۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
حرکت مردم به سمت بازارهای موازی بورس/ دولت شرایط را مدیریت نکرد
کارشناس اقتصادی:

حرکت مردم به سمت بازارهای موازی بورس/ دولت شرایط را مدیریت نکرد

سمنان- صالحیان، فعال بازار بورس با بیان اینکه ریزش بورس باعث شده تا مردم به سمت بازارهای موازی مانند رمز ارزها و بیت کوین و ... روند، گفت: دولت نتوانست شرایط ریزش‌ها در بورس را مدیریت کند و این امر برای مردمی که سرمایه‌های سرگردان دارند، طبیعی بود.

علی رضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه  تخلفات در بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش بورس در یک‌سال اخیر و همچنین بی‌اعتمادی مردم است، ابراز داشت: تخلفات در بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز سرمایه‌گذاران در زمینه بازار سرمایه با آن روبرو هستند متأسفانه دولت نتوانسته تخلفات در بازار سرمایه را به‌خوبی مدیریت کند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که دراین‌بین مطرح است این است که در سال گذشته اصلا افزایش سرمایه برای شرکت‌های حاضر در بورس صورت نگرفته بلکه دولت تمام اعتبارات و سرمایه شرکت‌ها را درواقع به روز کرده‌است یعنی در حقیقت می‌توان گفت سرمایه کارخانه‌ای که در دهه ۷۰ با ۱۵میلیون تومان راه‌اندازی شده امروز با قیمت روز محاسبه و با بهای ۱.۵میلیارد تومان عرضه می‌شود این به‌معنای افزایش سرمایه آن واحد نیست بلکه تنها تجهیزات و سرمایه آن کارخانه به‌روز شده‌است.

به روز شدن سرمایه ها
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بسیاری معتقدند که این به‌روز شدن سرمایه‌ها به‌درستی به مردم اطلاع‌رسانی نشد و مردم فکر کردند که این شرکت‌ها با رونق تولید ارتقای اقتصادی یافته‌اند در نتیجه به بورس اعتماد کردند از سوی دیگر سودهای کلانی که در بازه اردیبهشت‌ماه و خردادماه ۹۹ به آن‌ها پرداخت شد سبب شد تا این اعتماد بیشتری جلب و سرمایه مردم به سمت بورس سرازیر شود.

صالحیان با بیان اینکه دستورات سفارش ساختگی در مرحله پیش گشایش یکی دیگر از موضوعاتی بود که باعث شد بورس در یک‌سال اخیر ریزش کند، بیان کرد:  درواقع بدان معنا که سفارش‌هایی برای تولیدات به کارخانه‌ها ارائه نمی‌شد اما به‌نحوی بیان می‌شد که گویی تولید این کارخانه‌ها رونق فراوانی دارد مثال واضح آن یک کارخانه پتروشیمی بود که تصویر آن در فضای مجازی جنجال زیادی به پا کرد کارخانه‌ای که هنوز یک زمین مسطح و ساخته نشده بود اما روزبه‌روز سهام آن بالا می‌رفت چراکه سفارش ساخت در مرحله پیش گشایش این کارخانه نیز به ثبت رسیده بود.

وی افزود: یکی از موضوعات دیگری که بورس را با مشکل مواجه کرد تصمیمات سیاسی دولت مجبور بود مردم را به سمت بازار سرمایه سوق دهد زیرا بدین‌ترتیب هم نقدینگی را از دست مردم جمع می‌کرد و هم می‌توانست به کارخانه‌ها پول تزریق کرده و از آن طرف مالیات بیشتری از آن‌ها بگیرد تا درنهایت اعتبارات و تامین مالی خوبی برای خودش داشته باشد.

آزادسازی سهام عدالت
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از دیگر مسائلی که در ریزش بورس طی یک‌سال اخیر مؤثر بوده آزادسازی سهام عدالت و عرضه غیراصولی آن است دولت در آزادسازی سهام عدالت رویه‌ای را انتخاب کرد که هرگز اصولی نبود یعنی به‌عبارت‌دیگر عرضه سهام آن‌قدر سنگین بود که مردم انتظار سودهای کلانی را داشته‌اند و در حقیقت این آزادسازی سهام عدالت به‌درستی و بر طبق اصول اقتصادی صورت نگرفته بود این موضوعی بود که مردم از آن اطلاع نداشتند همراهی این موضوعات با تغییرات مداوم قیمت ارز سبب شد تا بورس در یک بازه یک‌ماهه الی یک‌ونیم ماهه دچار لغزش بسیار شدیدی شود.

صالحیان افزود: به همه این موارد باید بی‌تجربگی سهام‌داران و رفتارهای هیجانی را نیز افزود که یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش بورس تهیه یک‌سال اخیر است حال باید دید در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آیا دولت قرار است گشایشی را در بورس انجام داده و به مانند ماه‌های اولیه سال جاری بازهم قرار است مردم سودهایی را دریافت کنند یا خیر؟

کد خبر: ۷۷٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha