۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
«رکود تورمی» مسکن در استان مرکزی؛ افزایش قیمت املاک بدون مشتری
بازار گزارش می‌دهد؛

«رکود تورمی» مسکن در استان مرکزی؛ افزایش قیمت املاک بدون مشتری

اراک - در حالیکه شیوع ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی فعلی حجم معاملات در بازار مسکن را به شدت کاهش داده است، فروشنده‌ها تمایلی برای کاهش قیمت املاک نشان نمی‌دهند.

خبرگزاری بازار، شیوع ویروس کرونا در کشور از ۳۰ بهمن ماه رسانه‌ای شد و شیوع آن در کشور بازارهای اقتصادی از جمله بازار مسکن را کساد و خواب زمستانی مسکن در استان مرکزی را عمیق‌تر کرد.

حال و با ورود به اردیبهشت ماه و در آستانه خرداد و فصلی که بین مشاوران املاک و فعالان بازار مسکن به فصل خرید و فروش و جابجایی و رهن و اجاره معروف است، برخلاف انتظار خواب بازار مسکن همچنان عمیق است.

این رکود در حالی رخ داد، که آذرو دی ماه ۹۸ شاهد رکورد زنی بازار مسکن در استان مرکزی پس از گذشت بیش از ۱۱ ماه بودیم و کارشناسان با وجود افزایش خریدوفروش‌ها در آذر و دی ۹۸ اسفندی پر معامله را پیش بینی می‌کردند، پیش بینی که با شیوع کرونا درست از آب در نیامد.

قیمت افزایشی برای ملک‌هایی که خریدار ندارد

یکی از مشاوران املاک اراک که کمتر از دو هفته است، بنگاه معاملات مسکن خود را باز کرده به خبرنگار بازار در خصوص وضعیت بازار مسکن گفت: نمی‌توان دلیل تمام رکود موجود در بازار مسکن را به دلیل کرونا دانست، چرا که برای رونق در بازار نیاز به نقدینگی است، ولی امروز بیشتر نقدینگی به سوی بورس و بازار سرمایه می‌رود.

مهدی مویدی در مورد قیمت‌های مسکن در شرایط رکود فعلی نیز گفت: قیمت‌ها کاهش نداشته است، بلکه شاید بتوان گفت افزایش قیمت نیز داشته ایم، ملک‌ها خریداری و فروشنده‌ها نیز برای فروش عجله‌ای ندارند و همین امر سبب عدم کاهش قیمت مسکن شده است.

زمانی که مسکن رشد قیمتی را تجربه می‌کند، مالکان حاضر به فروش ارزان‌تر نیستند و همچنان گرانی قیمت‌ها را مطالبه می‌کنند و حاصل این بینش بازار کنونی مسکن می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یک آپارتمان پنج سال ساخت در خیابان «شریعتی» با آسانسور و پارکینگ متری ۱۰ میلیون تومان پیشنهاد می‌شود، در حالی که همین آپارتمان شش ماه پیش متری هشت الی ۹ تومان قیمت گذاری می‌شد.

تمایلی برای خرید مسکن دیده نمی‌شود

«شازند» نیز حال و هوایی مشابه اراک دارد، یکی از فعالان مسکن در این شهرستان در گفتگو با خبرنگار بازار رکود را تا پایان سال در معاملات مسکن ماندگار می‌داند و می‌افزاید: در حال حاضر مردم ترجیح می‌دهند، پول‌های خود را به بازارهای مشابه تزریق کنند و تمایلی برای خرید مسکن دیده نمی‌شود.

وی در مورد بازار رهن و اجاره نیز گفت: در این بازار نیز مستأجران ترجیح می‌دهند، پول کمتری برای پیش پرداخت بدهند و کرایه بیشتر را می‌پسندند و توجیه این امر نیز جذابیت‌های بازارهای دیگر است و از سویی دیگر اجاره‌ها به شدت رشد داشته و گمان کنم، بازار رهن و اجاره از اواخر خردادماه داغ شود.

سرمایه گذاری در بورس هدف نیمی از فروشنده‌های مسکن

فعال مسکن دیگری که بیشتر در «تفرش» معامله می‌کند، نیز تأثیر رشد بازار بورس نسبت به مسکن را بیش از کرونا در رکود بازار مؤثر دانست و به خبرنگار بازار گفت: سرمایه گذار به بازدهی بازار می‌اندیشد و زمانی که شما رشد بازار رقیب، یعنی بازار سرمایه را نسبت به بازار مسکن مشاهده می‌کنید، طبیعی است، سرمایه گذارها جذب بورس شوند.

محمد حقیقی گفت: البته کرونا و شیوع این ویروس نیز در رکود مسکن بی‌تأثیر نیست، اما به جرأت می‌توان گفت، حدود نیمی از فروشنده‌های فعلی آپارتمان و مسکن در تفرش، با هدف حضور در بازار بورس و سرمایه اقدام به این امر می‌کنند.

وی قیمت آپارتمان در بازار تفرش را با توجه به سال ساخت و دیگر تجهیزات بین سه الی پنج میلیون تومان برای هر متر دانست و گفت: این قیمت در سال گذشته همین موقع نیز حدود سه الی چهار و نیم میلیون بود و رشد چندانی نداشته است.

حقیقی رشد مسکن طی دو الی سه سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: معمولاً بازار مسکن مانند فنر عمل می‌کند و پس از جهش قیمتی و تخلیه انرژی نیاز به استراحت قیمتی دارد، تا بتواند دوباره جهشی انجام دهد.

حجم بازار مسکن نزدیک به صفر است

یک کارشناس تحلیل تکنیکال بازارهای مالی با توجه به نمودار بازار مسکن در استان مرکزی به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر حجم بازار مسکن نزدیک به صفر است و در این حجم قیمت‌های موجود اعتباری ندارد و قابل استناد نیست.

مسعود مویدی تأثیر فاندامنتال (بنیادی) شیوع ویروس کرونا بر حجم بازار مسکن در استان مرکزی را قابل توجه برشمرد و افزود: بازار خرید و فروش در حال حاضر ظرفیت افزایش قیمت را ندارد و رهن و اجاره مسکن نیز به طور قابل توجهی کاهش داشته که البته ماه آینده شاهد افزایش حجم بازار رهن و اجاره خواهیم بود.

کاهش حجم معاملات و رکود در بازار مسکن در استان مرکزی هرگز نتوانسته سد راه افزایش قیمت در این بازار شود و عملاً قیمت‌های ثابت و با تمایل اندک به رشد در بازار خرید و فروش را شاهد هستیم و بازار رهن و اجاره نیز رشد نزدیک به ۴۰ درصدی نسبت به سال قبل دارد و این افزایش قیمتی با وضعیت اقتصادی فعلی استان منطبق نیست.

کد خبر: ۱۶٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha