۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
دامنه نوسان نامتقارن در بورس، مقطعی است
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس:

دامنه نوسان نامتقارن در بورس، مقطعی است

معتمد، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: دامنه نوسان نامتقارن در بورس، تصمیمی است که در راستای آرامش بازار گرفته شد و کوتاه مدت خواهد بود.

به گزارش بازار، محمدرضا معتمد افزود: براساس مطالعات صورت گرفته در سایر کشورها و حوزه خلیج فارس، تغییر دامنه نوسان در شرایطی که بازار از حالت عادی خارج می‌شود صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تغییر دامنه نوسان به صورت نامتقارن، یکی از ابزارهایی است که در شرایط خارج شدن بازار از حالت عادی خود، از نوسانات غیر منطقی سهامداران جلوگیری می‌کند.

معتمد گفت: دامنه نوسان نامتقارن که توسط شورای عالی بورس تصمیم گیری شد از جمله ابزارهای حمایتی بازار سرمایه است و در شرایطی فعلی، راهگشا خواهد بود و باعث ایجاد آرامش در بازار می‌شود، اما این تصمیم مقطعی است و در حالت عادی دامنه نوسان، بالاتر و متقارن خواهد بود.

معتمد با بیان اینکه برایند بازار سرمایه، عرضه و تقاضاست افزود: در بازار سرمایه، معاملات بورس براساس ارزندگی سهام صورت می‌گیرد و سهامداران متناسب با شرایط بازار، اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

وی ادامه داد: سهامداران حقوقی در زمانی که احساس می‌کنند سهام ارزنده و بازار فروشنده است اقدام به خرید سهام می‌کنند و از طرفی نیز در زمانی که بازار، خریدار سهام شرکت‌های حقوقی است اقدام به فروش سهام می‌کنند.

گفتنی است؛ از روز شنبه، ۲۵ بهمن ماه، براساس تصمیم شورای عالی بورس، محدوده دامنه نوسان منفی ۲ تا مثبت ۶ درصد مصوب شد.

دامنه مجاز نوسان، به حدود سقف و کف قیمتی گفته می‌شود که هر سهم در هر روز معاملاتی می‌تواند داشته باشد.

کد خبر: ۷۶٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha