۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
الحاق طرح یارانه بنزین به بودجه ۱۴۰۰ منتفی است
نماینده مجلس شورای اسلامی:

الحاق طرح یارانه بنزین به بودجه ۱۴۰۰ منتفی است

میرتاج الدینی، نماینده مجلس عنوان کرد: ملحق شدن طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو به لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس رأی نیاورده است.

به گزارش بازار، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مجلس درمورد طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو که قرار است به لایحه بودجه ۱۴۰۰ ملحق شود گفت: این طرح طرح ناقصی است و بنده موافق آن نیستم.

او با اعلام اینکه ملحق شدن این پیشنهاد به لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس رأی نیاورده افزود: بنزین فقط یکی از حامل های انرژی است و نمی توان انتظاری را در جامعه ایجاد کرد اما آثار و تبعات گوناگون آن را نادیده گرفت.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه یارانه بنزین و حامل های انرژی باید از قشر متوسط به پایین جامعه داده شود گفت: عدالت و سیاست درست این است که به خانواده هایی که بیش از یک خودروی سواری دارند سهمیه بنزین داده نشود و به ماشین های لوکس نیز بنزین را با قیمت تمام شده اختصاص دهند.

حجت الاسلام میرتاج الدینی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل اینکه نمی توانند مشکل قیمت بنزین را حل کنند طرح اختصاص یارانه بنزین به همه خانواده ها را مطرح می کنند درصورتیکه این کار در روند اقتصاد و حامل های انرژی اخلال ایجاد خواهدکرد.

او رمز موفقیت در قیمت گذاری حامل های انرژی را مشروط به اجرای کامل و رفع آسیب های طرح هدفمندی سازی و عدالتمند کردن یارانه ها دانست و گفت: به جای اینکه برای هر خانوار سهمیه بندی بنزین در نظر بگیریم بهتر است قیمت ها را متعادل کنیم و درآمد حاصل از آن را به اقشار متوسط به پایین جامعه بپردازیم.

طرح یارانه بنزین یک طرح خام و بدون منابع است
حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران درمورد طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو گفت: این موضوع باید برای همه حامل های انرژی انجام شود و یارانه ها به سمت هدفمندی حرکت کنند.

او طرح «اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو» را یک طرح خام ارزیابی کرد و افزود: قرار است حدود ۵۰ میلیون نفر این یارانه را دریافت کنند که اگر ماهی ۶۰ لیتر تخصیص داده شود ماهانه ۳ میلیارد لیتر بنزین در ماه و روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر می شود اما معلوم نیست کدام دستگاه اجرایی باید بار مالی این قضیه را به دوش بکشد.

مرادی با بیان این که طرح هدفمندی یارانه ها باید با نرخ تورم پیش رود گفت: اگر پرداخت یارانه ها با نرخ تورم هماهنگ باشد برای مردم هم قابل قبول تر خواهدبود.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران از ثابت ماندن قیمت گازوئیل انتقاد و اظهارکرد: ناوگان حمل و نقل ما مربوط به پنجاه سل قبل و بسیار فرسوده و پرمصرف است و متاسفانه حتی اتوبوس هایی هم که باید از رده خارج می شدند وارد بخش خصوصی شده و با گازوئیلی که می سوزانند فضای شهرها را آلوده می کنند.

مرادی نوسازی کل ناوگان حمل و نقل کشور را ضروری دانست و گفت: در این صورت، میزان صرفه جویی از محل انرژی به مراتب بالاتر از هزینه ها و بنزین و گازوئیلی است که در حال حاضر نابود می کنیم.

او تأکید کرد: اگر سهمیه ای به خانوارها تعلق گیرد که بتوانند آن را در بازار آزاد بفروشند فساد آور است اما اگر بتوان آن را به صورت پنهان و از طریق یارانه جبران کرد ایرادی ندارد.
استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با بیان اینکه منابع لازم برای اجرای این طرح دیده نشده گفت: طرح و قانونی که منابع آن تعریف و تأمین نشده عملاً محکوم به انحلال است و شورای نگهبان هم آن را رد خواهد کرد.

مرادی تأکید کرد: ما باید بنا را بر انرژی پاک و ارزان و تکنولوژی بالا قرار دهیم نه اینکه با فشار جلوی تکنولوژی جدید یعنی ماشین های هیبریدی را بگیریم و اجازه دهیم که ماشین های بی کیفیت وارد شهرها شوند.

او بهینه سازی در تمام ارکان صنعتی به ویژه حوزه انرژی ضروری دانست و گفت: ما با بهره گیری از انرژی خورشیدی می توانیم بخش زیادی از نیاز کشور را تأمین کنیم.

کد خبر: ۷۷٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha