۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
تراکتور ۴۵۰ میلیون تومانی نداریم| وزارت صمت سهمیه فولاد را برای حوزه ماشین های کشاورزی کم می گذارد
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در گفتگو با «بازار»:

تراکتور ۴۵۰ میلیون تومانی نداریم| وزارت صمت سهمیه فولاد را برای حوزه ماشین های کشاورزی کم می گذارد

عباسی، رئییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با رد ادعای رسیدن قیمت تراکتور به ۴۵۰ میلیون تومان گفت: امسال قیمت کلیه تراکتورهای تولیدی کشور بین ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که کشاورزان و فعالان از گرانی تراکتور و جهش یکباره قیمت آن از ۱۶۰ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان در سال جاری گلایه مند هستند و معتقدند این ماشین یکی از اصلی ترین ابزار بخش کشاورز است و لذا انتظار می رود با قیمت مناسبی در اختیار این بخش قرار بگیرد، کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در گفتگو با «بازار» این ادعا را رد کرد و گفت: قیمت تراکتور به طور میانگین امسال نسبت به سال گذشته ۴۵ تا ۵۰ در صد افزایش داشته است.

عباسی تاکید کرد: همانطور که می دانید قیمت مدل های مختلف تراکتور متفاوت است با این وجود قیمت تراکتوری که سال گذشته ۸۰میلیون تومان بوده است امسال ۱۲۰ میلیون تومان شده است.

 وزارت صمت سهمیه فولاد را برای حوزه ماشین های کشاورزی کم می گذارد

وی افزود: البته قیمت تراکتورهای نیمه سنگین و سنگین به ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان هم رسیده است با این وجود باز هم تاکید دارم که هیچ گونه تراکتوری نداریم که نسبت به سال قبل بیشتر از ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت یافته باشد.

عباسی تاکید کرد: در حال حاضر تراکتورهای تولیدی کشور از نظر تکنولوژی نزدیک به تراکتورهای روز دنیا است با این وجود از نظر قیمتی یک سوم تا یک چهارم قیمت جهانی است.

اعظای تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصد به متقاضیان خرید تراکتور 
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا برای خرید تراکتور بودجه ای اختصاصی از سوی بخش دولتی برای کشاورزان در نظر گرفته می شود یا خیر، گفت: خیر هیچ بودجه اختصاصی برای خرید این دستگاه در نظر گرفته نمی شود با این وجود تسهیلاتی با بهره ۱۵ درصد برای خرید تراکتور به کشاورزان اعطا می شود که مدت بازپرداخت آن ۵ تا ۷ سال است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اعطای تسهیلات با ۱۵ درصد برای قشر ضعیفی مانند کشاورزان مناسب است یا خیر، اظهار داشت: ای کاش این تسهیلات به صورت قرض الحسنه به کشاورزان داده شود اما مساله اینجا است که دولت هم بودجه ندارد. بنابراین تنها کاری که توانسته ایم انجام بدهیم این است که تسهیلاتی با نرخ سودی به میزان ۳ درصد زیر نرخ سود بانکی کشور به متقاضیان خرید تراکتور پرداخت کنیم.

در حال حاضر تراکتورهای تولیدی کشور از نظر تکنولوژی نزدیک به تراکتورهای روز دنیا است با این وجود از نظر قیمتی یک سوم تا یک چهارم قیمت جهانی است

بی توجهی صنعت کشور به ساخت ماشین آلات کشاورزی
عباسی در خصوص عوامل موثر بر افزایش قیمت تراکتور در سال جاری نیز گفت: افزایش قیمت ها عمدتا ناشی از کمبود مواد اولیه مثل فولاد، لاستیک و بالا بودن هزینه های تولید است.

وی با بیان اینکه انتظار می رود حوزه صنعت کشور توجه بیشتری به بخش کشاورزی داشته باشد، افزود: الان بیشترین توجهات صنعت به ساخت ماشین های همچون پراید و پژو ۲۰۶ است و نسبت به ساخت تراکتور توجه چندانی ندارند.

این مقام مسئول در خصوص حجم وارداتی بودن و داخلی بودن مواد اولیه مورد نیاز ساخت تراکتور نیز گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز ما فولاد، ورقه فولاد، قراضه آهن است و لذا بالغ بر ۹۵ درصد از مواد اولیه مورد نیاز داخلی است.

وی تاکید کرد: اگرچه تراکتور یکی از ماشین آلاتی است که کاملا تولید داخل است، با این وجود لاستیک گران شده است و قیمت آن افزایشی چند برابری داشته است. از سوی دیگر وزارت صمت سهمیه فولاد را برای حوزه ماشین های کشاورزی کم می گذارد.

قیمت تراکتور به طور میانگین امسال نسبت به سال گذشته ۴۵ تا ۵۰ در صد افزایش داشته است

قیمت تراکتورهایی که سال آینده به متقاضیان تحویل داده می شود تحت کنترل است‌
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در خصوص میزان تراکتور موجود در کشور نیز گفت: در حال حاضر ۳۵۰ هزار عدد تراکتور در کشور داریم داریم که سالانه ۱۵ تا ۱۶ هزار به ان اضافه می شود.

عباسی تصریح کرد: امسال سال تاریخی بوده و حدود ۲۳ هزار دستگاه به کشاورزان تحویل شده و ۴ هزار دستگاه هم پیش فروش شده که سال آینده به مردم تحویل داده شود. به عبارت دیگر امسال ۲۷ هزار دستگاه تحویل و در حال تحویل به کشاورزان ثبت شده که یک رکود تاریخی در بخش تراکتور است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تراکتورهایی که سال آینده به کشاورزان تحویل داده می شود باز هم افزایش قمیت خواهند داشت یا با قیمت امسال به آنها تحویل داده می شود، اظهار داشت: متولی قیمت گذاری سازمان حمایت است و لذا این سازمان قیمت را تعیین می کند و کشاورزان مابه التفاوت را پرداخت می کنند بنابراین قیمت ها تحت کنترل است.

عباسی در خصوص شرط دریافت تراکتور توسط کشاورزان نیز گفت: فرد متقاضی باید کشاورز، راننده حرفه ای یا زمین دار کشاورزی باشد و از طرف دیگر در سه سال گذشته هیچ تراکتوری دریافت نکرده باشد.

کد خبر: ۷۷٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha