۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
حقوقی‌ها با دستور دولت بورس را همچنان قرمز می‌کنند
گفتگوی بازار با کارشناس بورس؛

حقوقی‌ها با دستور دولت بورس را همچنان قرمز می‌کنند

کرداری معتقد است نرخ دلار و تصمیمات دولتمردان تکلیف بازار سرمایه را نامشخص کرده است و این مسئله در بازار ترس ایجاد کرده است و حتی اگر از لحاظ بنیادی بازار وضعیت خوبی داشته باشد به جهت وجود ترس امکان رشد بازار وجود ندارد.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: سعید کرداری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «بازار» درواکنش به تدوام ریزش بازار با وجود محدودیت دامنه نوسان می گوید: وضعیت بنیادی بازار سرمایه تا حد زیادی خوب است و قیمت ها هم وضعیت مناسبی دارند. به خصوص در سهام های بنیادی مثل فلزات اساسی، پتروشیمی ها، شیمیایی ها. این ها به نظر سهم های بنیادی خوبی هستند که هم اکنون قیمت مناسبی دارند. اما این سوال پیش می آید که چرا با این وجود باز هم قیمت ها پایین می آید و ریزش داریم؟ این موضوع را از چند بعد می توان بررسی کرد.

او ریزش مجدد قیمت ها را اینطور تشریح کرد: یکی از این موضوعات وضعیت فعلی سیاسی کشور است که خیلی شفاف نیست و هر روز یک خبر جدید می آید و نرخ دلار هم همچنان تثبیت نشده است و مشخص نیست که قرار است پایین بیاید یا بالا برود و این در بازار باعث ترس می شود.

کرداری ادامه داد که به طور کلی در بازارهای مالی ترس مثل سم است و حتی اگر از لحاظ بنیادی بازار وضعیت خوبی داشته باشد به جهت وجود ترس امکان رشد بازار وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح می کند: مورد بعدی وضعیت نرخ بهره و سود سپرده های بانکی و نرخ اوراق است که با وجود شرایط این روزها ثابت مانده است و حدود ۲۰، ۱۹ درصد است. این سود اکنون توسط بانک ها پرداخت می شود و شاید در آینده این اعداد بیشتر هم بشود. زیرا باتوجه به وضعیت نقدینگی بالا، بانک مرکزی فشار زیادی به بانک ها نمی آورد.

یکی از این موضوعات وضعیت فعلی سیاسی کشور است که خیلی شفاف نیست و هر روز یک خبر جدید می آید و نرخ دلار هم همچنان تثبیت نشده است و مشخص نیست که قرار است پایین بیاید یا بالا برود و این در بازار باعث ترس می شود

کرداری توضیح داد که این باعث می شود تا از جذابیت بازار سرمایه کاسته شود و درحال حاضر نرخ سود بانکی به عنوان یکی از اصلی ترین رقیب های بازار سرمایه است و نه تنها شرکت ها را با حاشیه سودهای ۳۰،۴۰ درصد آنچنان انگیزه ای نمی دهد تا وام بگیرند و کار کنند و سودسازی کنند، بلکه سهم ها هم به طبع آن با P/E بالاتر از ۵ توجیهی برای حرکت ندارند و از همین رو می بینیم که بازار در همین رنج ها در نوسان است و سرمایه گذاران سهم های بالاتر از p/e ۷،۸ را برای سرمایه گذاری مناسب نمی بینند.

او گفت: تا زمانی که شرایط تغییر نکند بازار در همین محدوده یک میلیون و دویست هزار درجا میزند و شاید کمی بالا برود و دوباره با ریزش بیشتری کاهشی شو ... اما در همین محدوده باقی خواهد ماند. اما به دلیل اینکه سهم ها ارزندگی دارند شاهد ریزش های خیلی زیاد نیز نخواهیم بود.

تحلیلگر بازار سهام درواکنش به اینکه آیا مداخلات دولتمردان و رفتارهای حقوقی ها در شرایط فعلی موثر است؟ تاکید کرد: به هرحال هرگونه دخالتی که در اقتصاد یا بازارها باشد به نفع سرمایه گذار تمام نمی شود. چرا که ضرر این تصمیمات گریبان سهام داران را می گیرد و موضوعی که وجود دارد این است که مداخلات در بازار هم می تواند به عنوان یکی از دلایل جانبی ریزش های بازار اما از دلایل اصلی نیست.

حس می شود که بخش بیشتر رفتار حقوقی ها در این روزها دستوری است  وبه دلیل فروش اوراق دولت است که اجازه نمی دهند که قیمت ها از یک حدی بیشتر رشد داشته باشند و این باعث می شود تا سهام دارهای خرد هم بترسند و فروشنده باشند

کرداری افزود: حس می شود که بخش بیشتر رفتار حقوقی ها در این روزها دستوری است  وبه دلیل فروش اوراق دولت است که اجازه نمی دهند که قیمت ها از یک حدی بیشتر رشد داشته باشند و این باعث می شود تا سهام دارهای خرد هم بترسند و فروشنده باشند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که فروش اوراق دولتی داریم و فعلا قصد حمایت از بازار وجود ندارد باوجود درخواست برای رشد بیشتر قیمت ها، رشدی را شاهد نخواهیم بود و با این فشار فروش ها حقوقی ها تا آنجایی که می تواندد در منفی ها خریدارند و در بازار مثبت فروشنده هستند و اجازه نمی دهند تا قیمت ها از یک حدی بالاتر برود.

کرداری درانتها یادآورشد که این فعلا شرایط کلان بازار و هدف دولت است و واقعا نه در بالا رفتن و نه در پایین آمدن بازار هیچ مدیریتی را مشاهده نکردیم و قسمت زیادی از این بی اعتمادی ها و هیجان شدید بدون تردید به علت رفتارهای دولتی ها بوده است.

کد خبر: ۷۶٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      1 0
      لعنت به این حقوقی ها
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      2 0
      معلومه دخالته 6 ماه هست بازار روی سبز ندیده
    • علی احمدی IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      1 0
      لعنت خدا بر ظالمان روی زمین