۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
رشد سنتی بازار سرمایه در اسفندماه
تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد:

رشد سنتی بازار سرمایه در اسفندماه

اشتیاقی گفت: به طور سنتی از ۲۰ اسفند به بعد فشار فروش در بازار کم می شود. وقتی که اکنون می گوییم ضعف در تقاضا داریم، به دلیل عرضه بیش از حد است که این تقاضا حریف عرضه نمی شود و از ۲۰ اسفند به بعد با توجه به اینکه فشار فروش مخصوصا از جانب حقوقی ها کم می شود.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: هفته اخیر برای بیشتر سهامداران خوشایند نبود. بازار بورس و اوراق بهادار تهران نیز امروز با ریزش ۳ هزار و ۹۴۵ واحدی به عدد ۱ میلیون و ۱۸۱ و ۶۶۰ واحد رسید. اما با این حال در ساعت پایانی معاملات بسیاری از سهم ها مثبت بسته شدند. در ادامه احمد اشتیاقی به تحلیل وضعیت امروز پرداخت.

احمد اشتیاقی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار «بازار» وضعیت فعلی بورس را اینگونه تحلیل کرد: زمانی که بازار رشد میکرد شناوری بازار افزایش پیدا کرد مخصوصا با عرضه های اولیه ای که به بازار می آمدند و وقتی که قیمت ها افزایش پیدا کردند بسیاری از شرکت ها سهم های خودشان را در مرحله رشد در بازار فروختند و باعث شد تا شناوری بازار افزایش یابد.

مسئله مشهود، ضعف تقاضا است. درحال حاضر بسیاری از سهم ها ارزنده هستند یعنی p/e های خیلی خوبی دارند اما به دلیل ضعف تقاضا باعث شده تا این روند فعلی بازار را ببینیم

وی افزود: هم اکنون با توجه به نقدینگی که توسط عموم مردم به بازار وارد شده بو، این پول در حال خارج شدن است بنابراین بازار با ضعف نقدینگی مواجه شده است. یعنی پول هایی که در حال خرید در بازار هستند همان پول های قبلی موجود در بازار است و پول جدید وارد بازار نشده است. پول اهالی بازار هم برای این سطح از شناوری کفایت نمی کند.

از ۲۰ اسفند به بعد با توجه به اینکه فشار فروش مخصوصا از جانب حقوقی ها کم می شود و هر فردی که پول لازم داشته از بازار خارج شده است، بنابراین به طور سنتی از ۲۰ اسفند به بعد بازار با رشد مواجه می شود

اشتیاقی ادامه داد که بنابراین مسئله مشهود، ضعف تقاضا است. درحال حاضر بسیاری از سهم ها ارزنده هستند یعنی p/e های خیلی خوبی دارند اما به دلیل ضعف تقاضا باعث شده تا این روند فعلی بازار را ببینیم.

امیدواریم با توجه به این وضعیت بازار و گزارش های خوبی که در حال حاضر به بازار می آید و می شود برآورد خوبی هم از eps سال ۹۹ داشت که تقریبا نزدیک به واقعیت است، بازار از ۲۰ اسفند از وضعیت موجود خارج شود و رشد تدریجی داشته باشد

این تحلیلگر بازار سهام درواکنش به اینکه برخی میگویند اواخر اسفندماه سیگنال های مثبتی به بازار می آید، گفت: به طور ستنی ما از ۲۰ اسفند به بعد فشار فروش در بازار کم می شود. وقتی الان می گوییم ضعف در تقاضا داریم به دلیل عرضه بیش از حد است که این تقاضا حریف عرضه نمی شود و از ۲۰ اسفند به بعد با توجه به اینکه فشار فروش مخصوصا از جانب حقوقی ها کم می شود و هر فردی که پول لازم داشته از بازار خارج شده است، بنابراین به طور سنتی از ۲۰ اسفند به بعد بازار با رشد مواجه می شود.

او خاطرنشان کرد: درنتیجه امیدواریم با توجه به این وضعیت بازار و گزارش های خوبی که در حال حاضر به بازار می آید و می شود برآورد خوبی هم از eps سال ۹۹ داشت که تقریبا نزدیک به واقعیت است، بازار از ۲۰ اسفند از وضعیت موجود خارج شود و رشد تدریجی داشته باشد.

کد خبر: ۷۶٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha