۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۰ هوشمندانه عمل کنند| سال ۱۴۰۰؛ سالی با بازده قابل قبول
متخصص بازار سرمایه:

سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۰ هوشمندانه عمل کنند| سال ۱۴۰۰؛ سالی با بازده قابل قبول

متخصص بازار سرمایه با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰، یک سال با بازده قابل قبول برای بورس خواهد بود، مطرح کرد: سرمایه‌گذاران باید پول خود را هوشمندانه به بازار وارد کنند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بعد از ریزش شاخص بورس و ایجاد افت و خیزهای سنگین در این بازار اقدامات گسترده‌ای از سوی دولت و مسوولان حاضر در بازار در دستور کار قرار گرفت تا بتوان بار دیگر شاهد بازگشت رشد به معاملات بورس و کاهش التهاب‌های ایجاد شده در بازار باشیم.

در سالی که گذشت شورای عالی بورس از جمله مجموعه‌هایی بود که در کنار سازمان بورس حمایت تمام قدی را از این بازار کرد و توانست با اتخاذ تصمیمات متعدد تا حدودی در کاهش التهاب‌های ایجاد شده در معاملات بورس تاثیرگذار باشد.

در زمانی که بازار شروع به ریزش کرد، چشم امید سهامداران به تصمیماتی بود که هر هفته با حضور مسوولان ارشد کشور برگزار می‌شد و تا پایان جلسه در انتظا انتشارهای خبر خوشی بودند تا شاید بتواند بار دیگر بازار را به روزهای اوج بازگرداند و سهامداران بتوانند سودهای معقولی را از این بازار کسب کنند.

اکثر کارشناسان در واکنش به فعالیت‌های شورای عالی بورس برای بهبود وضعیت بازار سرمایه معتقدند بودند که تصمیمات اتخاذ شده در جلسه شورای عالی بورس می‌تواند کمک‌کننده به سهامداران خرد باشد و در  تغییر مسیر معاملات بازار به سمت روند صعودی تاثیرگذار باشد.

سال ۱۴۰۰، سالی پرنوسان مانند سال ۹۹ نخواهد بود که صعود ناگهانی نیمه اول و آشفتگی نیمه دوم سال را تجربه کند و این سال، یک سال کم‌نوسان‌تر خواهد بود که در این میان، انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید را در پیش رو داریم و علاوه بر این، مذاکرات برجامی را هم پیش رو داریم که همه این عوامل می‌توانند تأثیرات مثبت و یا منفی روی بازار بگذارند و اگر این مذاکرات خوب پیش برود، اثرات مثبت روی بازار خواهد داشت و اگر خوب پیش نرود، اثرات مخربی روی بازار می‌گذارد

با این حال، بازار سرمایه که می‌توانست در ارتفاع بهتری قرار بگیرد، کار خود را در سال ۱۳۹۹ به پایان رساند، اما حالا باید شرایط را در سال ۱۴۰۰ دانست تا سرمایه‌گذاری در سهم‌های مختلف با تحلیل بهتر اتفاق بیفتد، اما مسئله‌ای که می‌تواند باعث شود تا باز هم مردم به این بازار اعتماد کنند، بازدهی خوب و ۱۵۷ درصدی شاخص کل در سال گذشته است. این بازدهی نشان می‌دهد که بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارهای موازی از جمله مسکن، ارز و طلا عملکرد بهتری داشته است و از بازارهایی خواهد بود که سال آینده به مراتب بهتر عمل خواهد کرد.

در این راستا، ابوالفضل شهرآبادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات در سال گذشته اظهار کرد: باید به این نکته اشاره کرد که بورس به طور کامل در سال گذشته آشفته نبود چراکه این بازار نیمی از سال عالی بود و نیمی دیگر از سال آشفته و نامنظم بود.

وی در ادامه بیان کرد: در مجموع، شاخص کل در روزهای پایانی سال حدود ۱۵۵ درصد نسبت به نخستین روزهای معاملات مثبت است یعنی بازدهی بورس بسیار بالا بوده است و بورس پیشروترین بازار در میان بازارهای موجود در اقتصاد کشور ما است و شاید اگر بی‌تدبیری برخی از مسئولان و برخی از تفکرات که به بازار سرمایه لطمه وارد کرد، وجود نداشت، شرایط بازار بهتر از این هم می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس سال گذشته مثبت و خوب بود، گفت: از آنجا که نیمه دوم سال قبل یعنی به طور دقیق از اواسط مرداد ماه به بعد، بورس وارد فاز منفی شد، تأثیرات منفی روی ذهن افراد گذاشت و این در حالی اتفاق افتاد که بسیاری از بازیگران بورس امسال جدید بودند و برای اولین بار در این بازار سرمایه‌گذاری کرده بودند و به این ترتیب کام برخی از آن‌ها به خصوص آن دسته از افرادی که از مرداد ماه سرمایه‌گذاری را آغاز کردند، تلخ شد، ولی این امکان وجود داشت که بازار را بهتر از این شرایط مدیریت کرد.

بازار سرمایه نسبت به سال‌های قبل پیچیده‌تر شده است و اگر سرمایه‌گذاران قصد دارند که سود بهتری به دست آورند باید در سال ۱۴۰۰ هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنند

شهرآبادی در این باره افزود: بخشی از افت بازار در نیمه دوم سال قبل هم به دلیل افت شدید در اقتصاد کلان کشور بود که از دست کسی هم کاری برنمی‌آمد، اما باید گفت که شرایط بورس به همین صورت است یعنی این بازار حرکت سینوسی و نوسانی دارد و گاهی اوقات مثبت و بعضی مواقع هم منفی است و کسانی در این بازار برنده‌اند که با توجه به حرکت بازار پول خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی درباره شرایط سال ۱۴۰۰ در بازار سرمایه مطرح کرد: سال ۱۴۰۰، سالی پرنوسان مانند سال ۹۹ نخواهد بود که صعود ناگهانی نیمه اول و آشفتگی نیمه دوم سال را تجربه کند و این سال، یک سال کم‌نوسان‌تر خواهد بود که در این میان، انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید را در پیش رو داریم و علاوه بر این، مذاکرات برجامی را هم پیش رو داریم که همه این عوامل می‌توانند تأثیرات مثبت و یا منفی روی بازار بگذارند و اگر این مذاکرات خوب پیش برود، اثرات مثبت روی بازار خواهد داشت و اگر خوب پیش نرود، اثرات مخربی روی بازار می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که شرایط خوب پیش خواهد رفت و بازار سال ۱۴۰۰ هم یک بازدهی قابل قبول خواهد داشت، اما باید بسیار هوشمندانه در این بازار سرمایه‌گذاری کرد چراکه بازار ما هم بزرگ و هم پیچیده شده است و بازیگران جدیدی هم که وارد بازار شده‌اند، تحت تأثیر جو روانی منفی، اثرات منفی روی بازار می‌گذارند، ولی برخی هم افراد باهوش هستند که با پیاده کردن تکنیک‌های خاص در بازار اثراتی روی بازار می‌گذارند.

شهرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: در کل، بازار سرمایه نسبت به سال‌های قبل پیچیده‌تر شده است و اگر سرمایه‌گذاران قصد دارند که سود بهتری به دست آورند باید در سال ۱۴۰۰ هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنند.

کد خبر: ۸۱٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha