر شود اما دیدم شرایط تغییر نمی‌کند و به‌ناچار برای تأمین نیاز به‌صف آمدم اگر مغازه‌ها مرغ داشته باشند و مردم نگران نباشند چرا چنین صف‌هایی تشکیل شود؟ مسئولان بی‌تدبیری خود را به گردن مردم نیندازند.

وی به ویروس کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید:وجود این صف‌ها برای رشد بیماری کرونا بسیار خطرناک است و متأسفانه برخی از دستگاه‌ها توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع باعث می‌شود کرونا به شکل عجیبی رشد کرده و همه را درگیر کند.

بازار مرغ در خراسان شمالی آرام نشد؛ تشکیل ۵۰۰ پرونده تخلف

قیمت ها پائین است 
عباس محمدی یکی از تولیدکنندگان مرغ خراسان شمالی درباره قیمت ها می‌گوید: در حال حاضر قیمت مصوب مرغ نمی‌تواند هزینه‌های تولید مرغداران را پوشش دهد و درصورتی‌که مرغ را باقیمت مصوب به فروش برسانیم، زیان خواهیم دید؛ زیرا هزینه‌های تولید افزایش شدیدی داشته است اما قیمت مصوب ۵ماه است که تغییری نداشته و حمایت از مصرف‌کننده به بهای قربانی شدن تولیدکننده و نابودی چرخه تولید در حال انجام است.

رئیس اتحادیه مرغ فروشان، قصابان، تخم‌مرغ و لبنیات‌فروشان مرکز استان نیز می‌گوید بااینکه مرغ تنظیم بازار در روزهای اول نوروز هم توزیع شد اما همچنان در بازار با کمبود آن مواجه بودیم لذا افزایش تقاضا نسبت به عرضه مرغ در بازار باعث شد مرغ‌های بسته‌بندی باقیمت آزاد تأمین و با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان توزیع شود که تا حدودی بازار تنظیم شد.

حسین قاسم‌زاده با بیان اینکه اکنون قیمت هر کیلو مرغ بسته‌بندی‌شده در بازار ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان و در دسترس است، ابراز داشت: نرخ هر کیلو مرغ تنظیم بازار هم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام‌شده است که احتمالاً از امروز (شنبه) مرغ با این قیمت توزیع می‌شود.

جابجایی مرغ توسط سواری‌های شخصی
معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار می‌گوید: ما تمام تلاشمان را کردیم تا مرغ موردنیاز مردم را تأمین و کمبودی نداشته باشیم ولی دلایل مختلفی باعث کمبود شده که یکی احتکار خانگی است که هرروز ما شاهد آن هستیم و از طرفی شنیده‌ها حاکی از این است که سواری‌های شخصی بجای مسافر مرغ را به استان‌های هم‌جوار از قبیل خراسان رضوی از دو مسیر قوچان و سبزوار و سمنان از مسیر جاجرم میامی جابجا می‌کنند.

اکنون قیمت هر کیلو مرغ بسته‌بندی‌شده در بازار ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان و در دسترس است

علی وفا خواه اظهار می‌دارد: همچنین تعطیلی کشتارگاه دام و کمبود گوشت قرمز و جابجایی مرغ بجای گوشت گوساله و بره نیز باعث این کمبود شد که کشتارگاه دام از هفته گذشته شروع بکار کرد  و تعداد ۱۰۰ عدد دام سبک و ۲۰ عدد دام سنگین کشتار و روانه بازار شد.

تلاش برای رفع کمبودها 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز پیش‌ازاین در کارگروه تنظیم بازار استان با اشاره به کمبود مرغ در بازار اظهار داشت: کمبود مرغ در فروشگاه‌های استان دلایل مختلفی دارد و تلاش همه متولیان برای رفع این موضوع است.البته باید گفت طی سال ۹۹ مجموع جوجه ریزی‌ها در حوزه تولید مرغ نرمال بوده و در ۴۵ روز آینده ۹۴۸ تن مرغ تولید خواهد شد که به‌صورت روزانه وارد بازار می‌شود.

عبدالله یوسفی از فعال شدن سه مرغداری غیرفعال طی روزهای آینده در استان خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای تأمین مرغ در ماه رمضان انجام نیز شده است اما  علت کمبود مرغ در استان کمبود نظارت است باید نظارت‌ها در توزیع و عرضه بیشتر و اجرایی‌تر باشد. واحدهایی مانند رستوران‌ها باید مرغ خارج از شبکه تنظیم بازار تهیه کنند درحالی‌که اکنون این اتفاق رقم نمی‌خورد و باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

توزیع ۶۱۲ تن مرغ
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با بازار از توزیع ۶۱۲ تن مرغ در هفته جاری در استان خبر می‌دهد و می گوید: در حال حاضر ۸۸ واحد مرغداری در استان فعال است و این واحدها موفق به تولید ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در سال گذشته شده‌اند.

حسین حاجی بگلو بابیان اینکه ایستادن مردم در صف‌های مرغ درشان مردم استان نیست، می‌افزاید: فرآیند توزیع مرغ در خراسان شمالی خیلی خوب نیست اما وضعیت این استان به نسبت استان‌های هم‌جوار کمتر بوده و خراسان شمالی جزء بهترین‌ها در کشور در بحث تأمین و توزیع این محصول است. در حال حاضر به دلیل وضعیت  معیشتی و اقتصادی کشور سبد مصرفی خانوار به سمت مرغ گرایش پیداکرده است و همین موضوع سبب پیدایش صف‌های متعدد مرغ در سطح کشور شده است.

وی به مصوباتی که در جلسه تنظیم بازار در سال جدید تشکیل شد اشاره می‌کند و می‌گوید: توزیع مرغ برای اقشار کم‌درآمد، روستاییان، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و جامعه هدف باید ادامه‌دار باشد و همچنین بحث نظارت بر توزیع مرغ باید مجدانه پیگیری شود.

بازار مرغ در خراسان شمالی آرام نشد؛ تشکیل ۵۰۰ پرونده تخلف

۵۰ درصد بافت جمعیتی روستایی است 
رئیس صمت خراسان شمالی بابیان اینکه خراسان شمالی جز استان‌های کمتر توسعه‌یافته است، بیان می‌کند: تقریباً ۵۰ درصد مردم این استان روستایی هستند و غالب افراد از سطح درآمدی پایینی برخوردارند و به همین جهت در جلسه تنظیم بازار برای کاهش قیمت مرغ و همچنین تأمین مرغ مصرفی مردم تأکید شده است.

فرآیند توزیع مرغ در خراسان شمالی خیلی خوب نیست اما وضعیت این استان به نسبت استان‌های هم‌جوار کمتر بوده و خراسان شمالی جزء بهترین‌ها در کشور در بحث تأمین و توزیع این محصول است

حاجی بگلو در خصوص دلالانی مرغ ادامه می‌دهد: بحث نظارت بر توزیع مرغ از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز و تاکنون بالغ‌بر شش هزار و ۵۰۰ بازرسی در این حوزه انجام‌شده است که از این تعداد ۵۰۱ مورد منجر به تشکیل پرونده و تخلفات و تعزیرات حکومتی شده‌اند.

وی در خصوص تأمین کالاهای اساسی برای ماه مبارک رمضان بیان می‌کند: برای تأمین مرغ مصرفی مردم در ایام نوروز از ۲۷ م اسفندماه سال گذشته تا به کنون بالغ‌بر ۶۸۰ تن مرغ در سطح استان توزیع‌شده است که این میزان توزیع  سه برابر نسبت به سال گذشته بوده است و همچنین در هفته جاری ۶۱۲ تن توزیع در سطح استان پیس بینی شده است و قطعاً برای ماه مبارک رمضان هم پیش‌بینی‌های لازم اتخاذشده است. 

رئیس صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: در جلسه تنظیم بازار و باوجود تأکید استاندار خراسان شمالی مقرر شد تا روزانه یک و نیم تن مرغ بر اساس درخواست رستوران‌ها، واحدهای بومگردی و گردشگری به‌صورت آزاد تأمین گردد تا این واحدها برای تأمین مرغ موردنیاز از سیستم دولتی استفاده نکنند و سبد مصرفی خانوار را محدود نسازند.

تعدد دستگاه های دخیل 
احمد برادران معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی نیز می گوید: متأسفانه در تأمین برخی از کالاهای اساسی دستگاه‌های مختلف دخیل هستند که مرغ نیز از این قضیه مستثنی نیست. سرانه مصرف مرغ در خراسان شمالی روزانه کمتر از ۵۰ تن است اما اکنون نزدیک به دو برابر به بازار تزریق می‌شود که امیدواریم حداکثر تا هفته جاری مشکلات و محدودیت‌های خرید رفع شود. 

تا زمانی که مسئولان وعده رفع مشکلات را داده اند، گویا باید شاهد صفوف مقابل مغازه های عرضه مرغ در خراسان شمالی بود موضوعی که مسئولان حوزه بهداشت و درمان را از شیوع بیشتر کرونا، نگران کرده است البته این صفوف در واقع شان مردم را نیز حفظ نمی کند و اگر کرونا هم نبود، وجودشان قابل پذیرش نیست. 

کد خبر: ۸۱٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha