۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
سهم  چین در اقتصاد دنیا به ۱۷ درصد رسید
در سالی که بحران در جهان بیداد می‌کرد؛

سهم چین در اقتصاد دنیا به ۱۷ درصد رسید

در سال گذشته تمامی دنیا درگیر بحران کرونا و رکود بود ولی چین توانست رشد را تجربه کند و شاهد رشد تجارت باشد. در سال ۲۰۲۰ سهم چین به تولید ناخالص داخلی دنیا به ۱۷ درصد رسید و سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور برای دومین سال پیاپی بیش از ۱۰ هزار دلار بود.

بازار؛ گروه بین الملل: در سال گذشته اقتصاد اغلب کشورهای دنیا با تنش و رکود روبرو شد ولی کشور چین که اولین میزبان ویروس کرونا در دنیا بود، در این سال توانست رشد اقتصادی را تجربه کند.

طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه گلوبال تایمز در سال گذشته ارزش تولید ناخالص داخلی چین معادل ۱۷ درصد از کل ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا بود. این نشریه نوشت: «چین تنها  اقتصاد بزرگ دنیا بود که در سال ۲۰۲۰ توانست رشد اقتصادی را تجربه کند و طبق گزارشهای رسمی در نظر دارد با افزایش سرمایه گذاری و برنامه ریزی های دولتی در سال جاری زمینه را برای افزایش برابری اقتصادی، ارتقای کیفی اقتصاد، ایجاد یک فضای اقتصادی کارآمدتر و در نهایت توسعه اقتصادی ایمن و پایدار فراهم کند.»

 طبق گزارشهای منتشر شده  توسط دولت چین در سال گذشته ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با ۱۵.۵ هزار میلیارد دلار بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد یوان بود و اقتصادش رشد ۲.۳ درصدی را تجربه کرد.

در این سال ارزش افزوده صنایع اولیه و کلیدی در کشور برابر با ۷.۷ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بود در حالیکه در سال ۲۰۱۹ سهم این بخش در اقتصاد برابر با ۴.۷ درصد بوده است.

از طرف دیگر سهم صنایع ثانویه در اقتصاد این کشور با افزایش ۲.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ توانست به مرز ۳۷.۸ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ برسد.ارزش صنعت تحصیلات تکمیلی در اقتصاد این کشور بعداز تجربه رشد ۲.۱ درصدی طی یک سال مورد مطالعه به مرز ۵۴.۵ درصد تولید ناخالص داخلی رسید.

افت مصرف در چین در سال ۲۰۲۰
نکته مهم دیگری که در گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعاتی ان بی اس مشاهده می شود این است که در سال ۲۰۲۰ میزان مصرف در این کشور کاهش یافته است. در سال قبل سهم مصرف به تولید ناخالص داخلی ۰.۵ درصد کاهش و سهم صادرات به تولید ناخالص داخلی ۰.۷ درصد افزایش یافت.

در این سال سرانه تولید ناخالص داخلی کشور چین برابر با ۷۲ هزار و ۴۴۷ یوان یعنی بیش از ۱۰ هزار دلار امریکا اعلام شد که ۲ درصد بیشتر از سال قبل از آن بود.این دومین سال پیاپی است که سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور آسیایی از مرز ۱۰ هزار دلار  فراتر رفته است.

شنگ لیانگ، یکی از پژوهشگران مرکز مطالعاتی ان بی اس در مصاحبه ای با گلوبال تایمز گفت:« سال ۲۰۲۰ سال پایانی سیزدهمین برنامه پنج ساله یعنی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ است و در این بازه زمانی چین توانسته است بخش زیادی از اهداف توسعه خود را محقق کند.»

آمارها نشان می دهد در سال گذشته  ارزش  صادرات و واردات در چین برابر با ۳۲.۱۶ هزار میلیارد یوان  بود که ۱.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد کرد و پیش بینی می شود در سال جاری هم این بخش از اقتصاد با رشد ۳ درصدی همراه باشد.

در سال ۲۰۲۰ ارزش صادرات در چین بیش از واردات رشد کرد و همین مساله زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور و افزایش سطح درآمد فراهم کرد.در این سال همچنان چین بزرگترین کشور صادرکننده کالا در دنیا بود.

چین برای حفظ دانشجویان در داخل کشور تلاش می کند
صنعت تحصیلات تکمیلی درچین درآمد زیادی دارد و نیروهای کاری جوان در کشوری که برای سالهای طولانی تک فرزندی را به عنوان یک اصل مهم در کنترل جمعیت در دستور کار قرار داده بود، برای اقتصاد این کشور اهمیت زیادی دارند. به همین دلیل در سال گذشته دولت چین اعلام کرده است در نظر دارد مشوق های تازه ای برای  افرادی که در داخل کشور دوره های تحصیلات تکمیلی را طی می کنند در نظر بگیرد و امتیاز خاصی برای اشتغال افراد تحصیل کرده در دانشگاه های چین در داخل کشور ایجاد کند.

روزنامه چاینا دیلی در این مورد نوشت: «در گذشته افرادی که در دانشگاه های کشورهای توسعه یافته تحصیل می کردند، بعد از بازگشت به کشور از فرصتهای شغلی بهتری برخوردار بودند.  تحصیل در خارج از کشور برگ برنده ای برای جوانان چینی  در یافتن شغل محسوب می شد ولی با مشوق های ارایه شده توسط دولت برای تحصیل کردگان در داخل کشور، این برگ برنده از بین رفته است. حال اولویت با افرادی است که در داخل کشور تحصیل می کنند و افرادی که می خواهند وارد دانشگاه های چین شوند از وام های کم بهره و کمک هزینه های دولتی برخوردار هستند. انتظار می رود این طرح ها باعث کاهش تقاضا برای تحصیل در خارج از کشور در کشور چین شود.»

کد خبر: ۷۶٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha