۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
انحصار و فساد، عامل گرانی کالا در بازارهای کشور است
عضو هیات علمی دانشگاه علامه:

انحصار و فساد، عامل گرانی کالا در بازارهای کشور است

شقاقی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه به عوامل بی‌ثباتی اقتصادی و قیمت‌ها در بازار اشاره و بیان کرد: عدم شفافیت، احتکار و ضعف مدیریت سبب شده است سه نظام کلیدی تولید، واردات و توزیع هماهنگ با یکدیگر کار نکنند.

به گزارش بازار، وحید شقاقی گرانی را یک معضل مشهود در کشور دانست و گفت: سه نظام کلیدی تولیدی، وارداتی و توزیعی در کشور هماهنگ با یکدیگر کار نمی کنند و در چنین شرایطی، یا کالا و محصولات مختلف در مغازه ها نیست، یا کمبود دارد و یا با قیمت زیاد به دست مردم و مصرف کننده می رسد.

وی از ضرورت اصلاح سه نظام کلیدی نام برده گفت و تأکید کرد: نظام تولید باید به اندازه نیاز جامعه تولید کند، نظام وارداتی باید به هنگام مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز را وارد کند و نظام توزیع نیز باید با شفافیت، به موقع کالا را دست مصرف کننده نهایی برساند.

این عضو هیئت علمی استاد دانشگاه علامه به عوامل بی ثباتی اقتصادی و قیمت ها در بازار اشاره و بیان کرد: عدم شفافیت، احتکار، انحصار، فساد و ضعف مدیریت سبب شده است سه نظام کلیدی تولید، واردات و توزیع هماهنگ با یکدیگر کار نکنند. این سه نظام در درون خودشان نیز دارای چالش های اساسی هستند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته فقط شب عید قیمت کالاها گران می شد، اما هم اینک در طول سال این اتفاق بارها رخ می دهد، اظهار کرد: وقتی رسانه ها دلایل گرانی را دنبال می کنند، مسئولین پاسخ های تکرار می دهند و درواقع همان علتی که برای گرانی سیب زمینی توسط مسئولین طرح می شود را از زبان مسئولی دیگر برای گرانی یک کالا و محصول دیگر مطرح می شود.

شقاقی عنوان کرد: زمانی که تحریم نیستیم، وفور درآمدهای نفتی وجود دارد و کالا سریع به دست مردم می رسد و احتکار و عدم شفافیت در این وضعیت دیده نمی شود. اما وقتی شرایط تحریمی ایجاد می شود و درآمدهای نفتی با مشکل مواجه می شود، چالش های سه نظام مذکور عیان می شود و به همین جهت شاهد افزایش دائمی قیمت انواع کالا در طول سال در بازارهای مختلف کشور هستیم.

کد خبر: ۷۸٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha