۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
نا اطمینانی به سیاست‌های اقتصادی و بازار سهام| بورس قابل پیش‌بینی نیست
کارشناس بازار سرمایه:

نا اطمینانی به سیاست‌های اقتصادی و بازار سهام| بورس قابل پیش‌بینی نیست

لرستان- ندری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بی‌ثباتی وضعیت اقتصاد کشور، گفت: ما دریک هاله‌ای از نااطمینانی و ابهام نسبت به آینده اقتصاد به سر می‌بریم.

کامران ندری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در یک ماه منتهی به انتهای سال ۹۹، رئیس جدید سازمان بورس سیاست‌هایی را با دامنه نامتقارن به کار گرفت تا از این طریق جلوی کاهش شدید شاخص را در اوایل کار بگیرد و در دو هفته آخر هم دیدیم که شاخص تقریبا یک روند ملایم مثبت به خود گرفت.

وی افزود: در حال حاضر بازار سهام از ثبات نسبی برخوردار است ولی این شرایط در ایران به میزان حضور حقوقی‌ها در بازار و مداخلاتی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بازار اتفاق می‌افتد بستگی دارد لذا شرایط قابل پیش بینی نیست که بگوییم در روزهای آتی چه اتفاقی خواهد افتاد.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: این بحث عدم ثبات و غیرقابل پیش‌بینی بودن، فقط منحصر به بازار سرمایه نیست و به کل اقتصاد کشور مرتبط است؛ واقعیت این است که اقتصاد ما در یک فضای مملو از ناتوانی‌های سیاسی و اقتصادی سیر می‌کند و فعلا وضعیت تحریم‌ها، سیاست‌های پولی و تصمیماتی که دولت بعد خواهد گرفت، مشخص نیست.

افت و خیز بازار سرمایه ناشی از بی‌اعتمادی ‌هاست
وی خاطرنشان کرد: به هر حال در آینده نوساناتی وجود دارد ولی در یکی دو ماه آینده ما در همه بازارها شاهد افت و خیز خواهیم بود و این افت و خیز ناشی از بی‌اعتمادی ‌هاست، معمولاً اخبار مثبت و منفی بیشتر از هر چیزی می‌تواند بر بازار سرمایه تأثیر بگذارد سپس این روند به طور نسبی به بازارهای دیگر سرایت می‌کند.

ندری با اشاره به نقش مداخلات مستقیم و غیر مستقیم شرکت‌های حقوقی در بازار سرمایه، تصریح کرد: حقوقی ها این امکان را دارند که شرایط بازار را تحت تأثیر قرار دهند و این یکی از مشکلات ما در بازار سرمایه است بنابراین باید حضور آنها در بازار قاعده‌مند باشد و روند و قاعده بازی آنها مشخص شود.

وی در رابطه با تأثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران برای بازار بورس و سرمایه، گفت: بستگی دارد چه گروهی قدرت را در اختیار می‌گیرد و برنامه‌ها و سیاست‌های آنها چه خواهد بود ولی به هر حال ما مشکلاتی جدی در اقتصاد داریم که مبهم هستند و نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

نااطمینانی و ابهام نسبت به آینده اقتصاد
کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ما با مسائل جدی در حوزه فضای کسب و کار، نظام مالیاتی، نظام حمایتی، مسائل بانکی و محیط زیستی، بهره‌وری پایین در صنعت و از مهمتر مسئله انحصاراتی که در اقتصاد وجود دارد مواجهیم و از طرفی در چنگ گروه‌های خیلی خاصی که قدرت‌های سیاسی و اقتصادی در دستشان است گرفتار شده‌ایم و یک سازماندهی مشخص و اصولی که بر پایه قواعد اقتصادی بنا شده باشد در اقتصاد ما وجود ندارد.

وی افزود: از آنجایی که نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد، دولت بعدی چه دولتی خواهد بود، چه برنامه‌ای برای اقتصاد دارد، تا چه اندازه نسبت به مسائل و مشکلات اقتصادی شناخت دارد و چه میزان تحت تاثیر گروه‌های ذی‌نفع و قدرتمند در اقتصاد هستند، امکان پیش بینی بلند مدت وجود ندارد و تنها چیزی که می‌توان گفت این است که ما دریک هاله‌ای از نااطمینانی و ابهام نسبت به آینده اقتصاد به سر می‌بریم.

کد خبر: ۸۰٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha