۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
گام های بلند چین برای تصاحب بازار خودروهای الکتریکی
رقابت خودروهای الکتریکی با خودروهای بنزینی در بازار؛

گام های بلند چین برای تصاحب بازار خودروهای الکتریکی

چین یکی از کشورهایی است که در تولید خودروهای الکتریکی سرمایه گذاری کرد و اخیرا خودروهایی با متوسط قیمت ۱۰ هزار دلار عرضه کرد. چین در نظر دارد تا شش سال آینده قیمت خودروها را کاهش دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: رقابت برای تولید خودروهای الکتریکی و مقابله با تغییرات جوی در دنیا بالا گرفته است و هر یک از کشورهای صنعتی دنیا سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام داده اند. در کشورهای صنعتی تعداد زیادی از این خودروها تولید شده است و بسیاری از آنها در کشورهای اروپایی عرضه شده است.

تولید باتری های خودروهای الکتریکی هم یکی از چالشهای این بازار بود. ولی قیمت بالاتر خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای بنزینی سبب شده است تا تقاضا برای این خودروها در بازار کمتر از خودروهای بنزینی باشد و تلاش جهانی برای کاهش هزینه تولید خودروها و کاهش قیمت تمام شده خودروها در بازار ادامه دارد.

 اما کشور چین در سالهای اخیر با سرمایه گذاری در این حوزه توانسته است تغییرات زیادی در بازار ایجاد کند. بر مبنای گزارش ارایه شده توسط بلومبرگ شرکت خودروسازی چانگ کینگ کشور چین توانسته است خودروهایی تولید کند که قیمتی معادل خودروهای بنزینی دارد. بر مبنای این گزارش قیمت خودروهای الکتریکی تولید شده توسط این شرکت به طور متوسط برابر با ۱۰ هزار دلار است که معادل یک خودروهای معمولی چینی در بازار داخلی این کشور است به همین دلیل در ماه های اخیر تقاضا برای خودروهای الکتریکی در چین افزایش یافته است.

 رییس مرکز مطالعات بازار خودروی چین در این مورد به بلومبرگ گفت:« عرضه خودروهای الکتریکی با قیمت پایین باعث می شود تا با سرعت بیشتری خودروهای الکتریکی جایگزین خودروهای بنزینی شود و مشکل بزرگ چین که آلودگی هوا و افزایش سطح آلاینده ها است از بین برود.»

هزینه شارژ باتری این خودروها چقدر است
یکی از مسایلی که در مورد خودروهای الکتریکی مطرح است، هزینه بالای شارژ باتری خودروها است. اما شرکت چانک کینگ کشور چین با اشاره به تغییر باتری های خودروهای الکتریکی تولید شده در چین اعلام کرده است هزینه شارژ باتری های خودروهای الکتریکی این شرکت کاهش پیدا کرده است.

طبق این گزارش انتظار می رود هزینه شارژ باتری خودروهای الکتریکی  در هر سال کمتر از ۴۰۰ دلار باشد که معادل هزینه لازم برای تولید خرید ۳۷۷ لیتر بنزین یا ۱۰۰ گالن بنزین در سال است. این میزان بنزین برای طی مسافتی معادل ۶۳۰۰ کیلومتر با خودروهای شاسی بلند تولید شرکت گوانگجو کفایت می کند.

سی کی ، تحلیل گر بازار خودروهای الکتریکی در چین در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت:« خودروهای الکتریکی ارزان قیمت تولید شده در کشور چین، به شمار زیادی از خریداران چینی عرضه می شود ولی مساله مهم این است که با عرضه خودروهای الکتریکی چین به بازار کشورهای دیگر می توان منتظر انقلابی در این صنعت بود.

می توان انتظار داشت خودروهای الکتریکی چینی مانند واکسن های چینی تولید شده در جریان کرونا و محصولات دیگری که در چین تولید می شود و با قیمت پایین به بازار عرضه می شود، سهم زیادی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد و تغییراتی بزرگ در بازار دنیا ایجاد کند.»

قیمت خودروی الکتریکی تا شش سال بعد معادل خودروهای بنزینی خواهد بود
نکته دیگری که در این گزارش به آن اشاره شد، پیش بینی کاهش قیمت خودروهای الکتریکی ظرف حداکثر ۶ سال آینده است. پیش بینی می شود ظرف ۴ تا ۶ سال اینده قیمت خودروهای الکتریکی چینی معادل خودروهای بنزینی در این کشور باشد و در آن زمان است که فروش این  محصولات در بازار چین رکورد تازه ای ثبت خواهد کرد.

برآوردها نشان می دهد تا سال ۲۰۳۰ میلادی  بالغ بر ۲۵ میلیون خودروی الکتریکی درهر سال در چین فروخته شود در حالیکه هم اکنون فروش سالانه خودروهای الکتریکی در این کشور برابر با ۲ میلیون دستگاه است.

اما سوال این است که دلیل تولید خودروهای الکتریکی با قیمت پایین در این کشور چیست؟  بلومبرگ در این مورد نوشت:« خودروهای الکتریکی در کشور چین با قیمت بسیار پایین عرضه می شود زیرا یارانه های دولتی و وام های با بهره پایین که توسط دولت به خودروسازان ارایه می شود امکان تولید خودروهای الکتریکی با هزینه بسیار پایین را فراهم می کند.از طرف دیگر چین بزرگترین تولید کننده باتری خودروی الکتریکی در دنیا است و ضمن عرضه این باتری ها به خودروسازان داخلی این کشور، می تواند باتری های لازم برای خودروسازان خارجی را نیز تامین کند.»

 مساله دیگری که در زمینه تولید خودروهای الکتریکی در چین وجود دارد این است که باید ایستگاه های شارژ باتری خودروهای الکتریکی در شهر های چین وجود داشته باشد و هم اکنون سرمایه گذاری برای ساخت این ایستگاه ها در شهرهای بزرگ این کشور انجام شده است. البته در پکن و شانگهای چندین ایستگاه شارژ باتری های خودروهای الکتریکی احداث شده است.

کد خبر: ۷۹٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha