۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
رشد ۷۹ درصدی بهای مسکن در ۱۱ ماه سال ۹۹ | سال آینده جهش قیمتی نخواهیم داشت!
«بازار» گزارش می دهد

رشد ۷۹ درصدی بهای مسکن در ۱۱ ماه سال ۹۹ | سال آینده جهش قیمتی نخواهیم داشت!

در حالیکه این روزها معاملات مسکن در یک وضعیت نه چندان مناسب به لحاظ آمار خرید و فروش قرار دارد آمارهای سینوسی نشان می دهد که قیمت مسکن در تهران در بازه زمانی ۱۱ ماهه امسال حاکی از افزایش ۷۹ درصدی است حال سوال این است که سال ۱۴۰۰ جهش قیمتی خواهیم داشت؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: مطابق آمارهای بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات دی ماه سال ۹۹ به رقمی معادل ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با یازده ماهه اول سال گذشته رشد ۷۹ درصدی از خود نشان می دهد. هر چند ماه گذشته (بهمن ۹۹) متوسط قیمت واحدهای مسکونی از ۲۸ میلیون تومان در هر متر مربع هم عبور کرد اما میانگین ۱۱ ماهه آن چیزی بیش از ۴ میلیون تومان در متر مربع گزارش شده است.

علت این فاصله قابل توجه شدت گرفتن روند رشد قیمت متناسب با گذشت ماه ها در سال ۹۹ است.

در ۱۱ ماهه اول امسال تعداد آپارتمان های معامله شده در شهر تهران تنها ۶ درصد افزایش پیدا کرده است. در این مدت ۷۸ هزار واحد مسکونی خرید و فروش شد

گزارشی که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران منتشر کرده میزان رشد قیمت را خیلی بیشتر از رشد معاملات خرید و فروش نشان می دهد. در ۱۱ ماهه اول امسال تعداد آپارتمان های معامله شده در شهر تهران تنها ۶ درصد افزایش پیدا کرده است. در این مدت ۷۸ هزار واحد مسکونی خرید و فروش شد. این در حالی است که سال ۹۷ حجم معاملات ملک در یازده ماهه اول آن سال از ۱۱۳ هزار واحد مسکونی هم گذشت و به مرز ۱۱۴ هزار واحد رسید.

کارشناسان بازار مسکن وضعیت کنونی را رکود تورمی توصیف می کنند و صرف نظر از رشد ناچیز شش درصدی معاملات معتقدند بخاطر عواملی همچون رکود اقتصادی ناشی از کرونا و از دست رفتن قدرت خرید مسکن به سبب جهش های قیمتی، حجم معاملات مسکن به شدت پایین آمده است.

قیمت مسکن در سال آینده جهش نخواهد داشت
مهدی روانشادنیا عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با بیان اینکه بازار مسکن رفتاری متفاوت از سایر بازارها دارد و به سرعت نسبت به برخی تغییر و تحولات واکنش نشان نمی دهد گفت: با این روندی که بازار مسکن در پیش گرفته است بعید است قیمت مسکن در سال آینده جهش داشته باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با رفتاری که سایر بازارهای موازی از خود نشان می دهند احتمال اینکه قیمت مسکن در سال آینده افزایش یابد وجود دارد؟ گفت: قیمت مسکن در سال ۹۶ و ۹۷ و مجددا در اوایل سال جاری افزایش داشت و این رشد قیمت اگر چه دلایل متعددی داشت اما آنچه که مشخص است این است که در طی این سال ها قدرت خرید متقاضیان مسکن به شکل قابل توجهی افت داشته و این موضوع را در میزان معاملات مسکن به وضوح می توان مشاهده کرد. 

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید دارد که قیمت مسکن مدتها است که از سقف توان خرید متقاضیان مسکن عبور کرده پس در نتیجه تقاضای مصرفی به حداقل رسیده است و به احتمال زیاد رشد قیمت مسکن به شکل جهشی دور از انتظار است.

فروشندگان به دلیل بی اطمینانی به بازار مسکن از معامله خودداری می کنند
اما حسین محمودی کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه با انتشار خبر آزاد سازی بخشی از ارزهای بلوکه شده ایران توسط کشور کره جنوبی معامله گرانی که بازار مسکن را متاثر از بازار ارز می دانند در یک ابهامی قرار گرفتند که همین امر مسکن را به رکود کشانده است ادامه داد: فروشندگان به دلیل بی اطمینانی به بازار مسکن از معامله خودداری می کنند.

به گزارش هیبنا ماه گذشته در تهران ۳ هزار و ۹۱۷ واحد مسکونی خرید و فروش شد. اما در بهمن سال ۹۷ که سال رونق معاملات مسکن بود بیش از ۱۳ هزار واحد مسکونی در تهران معامله شد. در سال جاری معاملات مسکن بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد نسبت به آخرین سال رونق مسکن سقوط حجمی کرده است.

مشاوران املاک درباره حجم بسیار کم معاملات خرید خانه می گویند اندک تقاضای موجود در بازار مسکن زوج هایی هستند که با در دست شدن اوراق تسهیلات خرید مسکن یا تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم اقدام به خرید می کنند. جمعیت این دسته از خریداران مسکن در شهرهای کوچک بیش از شهرهای متوسط و خیلی بیشتر از شهرهای بزرگ است.

براساس این گزارش متوسط قیمت مسکن در بهمن امسال در شهر تهران به ۲۸ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان رسید که در مقایسه با دی ماه امسال رشد ۳.۷ درصدی از خود نشان می دهد. همچنین معاملات خرید واحد مسکونی نیز در بهمن ماه ۱۱ درصد نسبت به دی افزایش پیدا کرد.

خریدهای شب عید برای جابجا شدن به آپارتمان بهتر باعث این رشد معاملاتی بوده است. البته گفته می شود خریدهای سرمایه ای نیز در بهمن ماه امسال افزایش پیدا کرد.

سرمایه گذاران، بازار مسکن را امن ترین بازار در مقایسه با سایر بازارها می دانند چون به رشد بلندمدت قیمت مسکن اطمینان دارد.

ماه گذشته منطقه ۵ با سهم ۱۳.۵ درصدی در معاملات مسکن پرمعامله ترین منطقه معرفی شد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران مطابق گزارش بانک مرکزی گرانترین معاملات خرید آپارتمان در منطقه یک با قیمت میانگین ۵۹ میلیون تومان در هر مترمربع انجام شد. همچنین کمترین قیمت میانگین نیز به منطقه ۱۸ با مبلغ ۱۲ میلیون تومان در هر مترمربع اختصاص داشته است.

کد خبر: ۷۶٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha