۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
دولت بر پول و زمین برای مبارزه با فساد نظارت جدی دارد
معاون اول رئیس جمهور:

دولت بر پول و زمین برای مبارزه با فساد نظارت جدی دارد

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفت: پول و زمین، بیشترین زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کنند و بیشترین نظارت دولت هم در این بخش بوده است.

به گزارش بازار، اسحاق جهانگیری در مراسم رونمایی از سامانه جامع مدیریت زمین که با حضور وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و جهاد کشاورزی برگزار شد افزود: دولت بیشترین سامانه‌های نظارتی را در این دو بخش و بویژه در بخش پولی طراحی و اجرا کرده است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از تلاش‌های رئیس قوه قضائیه در مبارزه با مصادیق فساد صمیمانه تشکر کرد و گفت: برخورد با گلوگاه‌های فساد وظیفه دولت است و به همین دلیل در بدو شروع به کار دولت به وزرا تاکید کردیم با امضاهای طلایی و رانت ساز مبارزه کنند.

وی با انتقاد از برخی اقدامات به اسم مبارزه با فساد افزود: اگر کسی دغدغه مبارزه با فساد را دارد باید هم با مصادیق و هم با زمینه‌های ایجاد فساد مبارزه کند.

جهانگیری با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۰ برای مبارزه قاطع با فساد اضافه کرد: اینکه بعد از این همه سال از دستور رهبری، عدد فسادها بیشتر شده نشان می‌دهد که اشکالی در کار است و این بدان معناست که یا در مبارزه با فساد صادق نیستیم و یا درست عمل نمی‌کنیم که باید آسیب شناسی جدی در این بخش صورت پذیرد.

وی راه اصلی مبارزه با فساد را شفافیت دانست و گفت: تا وقتی همه چیز پشت دیوار شیشه‌ای قرار نگیرد فساد وجود خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهور افزود: لایحه شفافیت را در سال گذشته در دولت تصویب و به مجلس فرستادیم، اما تا امروز حتی این مصوبه اعلام وصول نیز نشده است.

وی تعارض منافع را یکی دیگر از زمینه‌های فساد دانست و گفت: لایحه تعارض منافع نیز در دولت تصویب و برای تصویب نهایی به مجلس فرستاده شده است.

جهانگیری افزود: هیچ مدیر دولتی حق ندارد در موضوعی که خود در آن ذینفع است تصمیم گیر باشد و موضوع تعارض منافع نیز عمدتا به خود قوه مجریه باز می‌گردد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در افشای فساد گفت: نقش اصلی مبارزه با فساد تحقق کامل دولت الکترونیک است و باید در این دولت به هر قیمتی که شده است دولت الکترونیک به نقطه قابل قبولی برسد چراکه دو کانون اصلی فساد یعنی زمین و پول با استفاده از سامانه‌های نظارتی قابل ردیابی و کنترل هستند.

وی افزود: امروز هر کسی که به بانک برای دریافت ارز مراجعه می‌کند تا زمان تحویل ارز و واردات کالا به بندر و ترخیص و نگهداری و ارسال آن به استان‌ها با همین سامانه‌ها قابل رصد است و همه امور در منظر مردم قرار گرفته است، اما بازهم عده‌ای از گم شدن ارز سخن می‌گویند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در سامانه‌های نظارتی مربوط به زمین قدری عقب هستیم که باید در این زمینه هم شفاف سازی صورت پذیرد و در وزارت جهاد کشاورزی مشخص شود منابع طبیعی که به مردم واگذار می‌شود به چه کسی و با چه هدفی واگذار شده است و همه دستگاه‌ها نیز تکلیف دارند با این سامانه‌ها همکاری کرده و اطلاعات خود را هرچند با ارزش باشند در اختیار این سامانه مدیریت جامع زمین قرار دهند چراکه این اطلاعات متعلق به همه کشور است و ارث پدری کسی نیست.

جهانگیری همچنین با اشاره به اهمیت منابع طبیعی و آب و محیط زیست برای حیات انسان‌ها و قرار گرفتن بخش عمده‌ای از سرزمین ما در منطقه‌ای کم آب و خشک گفت: تنش آبی در سال‌های کم بارش و سیلاب در سال‌های پر بارش دو موضوع مهمی است که همواره با آن‌ها روبرو بوده ایم.

وی موضوع مدیریت مصرف منابع آبی کشور را مهمترین مساله اصلی کشور دانست و تاکید کرد: پدیده فروچاله‌ها که کشور را تهدید می‌کند ناشی از اعمال نادرست مدیریت بر منابع آبی است.

جهانگیری افزود: هیچ برنامه توسعه‌ای برای کشور بدون توجه به ابرچالش هایی، چون آب، محیط زیست و منابع طبیعی نمی‌توان تنظیم کرد و باید برای حل این مشکلات راهکارهای اساسی پیدا کنیم.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی نظیر آلودگی هوای کلان شهرها و تهران، خطر خشک شدن دریاچه ارومیه که زندگی ۲۰ میلیون نفر را در غرب و شمال غرب کشور تهدید می‌کرد و خشک شدن تالاب‌ها و ریزگردهای خوزستان را از مهمترین معضلات زیست محیطی کشور دانست و ادامه داد: وقتی در دولت به عنوان نخستین مصوبه احیای دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار دادیم عده‌ای از کارشناسان با حضور در برخی رسانه‌ها این امر را تمسخر کردند، اما دولت وقت گذاشت و هزاران میلیارد تومان به این امر تخصیص داد و پای تصمیمات خود ایستاد تا خطر مرگ را از این دریاچه دور کرد.

وی از افتتاح تونل انتقال آب به این دریاچه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با افتتاح تونل انتقال آب، دریاچه ارومیه بیش از گذشته احیا خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین جنگل‌ها و کوه‌ها را انفال دانست و با اشاره به نظرات فقهی رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص غیر قابل وقف بودن مشاعات و عرصه‌های طبیعی و انفال افزود: موضوعاتی مثل وقف جنگل‌ها یا بخشی از دماوند شوخی خوبی برای آزار دادن روح مردم است و باید سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی این موارد را مدیریت کنند.

وی با اشاره به نگرانی دولت از بیماری‌ای که به جان جنگل‌های زاگرس افتاده است تاکید کرد: دولت در جلسات مرتبط بارها تاکید کرده است که باید از توان همه کارشناسان داخلی و خارجی برای حراست از این جنگل‌ها استفاده شود.

جهانگیری افزود: در جریان سیلاب‌های سال گذشته تالاب‌های شادگان و هورالهویزه نیز آبگیری شدند و خوشبختانه تا حد زیادی مشکلات ریزگردها که منشا داخلی داشتند برطرف شد.

وی توجه به آبخیرداری را در دولت آقای هاشمی رفسنجانی برای کشور بسیار مهم و ارزشمند دانست و گفت: در دولت‌های بعدی، اما این طرح‌ها افت کرده و متوقف شد، اما این دولت بار دیگر به احیای آبخیزها همت گمارد چراکه معتقد است این دو اقدام نقشی اساسی در نگهداری و تثبیت خاک، احیای قنوات و چشمه‌ها و جلوگیری از سیلاب‌ها دارد.

کد خبر: ۷۸٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha