۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
سالانه ۷۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی در قم تولید می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:

سالانه ۷۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی در قم تولید می‌شود

قم ـ رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم از تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان خبر داد و گفت: این تولیدات شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

عباس پورمیدانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تمرکز فعالیت سازمان برای توسعه و ترویج کشت گلخانه‌ای است، گفت: خوشبختانه کشاورزان استان با مزایای کشت گلخانه‌ای آشنا شده و از آن استقبال خوبی کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه استقبال از کشت گلخانه‌ای در روستاها چشمگیر بوده است، گفت: کشاورزی در قم با ویژگی‌های خاصی همچون محدودیت دسترسی به منابع آبی و تنش‌های محیطی همراه است که با استفاده از محیط گلخانه می‌توان این شرایط را مدیریت کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با تأکید بر اینکه کشاورزی سنتی برای استان کم آب و خشک قم به معنای واقعی آسیب زا شده است، گفت: در کشاورزی سنتی، منابع آبی بسیاری استفاده می‌شود و گیاه در مقابل تنش‌های محیطی همچون اختلاف شدید دمای هوا، آسیب پذیر است که این مسائل هزینه‌های کشاورزان را افزایش می‌دهد.

وی با اعلام اینکه کشاورزی گلخانه‌ای کاملاً مقرون به صرفه است، گفت: سازمان جهاد کشاوزی قم نیز در راستای اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت، توسعه کشت‌های گلخانه  را دنبال و از سرمایه گذاران در این بخش حمایت می‌کند.

پورمیدانی با بیان اینکه اصول بهداشتی در کشت گلخانه‌ای به خوبی رعایت می‌شود، اظهار داشت: محصولات تولید شده در گلخانه‌ها به دلیل نظارت مستمر کارشناسان و مدیریت بهتر شرایط محیطی، کیفیت مطلوبی دارد و می‌تواند در بازارهای داخلی و صادراتی به خوبی عرضه شود.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای از آن‌جهت مهم است که بیش از ۴۵ درصد اشتغال روستایی استان در بخش روستایی است، گفت: قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار و جمعیت ساکن مناطق روستایی آن بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ نفر است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با تأکید براینکه هرسال تولید محصولات کشاورزی استان به بیش از ۷۴۶ هزار تن می‌رسد، گفت: در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور است.

وی با اشاره به اینکه مجموع کشت سبز قم شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است، افزود: سالانه ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی در استان تولید می‌شود.

کد خبر: ۷٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha