۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
خسارات سیل در استان مرکزی| فراهان کانون امدادرسانی شد
بازار گزارش می‌دهد؛

خسارات سیل در استان مرکزی| فراهان کانون امدادرسانی شد

اراک - سیل طی روزهای اخیر خسارات عمده‌ای را به بخش‌هایی از استان مرکزی وارد کرد و سبب اتلاف دام‌های بسیاری به خصوص در شهرستان فراهان و روستای آهنگران شد.

بازار، گروه استان‌ها: وقوع سیل بخش‌های متعددی از استان مرکزی را تحت‌الشعاع خود قرار داد و خسارات عمده‌ای را به زیرساخت‌ها و به خصوص مشاغل روستایی مانند دامداری و کشاورزی وارد کرد.

هنوز جلسات جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان مرکزی، به اتمام نرسیده بود که وقوع سیل بر مشکلات این استان افزود. سیلی ویرانگر که به خصوص در شهرستان فراهان و روستای آهنگران، خسارات عمده‌ای را وارد کرد که سبب مرگ یک نفر شد.


بروز خسارات به روستاها

روستای آهنگران بنا به اعلام مسئولان استان مرکزی، کانون این رویداد بود لذا استاندار مرکزی در نخستین گام پس از وقوع سیل روز گذشته در این روستا حاضر و عملیات جست جو و امداد رسانی را از نزدیک فرماندهی کرد.

فرزاد مخلص الائمه در حاشیه این حضور اما در جمع خبرنگاران نیز حضور یافت و با بیان اینکه ۵۵۰ تیم امدادی متشکل از هلال احمر، ارگان‌های امدادرسان، بسیج و سپاه و … در استان اعزام شدند، گفت: برای خدمت رسانی به مناطق سیل زده از ظرفیت ۳۴ شهرداری نیز بهره‌گیری می‌شود.

سیلی ویرانگر که به خصوص در شهرستان فراهان و روستای آهنگران، خسارات عمده‌ای را وارد کرد که سبب مرگ یک نفر شد

وی با بیان اینکه استانداری مرکزی ۷۹۰ دهیاری را نیز مأمور رسیدگی به امور مرتبط با خسارات سیل کرده است، افزود: به واسطه قرارگیری آهنگران و فراهان در کانون سیل، بخش عمده‌ای از عملیات امدادی در این منطقه صورت می‌پذیرد.

خسارات سیل در استان مرکزی | فراهان کانون امدادرسانی شد


خسارات وارده به دام‌های روستاییان

استاندار مرکزی به بارش‌های روزهای پنجشنبه و جمعه اشاره کرد و بیان داشت: وقوع بارش‌ها سبب بروز سیلاب در اراک، خمین، فراهان، تفرش و.... شد و حتی برای ساعاتی محور خمین - الیگودرز را هم مسدود کرد همچنین خسارات عمده‌ای به ساکنان روستاهای آهنگران و حومه همچنین چهار روستای اراک وارد شده است.

یکی از نگرانی‌های مردم از بابت سیل، بروز خسارات به دامداری‌ها و کشاورزی‌ها بود، معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در حادثه بروز سیل روستای آهنگران و تنها در بازه زمانی شامگاه جمعه بالغ بر ۵۰۰ رأس دام تلف شدند، گفت: ده راس از این تعداد دام سنگین بود که اتلاف این دام‌ها خسارات قابل توجهی را به مردم روستایی آهنگران وارد کرد.

بهنام نظری ضمن اشاره به استقرار تیم‌های امدادی از هلال احمر، سپاه و … در مناطق سیل زده به خصوص روستای آهنگران، تاکید کرد: ستاد مدیریت بحران استان مرکزی جلساتی را تشکیل و تمام تلاش خود را برای بازگرداندن شرایط روستاهای سیل زده به وضعیت عادی به کار گرفته‌ایم از سوی دیگر خسارات تنها مالی نبوده‌اند و متأسفانه یک زن در روستای آهنگران به دلیل بروز سیلاب جان خود را از دست داده است.


ورود تیم‌های امدادی به استان مرکزی

حجم خسارات در برآوردهای اولیه آنقدر بود که رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر که در واقع نماینده این سازمان نیز محسوب می‌شود به استان مرکزی سفر کند محمد گل‌افشان که در نشست ستاد مدیریت بحران استان مرکزی نیز حضور یافت با بیان اینکه وقوع سیل در پی بروز بارندگی شدید از روزهای پنج شنبه تا شنبه خساراتی را در استان مرکزی پدید آورده است، گفت: تا ابتدای روز گذشته ۵۴۰ بسته غذایی بین آسیب دیدگان از سیل استان مرکزی توسط هلال احمر توزیع شده است.

وقوع بارش‌ها سبب بروز سیلاب در اراک، خمین، فراهان، تفرش و.... شد و حتی برای ساعاتی محور خمین - الیگودرز را هم مسدود کرد

گل‌افشان با بیان اینکه ۷۰۰ تخته پتو و چهار هزار بطری آب معدنی نیز بین خسارت دیدگان از سیل استان مرکزی توزیع شده است، ابراز کرد: تلاش ۷۲ ساعته نیروهای امدادی تا ابتدای روز گذشته خوشبختانه توانسته خدمت رسانی خوبی را به مردم روستاهای سیل زده استان مرکزی ارائه کند البته این تلاش‌ها همچنان نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تیم‌های سحر و همچنین تیم‌های عملیاتی در منطقه بیش از حد نیاز از استان‌های مرکزی و قم به منظور امدادرسانی مستقر شده‌اند، گفت: یکی از مشکلات ما در مقوله کرونا است که باید در امداد رسانی به سیل زدگان مد نظر قرار می‌گرفت که در این حوزه نیز اقدامات خوبی در استان مرکزی صورت گرفته است.


آهنگران کانون توجه شد

هفتم مردادماه ۷۲ میلیمتر بارندگی در منطقه فراهان سبب بروز سیلاب کم سابقه در آهنگران شد روستای زیبایی که بیشتر ارتزاق مردمش از دامداری و همچنین کشاورزی است و بروز سیلاب متأسفانه خسارات عمده‌ای را به این روستا وارد کرده است.

بلافاصله پس از وقوع سیل و همزمان با روز یکشنبه مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی نیز در روستای آهنگران فراهان حضور یافت و از به کار گیری بیش از ۳۰۰ امدادگر در کمک رسانی به مردم خبر داد.

سعید فرامرزی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت از به کار گیری گروه‌های تخصصی امداد رسانی نیز خبر داد و توضیح داد: ۱۶ گروه تخصصی متشکل از نیروهای بسیج کارگری، اصناف، طلاب، حوزه‌های محلی اراک و فراهان در قالب گروه‌های ۲۰ نفره از روز شنبه در حال امدادرسانی به مردم این روستا هستند و این روند کماکان نیز ادامه دارد تا بتوانیم شرایط تثبیت شده تری را برای مردم سیل زده مهیا سازیم.


کمک به سیل زدگان

یکی از موضوعاتی که امدادگران بسیج سازندگی استان مرکزی در خصوص سیل به ویژه در آهنگران انجام داده‌اند لایروبی منازل و تخلیه لوازم خانگی مردم است تا بیش از این دچار خسارت نشوند آنطور که بسیج سازندگی اعلام کرده ۱۵۰ نفر از گروه‌های جهادی نیز نسبت به تعمیرات تخصصی خانه‌های مردم و لوازم خانگی شأن به کار گرفته شده‌اند تا قدری از آلام مردم کاسته شود.

۷۰۰ تخته پتو و چهار هزار بطری آب معدنی نیز بین خسارت دیدگان از سیل استان مرکزی توزیع شده است

از طرف دیگر گروه‌های جهادی نیز در منطقه حاضر هستند تا ضمن لایروبی منازل مردم نسبت به شستشو و مهیا کردن خانه‌ها اقدام کنند به گفته فرامرزی مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی شستشوی فرش‌ها و بازسازی منازل آسیب دیده و تخریب شده نیز در دستور کار ویژه گروه‌های جهادی قرار دارد.

خسارات سیل در استان مرکزی | فراهان کانون امدادرسانی شد


بازار اراک خسارت دید

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اما در اطلاعیه‌ای که روز یکشنبه در پایگاه خبری خود نشر داد از خسارت به بازار سنتی و تاریخی اراک خبر داد تا نگرانی تازه ای برای مردم استان مرکزی پدید بیاید.

این اطلاعیه که از قول محسن کریمی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی بود می‌گوید: بارش‌های اخیر و جاری شدن سیل ۲۰ میلیارد ریال به بازار تاریخی اراک خسارت وارد کرد و به دلیل بارش‌های اخیر سقف سراهای کاشانی، آقایی، راسته بازار و سیستم فاضلاب بازار اراک دچار خسارت شد البته مرغوبیت و کیفیت مصالح استفاده شده در بازسازی گذرها باعث شده پوشش روی بام در برابر سیلاب مقاومت کامل داشته باشد و دچار آسیب و خسارت نشود.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی می‌افزاید: سیلاب همچنین به سقف راه پله تیمچه نقشینه آسیب وارد کرد که مرمت اضطراری این مکان‌ها شروع شده است ضروری است تا اعتبار لازم برای مرمت بازار تاریخی اراک تأمین شود تا فرسودگی موجب نشود این اثر ارزشمند دچار تخریب بیشتر شود مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بنا گذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.


اتلاف دام‌ها

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی به عنوان مرجع رسیدگی به امور مرتبط با دام‌های استان در گفتگو با خبرنگار بازار، اتلاف ۵۱۳ رأس دام در سیل شامگاه جمعه در این استان را تائید و بیان کرد: این آمارها مرتبط با روز یکشنبه است.

بارش‌های اخیر و جاری شدن سیل ۲۰ میلیارد ریال به بازار تاریخی اراک خسارت وارد کرد

محمد فتاحی با اشاره به اینکه روستای آهنگران بیشترین میزان خسارات را در زمینه اتلاف دام‌های سبک و سنگین مردم داشت، بیان کرد: اکیپ‌های دامپزشکی از همان ابتدای وقوع سیل به منطقه اعزام و در گزارش‌ها ذکر شده که ۵۱۲ رأس دام سبک و دو راس دام سنگین در این روستا تلف شدند همچنین برخی دام‌های مردم در دلیجان هم به دلیل سیلاب تلف شدند.

وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های ما در زمینه اتلاف دام‌ها در مناطق سیل زده، بروز بیماری‌ها در صورت دفن غیر اصولی بود، تاکید کرد: اکیپ مجهز دامپزشکی استان مرکزی نسبت به این موضوع در روستای آهنگران اقدام فوری را صورت داده است همچنین باید گفت متأسفانه ۱۵ کلونی زنبور عسل و ۱۰۰ قطعه طیور خانگی نیز در روستای آهنگران به دلیل جاری شدن سیلاب از بین رفته و تلف شده و خسارات مالی را به بهره برداران این منطقه وارد ساخته است.


ورود سیل به منابع آبی و قنوات

یکی دیگر از موضوعاتی که در پس بروز سیلاب در استان مرکزی پدید آمد موضوع قنوات بود موضوعی که بنا به اعلام مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی متأسفانه درگیر خساراتی شده است آنطور که رسول شمسی در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده جاری شدن سیلاب در پی بارش‌های اخیر به ۱۵ رشته قنات شهرستان فراهان خسارت وارد کرد.

این قنوات منبع اصلی آب مورد نیاز مردم شهرستان فراهان است و مسئولان آبفا امیدوار هستند که با مساعدت اعتباری بتوانند نسبت به لایروبی و تعمیر قنوات اقدام کنند تا مردم بیش از این دچار مشکلات نشوند. در مجموع باید گفت هنوز میزان اصلی خسارات وارده به استان مرکزی مشخص نیست اما حجم خسارات به خصوص در روستاها چشم گیر است.

کد خبر: ۱۶۵٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha