۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
کوچ سوداگران از بازار خودرو با کاهش نوسانات ارزی| مراقب سودجویان لحظه آخری باشید
بازار گزارش می‌دهد

کوچ سوداگران از بازار خودرو با کاهش نوسانات ارزی| مراقب سودجویان لحظه آخری باشید

کاهش نوسانات ارزی در هفته های پایانی سال ۹۹ سبب شد تا بالاخره بازار خودرو بعد از چند دوره نوسانات ارزی به ثبات قیمتی برسد؛ به طوری که اکنون مشتریان واقعی اقدام به خرید خودرو می‌کنند و کمتر سایه سودجویان بر این بازار سنگینی می کند.

بازار؛ گروه خودرو: بالاخره سال ۹۹ هم به پایان نزدیک شد؛ سالی که با شیوع بیماری همه گیر کرونا، کاهش چندماهه واردات مواد اولیه و قطعات خودرو آغاز شد و با افزایش تولید خودروهای ناقص در خودروسازی‌ها و دشواری در تجاری‌سازی آن‌ها به پایان نزدیک شده است. همین چندماهی که قیمت خودرو در ممنوعیت واردات و عدم توانایی خودروسازان برای تامین نیاز بازار کشور در خودروسازی‌ها هر سه ماه و در بازار روزانه به روز رسانی می‌شد و افزایش می‌یافت.

 نتیجه هم این شد که بعد از چندماه سنگینی سایه سوداگران بر سر بازار اکنون قیمت‌ها به قدری بالا رفته است که دیگر کمتر کسی رغبت به حضور در آن دارد و نه اثری از دلال و نه مشتری در آن دیده نمی شود. حالا هم که به آخرین روزها رسیده‌ایم بازار خودرو به کسادی بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند؛ چرا که با وجود محدودیت زمانی برای ارائه مدارک خودرو جهت نقل و انتقالات به نظر نمی رسد کسی علاقه مند به خرید و فروش به خصوص خودرو صفر در این بازار باشد. از همین رو شاید روزهای پایانی ۹۹ با کاهش قیمت ناچیزی همراه باشد.

کوچ سوداگران از <a class=بازار خودرو با کاهش نوسانات ارزی| مراقب سودجویان لحظه آخری باشید" height="450" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/02/07/4/66398.jpg" width="600" />

آرامش بازار خودرو در روزهای پایانی
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران در خصوص آخرین روزهای دهه ۹۰ که بازار خودرو تجربه می‌کند به بازار گفت: «بالاخره بازار خودرو با کاهش نوسانات ارزی به آرامش رسیده است و این روزها کمتر شاهد حضور دلالان در این بازار هستیم.»

نعمت الله کاشانی نسب اضافه کرد: «درحال حاضر فقط مصرف کننده واقعی به این بازار مراجعه می کند و خرید و فروش خودرو جذابیت خود را برای سوداگران این بازار از دست داده است. البته هنوز فاصله قیمتی بازار و کارخانه وجود دارد اما به دلیل آرامش بازار ارز، قیمت خودرو هم به ثبات رسیده است.»

درحال حاضر فقط مصرف کننده واقعی به این بازار مراجعه می کند و خرید و فروش خودرو جذابیت خود را برای سوداگران این بازار از دست داده است. البته هنوز فاصله قیمتی بازار و کارخانه وجود دارد اما به دلیل آرامش بازار ارز، قیمت خودرو هم به ثبات رسیده است

هرچند بازار خودرو نسبت به چندماه گذشته آرامش یا بهتر بگوییم رکود بیشتری را تجربه می کند و کمتر خبری از خریدار خودرو در آن است، اما این روزها شاعد نوع دیگری از سودجویی از این بازار خواهیم بود. با اینکه امکان خرید خودرو برای دلالان و فروش آن به حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیون گران تر در بازار وجود ندارند اما با مشاهدات میدانی خبرنگار بازار به نظر می رسد شمار کمتری از سودجویان در این بازار مانده و با خریداری خودروهای تصادفی و با مشکلات فنی بسیار و ظاهرسازی آن‌ها سعی در فروش چنین خودروهایی به قیمت بالاتر از بهای آن‌ها دارند.

کوچ سوداگران از بازار خودرو با کاهش نوسانات ارزی| مراقب سودجویان لحظه آخری باشید

مراقب سودجویان دقیقه ۹۰ باشید
از همین رو خریداری که قصد خرید خودرو کمتر کارکردتر، فنی سالم و بدنه بدون رنگ دارد، خودرویی را در بازار خریداری می کند که نه کیلومتر و نه فنی و بدنه آن شرایط مطلوبی را ندارند.

در همین راستا نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران بیان کرد: «بارها اعلام کرده‌ایم که بهتر است مردم از نمایشگاه‌داران زیر نظر اتحادیه نمایشگاه داران خودروی اقدام به خریداری خودرو کنند؛ چراکه اگر مشتریان از نمایشگاه، خودرو خریداری کنند و بعد متوجه شوند شرایط خودرو با آنچه در زمان معامله عنوان شده اختلاف دارد می‌توانند به راحتی مشکل را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند اما خرید از بازار آزاد چنین امکانی را به مشتریان نمی دهد. بنابراین اغلب شاهد سودجویی‌هایی بزرگ در این بازار هستیم.»

امکان سودجویی در بازار آزاد خودرو بالا است، بنابراین هیچ گاه خرید از طریق فضای مجازی یا جمعه بازار خودرو را تایید نمی کنیم و بهتر است مشتریان به جایی مراجعه کنند که در صورت وجود تخلف امکان پیگیری داشته باشند

کاشانی نسب با اشاره به اینکه خودرو وسیله‌ای است که وضعیت ظاهری و فنی در بهای نهایی آن از اهمیت بالایی برخوردار است، اضافه کرد: «امکان سودجویی در بازار آزاد خودرو بالا است، بنابراین هیچ گاه خرید از طریق فضای مجازی یا جمعه بازار خودرو را تایید نمی کنیم و بهتر است مشتریان به جایی مراجعه کنند که در صورت وجود تخلف امکان پیگیری داشته باشند.»

وی در پاسخ به این سوال که سال آینده انتخاب ریاست جمهوری چه تاثیری بر روی بازار خودرو می تواند داشته باشد بیان کرد: «به دلیل تغییرات ناگهانی که در چندسال اخیر در بازار خودرو شاهد بودیم، نمی‌توان از تجربه سال‌های گذشته در پیش بینی وضعیت بازار خودرو بهره برد و هنوز هم چشم انداز این بازار برای آینده نامشخص است.»

کوچ سوداگران از بازار خودرو با کاهش نوسانات ارزی| مراقب سودجویان لحظه آخری باشید

بازار سال آینده خودرو وابسته به نوسانات ارزی
هرچند انتظار می رفت بازار خودرو در آخرین روزهای سال با رونق جزئی همچون سال‌های گذشته مواجه شود اما به نظر می رسد قیمت خودروهای داخلی در این روزهای پایانی با کاهش مواجه شده و نسبت به هفته گذشته و در برخی از خودروها تا دو میلیون تومان نیز کاهش داشته است.

در صورتی که نرخ ارز با ثبات همراه باشد و خودروهای مانده در کف کارخانه خودروسازان نیز هرچه سریع‌تر به سمت تجاری سازی و عرضه به بازار بروند احتمال ثبات تا کاهش قیمت خودرو نیز در سال آینده می‌رود

حال در صورتی که نرخ ارز با ثبات همراه باشد و خودروهای مانده در کف کارخانه خودروسازان نیز هرچه سریع‌تر به سمت تجاری سازی و عرضه به بازار بروند احتمال ثبات تا کاهش قیمت خودرو نیز در سال آینده می‌رود. اما اگر باز هم سیاست‌های پولی و بانک به افزایش نرخ ارز بی‌انجامد به طور حتم گرانی دوباره خودرو دور از انتظار نیست.

در خصوص بازار خودروهای خارجی نیز با توجه به اینکه از ممنوعیت واردات چندسالی می‌گذرد و دیگر خودرو جدیدی به این بازار اضافه نشده نیز تغییر چندانی را شاهد نخواهیم بود. هرچند با وضع دریافت مالیات از خودروهای لوکس این بازار نیز بیش از گذشته جذابیت خود را از دست خواهد داد و فقط مشتریان خاص و واقعی به آن مراجعه خواهند کرد.

کد خبر: ۷۸٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha