۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
اصناف کرونازده چشم انتظار حمایت دولت/ سونامی چک های برگشتی در راه است؟
رکود بر بازار حاکم شد؛

اصناف کرونازده چشم انتظار حمایت دولت/ سونامی چک های برگشتی در راه است؟

اراک- در حالی که شیوع ویروس کرونا خسارات بسیاری را به اصناف و بازاریان استان اراک وارد آورده است، که این قشر چشم انتظار حمایت های دولتی برای تداوم فعالیت خود هستند.

بازار- شیوع کرونا و پرهیز مردم از تردد در معابر سبب وارد آمدن خسارات به اقتصاد کشور شده است و این روزها بازارهایمان نیز به ویروس کرونا مبتلا شده اند و بسیاری از اصناف که بیشتر به فروش اقلام شب عید مشغولند، خسارات سنگینی دیده اند.

یکی از آجیل فروشان ساوه به خبرنگار بازار گفت: مردم از ترس این ویروسی که آمده است، اصلا داخل بازار و مغازه ها نمی آیند و بازار کساد است و واقعا مانده ام، که باید چه کاری کنم.

وی اضافه کرد: برخی هم مریض هستند و یا برخی به دلیل بی پولی ناشی از همین بیماری ترجیح می دهند، آجیل خریداری نکنند و ما در کل ۱۲ ماه سال یک شب عید را داریم، که کار آجیل فروش ها خوب است.

چهار چک طی ۵ روز گذشته برگشت خورده است

آجیل فروش دیگری که در بازار اراک فعالیت دارد، وضعیت فروش را « خراب» توصیف کرد و به خبرنگار بازار توضیح داد: شیوع ویروس کرونا سبب کسادی کاسبی ما شده است و کسی به بازار نمی آید.

وی گفت: مردم از این ویروس ترسیده اند و از خانه بیرون نمی آیند و وضعیت مالی ما نیز جالب نیست و چک هایی که به امید شب عید کشیده ایم، در حال برگشت خوردن است.

متصدی یک واحد فروش آجیل در « میلاجرد» کمیجان نیز گفت: در پنج روز گذشته چهار چک من برگشت خورده است، این وضعیت شب عیدی است، که پرداخت بسیاری از بدهی هایمان را به این زمان موکول کرده بودیم، یک سال زحمت کشیدیم و با حداقل درآمد ساختیم و سر کردیم، که شب عید درآمد داشته باشیم.

وی اضافه کرد: طلبکاران و افرادی که چکهایم دستشان است، برای وصول پولشان به من زنگ زدند، اما گفتم، ندارم و وضع همین است، بیایید و مرا به زندان ببرید.

بسته حمایتی واحدی برای اصناف در نظر گرفته شود

این نگرانی مختص فعالان اقتصادی نیست و رییس اتاق اصناف استان مرکزی نیز از این کسادی بازار نگران است و در حالی که با خبرنگار بازار گفتگو می کرد، اظهار داشت: بی رونقی سبب شده که عرضه کالا با تقاضا منطبق نبوده و عملا مشتری برای خرید کالاهای اصناف نباشد.

به گفته جمشید زند بسیاری از سررسید اقساط و مضاربه کسبه در بانک‌ها فرارسیده و امید آن ها بازار شب عید بوده است و حال مانده اند، که چطور این مبالغ را پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: باید دولت مصوبه ای برای تعویق چندماهه اقساط و سررسید تسهیلات داشته باشد و از سویی باید بسته واحدی برای ادارات تامین اجتماعی، شهرداری، برق، آب، گاز و ...در نظر گرفته شود، تا کم ترین آسیب به اصناف در شرایط فعلی کشور برسد.

زند خسارات کرونا به بازار و اصناف را کم تر از سیل و زلزله ندانست و اضافه کرد: انتظار می رود، برای جبران بخشی از خسارت های وارد شده به اصناف شاهد اقدامی فراگیر و عملی از سوی دولت و مسئولان اجرایی باشیم.

تعطیلی غیر رسمی بازار

البته به گفته معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور پیشنهاد افزایش شش ماهه زمان تقسیط بدهی مودیان مالیاتی و یا استمهال سه ماهه بدهی مالیاتی این افراد در دولت ارائه و تایید شده و کلیات آن نیز در جلسه سران قوا مطرح شده است، اما هنوز جمع‌بندی صورت نگرفته است و در جلسه شنبه آینده سران قوا احتمال تصویب این پیشنهادات وجود دارد و می توان تسهیلات مدنظر را به مودیان و صاحبان کسب و کارهای کوچک و اصناف ارائه کرد.

بیستمین جلسه پدافند زیستی استان مرکزی نیز ظهر پنجشنبه ۱۵ تشکیل شد و طبق مصوبه این پدافند، تمام مراکز تجاری این استان در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند.

زمزمه هایی از تعطیلی کلی بازار در استان مرکزی شنیده می شود، اما هنوز ابلاغ رسمی برای این تعطیلی گزارش نشده است و این تعطیلی ها در حد انتشار برخی مطالب در شبکه های اجتماعی و یا زمزمه های خود بازاری ها بوده و هنوز هیچ منبع رسمی این موضوع را تایید نکرده است، البته بسیاری از اصناف معتقدند، نیاز به ابلاغ رسمی نیست و اکنون با بی رونقی و کسادی عملا شاهد تعطیلی بازارهای این استان هستیم.

در حالی که بازار شب عید کساد است و پیش بینی می شود، که تعداد چک های برگشتی در ماه های آینده افزایش یابد و نیز تعداد زیادی از اقساط وام ها و اجاره خانه ها و ... معوق شود، نیاز است، که خود مردم از سویی با هم مدارا کنند و به هم مهلت دهند و از سوی دیگر نیز دولت و مسئولین اجرایی با در نظر گرفتن بسته های تشویقی شرایطی فراهم آورند، تا نگرانی جدیدی به مردم و فعالان اقتصادی اضافه نشود.

کد خبر: ۷٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      1 0
      چکهایی که از مردم گرفتیم ودادیم به یکی دیگه رو چه کار کنیم اینجا باید جواب دونفرو بدیم تورو خدا یه فکری بکنین جوانها از کرونا نمیرن به خدا از سکته میمیرن هنوز تا دیر نشده یه فکری برای چکها بکنین