۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
 اقتصاد ایران و افغانستان به همدیگر وابسته است
رییس جمهور افغانستان:

اقتصاد ایران و افغانستان به همدیگر وابسته است

اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مراسم افتتاحیه سد کمال خان در مرز ایران و افغانستان گفت: آینده این سد، بستگی به تبدیل شدن استان نیمروز به بندر تجاری دارد که کلید آن بندر چابهار است.

به گزارش بازار، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در این مراسم اظهار داشت: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به همدیگر وابسته است و در این راستا دو کشور باید با یکدیگر همکاری کنند.

وی تصریح کرد: پس از افتتاح سد، محصولات کشاورزی نمیروز به جمهوری اسلامی ایران صادر و این استان به انبار گندم دو کشور تبدیل خواهد شد.

اشرف غنی تأکید کرد، آب هیرمند معاهده کل افغانستان با ایران است وموضوع آب سد کمال خان نیز با  این معاهده تطبیق داده خواهد شد و افغانستان به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: البته ایران برای تقاضای آب بیشتر از این معاهده، باید با افغانستان مذاکره و مبلغی پرداخت کند.

اشرف غنی با بیان اینکه همکاری منطقه ای در راستای منافع ملی افغانستان لازم است گفت، به همین منظور و  برای تولید انرژی از باد و خورشید، با شرکت‌های بین المللی از جمله زیمنس آلمان و جمهوری اسلامی ایران مذاکره خواهیم کرد.

رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد، آینده سد کمال خان به تبدیل شدن نیمروز به بندر تجاری بستگی دارد که کلید آن چابهار خواهد بود.

وی افزود: هزینه انتقال کالا از چابهار نسبت به بندر کراچی ۲.۵ برابر کمتر است و اگر پاکستان خواستار رقابت است باید برای احیای بندر کراچی قیمت‌ها را کاهش دهد.

اشرف غنی گفت که بهره برداری از راه آهن هرات- خواف قدم نخست وصل شدن افغانستان به استانبول خواهد بود و این مسیر نیز به کاهش هزینه حمل ونقل کالا کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۸۰٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha