۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴
تالارهای عروسی به عزا نشستند؛ صندلی‌های خالی در انتظار مهمان
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

تالارهای عروسی به عزا نشستند؛ صندلی‌های خالی در انتظار مهمان

مشهد- بیش از ۱۴۰ تالار پذیرایی و باغ تالار در مشهد مقدس وجود دارد که متأسفانه از اواخر سال گذشته تعطیل‌شده‌اند و ضرر زیادی متوجه این سالن های پذیرایی کرده ضمن اینکه نیروی انسانی این اماکن صنفی نیز دسته‌جمعی بیکار شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هم‌زمان با فرارسیدن برخی از اعیاد هم چون عید سعید مبعث خودروهای اندکی و به تعداد انگشتان با گل‌آرایی در خیابان‌های مشهد مشاهده شد که البته مقصد این خودروها و عروس و دامادهای جوان به تالارهای پذیرایی ختم نمی‌شود و لذا هم چنان دست صاحبان این صنف را در پوست گردو گذاشته و صاحبان تالارهای عروسی را به عزا نشانده است.  

وقتی نگاهی به یک سال گذشته می‌اندازیم و مشاهده می‌کنیم که در طی این ۱۲ ماه هیچ‌گونه فعالیتی در تالارهای پذیرایی وجود نداشته به‌راحتی می‌توان وضعیت اقتصادی این واحدهای پذیرایی را درک کرد که چه وضعیت بدی گریبان گیر اعضای این صنف شده است.

اگرچه پس از برداشته شدن محدودیت‌ها به تالارهای پذیرایی اجازه داده شد تا با رعایت پروتکل‌ها بهداشتی و با نیمی از ظرفیت پذیرای میهمانان باشند اما به نظر می‌رسد برداشته شدن محدودیت‌ها نیز نتوانسته مرهمی بر زخم‌های اقتصادی این صنف بگذارد.

تالارهای عروسی به عزا نشستند؛ صندلی‌های خالی در انتظار مهمان

در همین راستا با ابراهیم حقیقی رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد پیرامون وضعیت تالارهای پذیرایی و اقتصاد آن‌ها به گفت‌وگو نشستیم.

 * چند تالار پذیرایی در مشهد داریم ؟
تعداد ۶۰ تالار پذیرایی در مشهد و هم‌چنین ۸۰  باغ سرا و باغ تالار داریم که متأسفانه از زمان شیوع کرونا ضرر غیرقابل جبرانی را متحمل شدند.

حدود ۲۰ مورد از صاحبان تالارها و باغ سراها تاکنون پروانه خود را باطل کردند و تعداد زیادی نیز در وضعیت ورشکستگی هستند قریب به یک سال از شروع کرونا می‌گذرد و این مجموعه‌ها تا به امروز تعطیل بودند.

* آیا اجازه فعالیت و برداشته شدن محدودیت‌ها توانست کمکی کند؟
مجوز فعالیت تالارها در زمانی صادر شد که ایام سوگواری فاطمیه اجازه برگزاری مجالس را نداد اما واقعیت این است که پس از پایان یافتن این ایام نیز برخی محدودیت‌ها مانند منع تردد ساعت ۹ شب وضعیتی را حاکم کرد که هیچ میهمانی حاضر به برپایی مجلس قبل از این ساعت نبودلذا اجازه فعالیت در عمل بی‌معنا بود.

بر همین اساس مجلسی برگزار نشد و از طرفی وضعیت اقتصادی مردم نیز مزید بر علت شده تا حتی اجازه فعالیت تالارها هم تأثیری در شرایط فعلی صاحبان این مشاغل نداشته باشد.

* تعطیلی تالارها باعث تعدیل چند نفر شده است؟
اگر بخواهیم به‌طور میانگین حساب کنیم هر تالار به‌طور متوسط حدود ۳۰ نفر نیرو از مدیر و خدمات و آشپز و کمک‌آشپز دارد که با احتساب افراد خانواده‌های آنان بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر از یک تالار ارتزاق می‌کنند.

حالا یک تالار کمتر و یک تالار بیشتر  لذا تعداد آمار بیکاران در این صنف به بیش از یک هزار نفر می‌رسد که اغلب این افراد نیز چه خانم و یا آقا سرپرست خانوار بوده و  تعدادی افراد دیگر تحت تکفل این افراد هستند و این افراد در حال حاضر بیکار شده و هیچ منبع درآمد دیگری ندارند.

متأسفانه  در ایام شیوع کرونا علاوه بربسته شدن برخی تالارها و بیکار شدن تعدادی از کارگران، تعدادی از تالارها به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه‌های خود مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدند.

* راه‌اندازی مجدد تالارها چقدر هزینه دارد؟
بااینکه اجازه فعالیت به تالارها داده شد اما استقبال چندانی نشد و یکی از دلایل این موضوع این است که بعد از یک سال تعطیلی تالارها باید تجهیز شوند و با پروتکل‌ها هماهنگ شوند اما ازآنجاکه این صنف ورشکست شده و در حال بازیابی است لذا راه‌اندازی مجدد این تالارها به میلیاردها تومان هزینه نیاز دارد که این مهم نیازمند حمایت‌های مالی دولت است.

تالارهای عروسی به عزا نشستند؛ صندلی‌های خالی در انتظار مهمان

از طرفی به دلیل شرایط ناپایدار برخی از تالارها نیز جرئت بازیابی و تجهیز سالن‌ها را ندارند چون این ریسک را به جان نخریده و احتمال می‌دهند که هرلحظه بنا بر تصمیمات جدید تالارها تعطیل و یا با محدودیت جدید روبرو شوند.

کمک و حمایتی از صنف شما انجام‌شده است؟
متأسفانه در ابتدای سال بسته پیشنهادی حمایتی اعلام شد که مبلغ آن چندان قابل‌توجه نبود و با استقبال مواجه نشد و بعدازآن نیز هیچ حمایتی از این صنف صورت نگرفت.

دستگاه‌های دولتی مانند اداره برق، دارایی و شهرداری مطالبات خود را از ما دارند و درنهایت بعضی از ارگان‌ها یک مهلت یک یا دوماهه برای پرداخت مطالبات خود به ما می‌دهند ولی متأسفانه این موضوع نیز چندان مفید نبوده و درنهایت باید با جریمه‌های هر ارگان پرداخت شود.

* درخواست و پیشنهاد شما چیست؟
پیش از این درخواست داشتیم تا برای برگزاری مجالس اجازه دهند تعدادی خودرو امکان تردد را داشته باشند که شامل صاحبان مجالس و مهمانان شود به‌عنوان‌مثال مجوز سی نفر به تالار داده شود تا بتوانند پس از ساعت تردد شبانه نیز امکان تردد داشته باشند اما این خواسته ها در عمل محلی برای اعراب نداشت.

* سخن آخر؟
تالارها، هتل‌ها و فیلم‌برداران در صورت میزبانی از میهمان قادر به تأمین هزینه‌های خود هستند اما اگر هتل یا تالاری نتوانست میهمان یا مراسمی را جذب کند نمی‌تواند ضرر و زیان خود را جبران کند و سرمایه‌ای ندارد که بتواند از پس هزینه‌های خود بربیاید و لذا خواهش ما از مسئولان این است که بسته حمایتی یا وامی با بهره کم در اختیار تالارها قرار دهند تا از وضعیت ورشکستگی و رو به نابودی نجات پیدا کنند.

کد خبر: ۷۸٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha