۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
تقدیر رئیس جمهور افغانستان از ایران بابت برقراری تعاملات تجاری
در چهاردهمین نشست سران اکو صورت گرفت؛

تقدیر رئیس جمهور افغانستان از ایران بابت برقراری تعاملات تجاری

غنی، رئیس جمهور افغانستان ضمن تقدیر از اقدامات ایران در زمان آغاز شیوع پاندمی کرونا گفت: ایران بلافاصله تعاملات تجاری با افغانستان را از سر گرفت و کمک‌های پزشکی به کابل فرستاد.

به گزارش بازار، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در چهاردهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی اکو این سازمان را دارای نقشی مهم در تعاملات نتیجه محور کشورهای منطقه دانست و افزود: روابط ما با تمامی اعضای اکو براساس مشترکات فرهنگی، اقتصادی، تاریخی، جغرافیایی و هویت اسلامی است که پیوندها و بنیان‌های روابط بین اعضای اکو را شکل داده است.

وی ادامه داد: این پیوندها و روابط چشم اندازی مشترک دارند که امیدواریم مزایا و منافعی برای همکاری‌های منطقه‌ای داشته باشند.

رئیس جمهور افغانستان ضمن تشکر از سران سازمان اکو برای اجرای پروژه هایی، چون خط راه آهن ترکیه، ایران و افغانستان گفت: افغانستان می‌تواند پلی بین شرق و غرب و آسیای میانه باشد.

وی ضمن تقدیر از اقدامات ایران در زمان آغاز شیوع پاندمی کرونا افزود: ایران بلافاصله تعاملات تجاری را با افغانستان از سر گرفت و کمک‌های پزشکی فرستاد و همچنین آذربایجان و ترکیه نیز کمک‌های پزشکی ارسال کردند و پاکستان نیز مرزهای خود را برای برقراری روابط تجاری باز کرد.

اشرف غنی با اشاره به افزایش اقدامات خشونت آمیز تروریست‌ها در افغانستان تصریح کرد: سازمان‌های بین المللی و دولت‌های منطقه به دنبال تقویت بنیه دولت‌ها در دفاع از شهروندان شان هستند که البته این اقدامات باید به صورت جمعی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال توافقی برای صلح پایدار در افغانستان و ایجاد دولتی مستقل، متحد و دموکراتیک هستیم.

رئیس جمهور افغانستان با تاکید بر لزوم استقرار صلح و امنیت در این کشور تصریح کرد: ۴۲ سال است که ملت افغانستان به دنبال ایجاد بنیانی برای صلح و توقف خشونت‌ها هستند و فقط در ۴۸ ساعت گذشته حدود ۳ خبرنگار زن و چند محقق اسلامی متاسفانه در افغانستان به قتل رسیده اند.

وی یادآور شد: فارغ از این که چه کسی ماشه را کشیده باشد هیچ توجیهی برای خشونت وجود ندارد.

اشرف غنی در پایان گفت: کشورهای عضو اکو باید خود را متعهد کنند تا این سازمان را به عنوان الگویی موفق در همکاری‌های منطقه‌ای به جهان بشناسانند.

کد خبر: ۷۷٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha