۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
فایزر: یک دوز اضافه از واکسن، بدن را مقابل ویروس افریقایی ایمن می‌کند
بازی موش و گربه کرونا با واکسن ها؛

فایزر: یک دوز اضافه از واکسن، بدن را مقابل ویروس افریقایی ایمن می‌کند

تلاش برای ایجاد ایمنی در برابر کرونا ادامه دارد. شرکت فایزر بر این باور است که واکسن تولیدی این شرکت در صورتی که برای سومین بار تزریق شود باعث می شود تا سطح آنتی بادی های بدن ۱۰ تا ۲۰ برابر شود.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، عدم کارایی واکسن ها در مقابل جهش افریقای جنوبی ویروس کرونا مساله ای است که باعث نگرانی شده است. البته شرکتهای تولید کننده واکسن تاکید کرده اند که تولید واکسن هایی که بتواند در مقابل این جهش ها مقاومت کند زمان زیادی نیاز ندارد و سازمان غذا و داروی امریکا هم اعلام کرده است که آزمایشهای بالینی این واکسن های تکمیلی نباید به صورت سه مرحله ای با تعداد زیاد داوطلب انجام شود.

طبق بیانیه این سازمان  بررسی چند صد نفر به منظور ارزیابی میزان انتی بادی های موجود در بدن افرادی که این واکسن تکمیلی را دریافت می کنند می تواند اطلاعات لازم را در اختیار جامعه جهانی قرار دهد و واکسیناسیون دنیا با این دوز تکمیلی شروع شود.

شرکت داروسازی مدرنا اخیرا اعلام کرده است که دوز سومی از واکسن را تولید کرده است که در مقابل جهش های افریقای جنوبی مقاوم است و در نظر دارد آزمایش روی این واکسن تکمیلی را شروع کند. اما شرکت فایزر با رویکرد تازه ای وارد میدان شده است.

شاهین اوگور مدیر عامل شرکت بایون تک که مطالعات اولیه و مهم در تولید واکسن  را بر عهده داشته است بر این باور است در صورتی که افراد سه دوز از واکسن را دریافت کنند، میزان آنتی بادی های موجود در بدن انها ۱۰ تا ۲۰ برابر خواهد شد و در مقابل تمامی جهش های ویروس کرونا ایمن خواهند شد. این نظریه که تا کنون مورد آزمایش قرار نگرفته است به عنوان یک راه برون رفت از بحران کنونی معرفی شده است و قرار است مطالعه انسانی در مورد آن شروع شود.

شروع دوباره آزمایشهای انسانی توسط فایزر-بایون تک
نشریه فارما فیرس در گزارش خود نوشت:« شرکت فایزر-بایون تک دوباره خبر از شروع مطالعات انسانی بر روی سطح تاثیر این دوز تکمیلی برای مقابله با جهش افیرقای جنوبی داده اند.  قرار است این مطالعات روی دو گروه سنتی ۱۸ تا ۵۵ سال و ۶۵ تا ۸۵ سال انجام شود.  

این واکسن به همان افرادی تزریق می شود که از ماه می سال قبل در ازمایشهای انسانی واکسن فایزر مشارکت کرده اند و  دوز سوم واکسن را در فاصله ۶ تا ۱۲ ماه بعد از دومین دوز دریافت خواهند کرد. در صورتیکه این آزمایشها به نتیجه مطلوب برسد دنیا می تواند با سرعت بیشتری در مقابل تمامی جهش های ویروس کرونا ایمن شود.»

البته برخی از شرکتهای داروسازی مطالعه روی تولید واکسنی که روی تمامی جهش های ویروس کرونا کارایی داشته باشد را شروع کرده اند ولی در صورتیکه طرح پیشنهادی فایزر به نتیجه برسد می توان به رهایی سریعتر از این ویروس چشم امید بست.

نکته مهم دیگر این است که واکسن فایزر برای نگهداری نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه سانتی گراد داشت و همین مساله باعث شده بود که امکان استفاده از ان در دنیا کاهش پیدا کند ولی  اخیرا خبرهایی در مورد تغییر واکسن و امکان نگهداری طولانی تر در دمای معمولی یخچال منتشر شده است.

البته برخی از واکسن های تولیدی در دنیا در مقابل جهش افریقای جنوبی ویروس مقاوم هستند ولی سطح مقاومت انها پایین است . یکی از این واکسن ها، جانسون و جانسون است که توسط کارخانه این شرکت در کشور بلژیک تولید شده است و طبق گزارشهای موجود در مقابل جهش افریقایی کرونا ۵۷ درصد کارایی دارد و با استقبال زیادی از طرف کشورهای افریقایی روبرو شده است.

واکسن جانسون و جانسون هم امید دیگری برای مقابله با بحران است
 این واکسن تنها واکسن تولید شده در دنیا است که در مقابل جهش افریقای جنوبی ۵۷ درصد کارایی دارد. مطالعات بالینی روی  این واکسن در کشورهای امریکا، بریتانیا و افریقای جنوبی انجام شد و مشخص شد که در مقابل نوع اولیه ویروس ۸۵ درصد، در مقابل جهش بریتانیایی ۷۵ درصد و در مقابل جهش افریقای جنوبی ۵۷ درصد کارایی دارد.

برایند کارایی این واکسن توسط شرکت سازنده برابر با ۶۶ درصد اعلام شده است که از نظر کمیته بررسی و ارزیابی واکسن در امریکا سطح مطلوبی است و به دلیل ویژگی هایی که دارد می تواند در سطح وسیع استفاده شود.

نکته مهم این است که واکسن تنها با تزریق یک دوز این سطح از کارایی را ایجاد می کند و برای نگهداری نیاز به دمای بسیار پایین ندارد. نگهداری، توزیع و تزریق ان به خصوص در کشورهای در حال توسعه بسیار ساده است و قرار است در صورت تایید ۵۰۰ میلیون دوز در اختیار کوواکس قرار بگیرد. تا کنون خبرها از توان تولید یک میلیارد دوز واکسن جانسون و جانسون حکایت دارد ولی تلاشهایی برای افزایش ظرفیت تولید تا مرز ۲ میلیارد دوز انجام شده است.

کد خبر: ۷۶٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha