۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
بی اعتمادی به دولت مانع ورود نقدینگی به بازار سرمایه می‌شود
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

بی اعتمادی به دولت مانع ورود نقدینگی به بازار سرمایه می‌شود

میرمعینی معتقد است هر عاملی که موجب شود نقدینگی از بازار سرمایه خارج شود و یا جلوی ورود نقدینگی به بورس را بگیرد برای بازار زیان بار است. یعنی یکسری عوامل از جمله تصمیمات سیاسی یا بی اعتمادی به برنامه های دولت، انتخابات ریاست جمهوری، بازارهای موازی و ... باعث شدند تا ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه کاهش پیدا کند.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: بازار سرمایه در هفته و روزهای گذشته روندی قرمز پوش را پشت سر گذاشت و همین مسئله بسیاری از سهامداران را به کم کردن میانگین وا داتش. اقدامی که در شرایط عادی همواره موجب کاهش ضرر آن ها می شد اما درحال حاضر باتوجه به تلیل پذیر نبودن بازار بورس هیچ یک از کارشناسان این روش را توصیه نمی کنند، چرا که دیگر برای جبران ضرر دیر شده است.

تاثیر گذارترین عامل فعلی اوضاع سیاسی کشور است که نقش عمده در این میان را ایفا می کند. در همین راستا ابهام در موضوعات سیاسی بیشتر شده و آن خوش بینی هایی که با آمدن بایدن ایجاد شده بود کمتر شده است. درنتیجه این موضوع به اصلی ترین مانع برای ورود نقدینگی به بازار تبدیل شده است

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار «بازار» عوامل موثر بر ریزش بورس را تشریح کرد: هر عاملی که موجب شود نقدینگی از بازار سرمایه خارج شود و یا جلوی ورود نقدینگی به بورس را بگیرد برای بازار زیان بار است. یعنی یکسری عوامل از جمله تصمیمات سیاسی یا بی اعتمادی به برنامه های دولت، انتخابات ریاست جمهوری، بازارهای موازی و ... باعث شدند تا ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه کاهش پیدا کند.

وی افزود: البته تاثیر گذارترین عامل فعلی اوضاع سیاسی کشور است که نقش عمده در این میان را ایفا می کند. در همین راستا ابهام در موضوعات سیاسی بیشتر شده و آن خوش بینی هایی که با آمدن بایدن ایجاد شده بود کمتر شده است. درنتیجه این موضوع به اصلی ترین مانع برای ورود نقدینگی به بازار تبدیل شده است.

بازارهای موازی ازجمله ارز و فروش اوراق دولتی؛ باعث خروج نقدینگی از بورس
میرمعینی ادامه داد: از آن طرف هر عاملی که موجب خروج نقدینگی از بازار سرمایه شود مثل تحرک در بازارهای موازی ارز، فروش اوراق و... بازارهایی که نسبت بازدهی آن ها به نوعی احساس شود که از بازار سرمایه بیشتر باشد موجب فشار فروش و خروج نقدینگی در بازار شده اند.

این کارشناس بازارهای مالی معتقد است که متاسفانه فعلا روزنه هایی از امید و بهبود وضعیت بازار دیده نمی شود.

باتوجه به وضعیت بازار هم اکنون کم کردن میانگین هم تصمیم درستی برای سرمایه گذاران حقیقی که متضرر شده اند، نیست. به این دلیل اینکه درحال حاضر هیچ نشانه ای از اینکه بازار بخواهد تغییر جهت بدهد و روند مثبت خود را آغاز کند، نمی بینیم و این باعث می شود تا خرید های جدید هم مجددا وارد منطقه زیان شوند

او درواکنش به این که آیا برای جبران ضرر کم کردن میانگین راه درستی است؟ می گوید: به عقیده بنده و باتوجه به وضعیت بازار هم اکنون کم کردن میانگین هم تصمیم درستی برای سرمایه گذاران حقیقی که متضرر شده اند، نیست. به این دلیل اینکه درحال حاضر هیچ نشانه ای از اینکه بازار بخواهد تغییر جهت بدهد و روند مثبت خود را آغاز کند، نمی بینیم و این باعث می شود تا خرید های جدید هم مجددا وارد منطقه زیان شوند.

تحلیلگر بازار سهام ابراز کرد: بسیاری از سرمایه گذاران در ماه های اخیر حداقل دو یا سه بار اقدام به کم کردن میانگین کرده اند که بازهم خرید های جدید آن ها هم وارد منطقه زیان شده است.

هر عاملی که موجب خروج نقدینگی از بازار سرمایه شود مثل تحرک در بازارهای موازی ارز، فروش اوراق و... بازارهایی که نسبت بازدهی آن ها به نوعی احساس شود که از بازار سرمایه بیشتر باشد موجب فشار فروش و خروج نقدینگی در بازار شده اند

وی گفت: با اینکه بسیاری از سهم ها برای خرید ارزنده هستند، اما شرایط بازار قابل پیش بینی نیست و شاید بعد از مشخص شدن و تغییر و تحولات سیاسی به خصوص در عرصه سیاست بین الملی که شاید منجر به کاهش تحریم ها و تحولات اقتصادی شود، بتوانیم شاهد گشایش های اقتصادی در کشور شویم و همین مسئله باعث تغییر و تحول در روند بازار سرمایه هم شود.

البته احتمال اینکه این اتفاقات رخ ندهد هم وجود دارد و همین امر در ابتدا بر نرخ ارز تاثیر گذار است و بعد از چند هفته با افزایش نرخ دلار به تدریج بازار سرمایه هم رشد خواهد داشت. اما این رشد مقطعی بوده و مجددا باعث ریزش در بازار سرمایه می شود

میرمعینی درانتها خاطرنشان کرد: البته احتمال اینکه این اتفاقات رخ ندهد هم وجود دارد و همین امر در ابتدا بر نرخ ارز تاثیر گذار است و بعد از چند هفته با افزایش نرخ دلار به تدریج بازار سرمایه هم رشد خواهد داشت. اما این رشد مقطعی بوده و مجددا باعث ریزش در بازار سرمایه می شود.

کد خبر: ۷۶٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha