۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
«رزم حسینی» حریف فولادسازان برای کاهش قیمت نشد! | پراید و پژو ۴۰۵ در صدر جدول شکایت کیفیت
دبیر انجمن قطعه سازان در گفتگو با «بازار»:

«رزم حسینی» حریف فولادسازان برای کاهش قیمت نشد! | پراید و پژو ۴۰۵ در صدر جدول شکایت کیفیت

بیگلو، دبیر انجمن صنفی قطعه سازان، با اشاره به مشکلات صنعت خودرو ناشی از تامین مواد اولیه گفت: کماکان تامین کنندگان فولاد در بورس کالا قیمت را افزایش می‌دهند، بازار به شدت ملتهب بوده و ۸۰ درصد بالاتر از قیمت بورس ورق معامله می‌شود.

بازار؛ گروه خودرو: با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال و انتشار صورت‌های مالی واحدهای تولیدی، نگاه‌ها را به سمت صنعت خودرو که در گذشته نه چندان دور سودآور بودند و اکنون با زیان انباشت هنگفت مواجه هستند، معطوف ساخته است.

صنعتگران و کارشناسان خودرو دلیل اصلی این زیان‌ها را دستوری بودن قیمت خودرو و بالا بودن بها مواداولیه داخلی که بخش عمده اصلی آن ثروت ملی است، معرفی می‌کنند. از سوی دولت نیز حاضر به واگذاری دو شرکت بزرگ خودروسازی به بخش خصوصی نیست و هر سال شامل ماده ۱۴۱ قانون می‌شوند و با تجدید دارایی‌ها و ارزیابی اموال راه گریز از مشکلات را می‌یابند. اما این مساله هربار خودروسازان را از نظر نقدینگی با کاهش مواجه و قطعه سازان را با چالش همراه می‌کند.

برای بررسی مشکلات فعلی در صنعت خودرو و برنامه آن‌ها برای سال آینده با «مازیار بیگلو» دبیر انجمن صنفی قطعه سازان به گفت‌وگو پرداختیم.

* با توجه به زیان انباشت هر دو خودروساز که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است، این روند در صنعت خودرو اگر ادامه یابد سال آینده چه اتفاقی در انتظار صنعت خودرو و زنجیره تامین خواهد بود؟
در سال جاری خودروسازان مجدد مشمول ماده ۱۴۱ خواهند شد، بنابراین مشکلات همیشگی برایشان ایجاد می‌شود. بدترین بخش این معضل، مربوط به صنعت قطعه هست که پول یا نقدینگی برای پرداخت وجود ندارد. این زیانی که به آن اشاره کردید منجر به از بین رفتن نقدینگی خودروسازان خواهد شد.

* با توجه به توضیحات شما یعنی امکان تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری شاغلان قطعه سازی ایجاد خواهد شد؟
امیدواریم این اتفاق رخ ندهد، معتقد هستیم که اگر در هفته‌های پایانی سال این وضعیت تصمیم گیری قیمت انجام و نتیجه نهایی از آن خارج شود، مشکلات حل خواهد شد. بنابراین باید منتظر بود و دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

* اگر مشکلی که به آن اشاره کردید، حل نشود برآورد شما بیکاری چند نفر در این صنعت است؟
صنعت خودروسازی حدود ۱۵۰ هزار نفر شاغل و صنعت قطعه‌سازی نیز ۵۵۰ هزار نفر نیروی کار دارد. اگر اتفاقی رخ دهد که سبب آسیب دیدن صنعت خودرو شود حدود شغل ۷۰۰ هزار نفر در خطر قرار خواهد گرفت. به نظرم دولت باید تصمیمی برای حل مشکلات فعلی صنعت خودرو با جدیت و همت تمام بگیرد.

تامین کنندگان فولاد در بورس کالا قیمت را افزایش می‌دهند، بازار به شدت ملتهب بوده و ۸۰ درصد بالاتر از قیمت بورس ورق معامله می‌شود

* قطعه سازان بارها به قیمت بالای مواد اولیه خصوصا فولاد اشاره و گله داشتند، وزارت صمت نیز برنامه‌ای برای اصلاح قیمت فولاد دارد، این مساله چه تاثیری در قطعه سازی خواهد داشت؟ طرح مذکور چه مقدار پیشرفت کرده است؟
هیچ اتفاقی تاکنون رخ نداده، کمیته را گذاشتند، ولی دیدیم که نخستین برخوردی که با وزیر شد اینگونه بود که در خصوص فولاد حرفی نزنید. به هر حال فولادسازان نیز نفوذ داشته و ثروتمند هستند و این مسائل را مدیریت می‌کنند. تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده و کماکان تامین کنندگان فولاد در بورس کالا قیمت را افزایش می‌دهند، بازار به شدت ملتهب بوده و ۸۰ درصد بالاتر از قیمت بورس ورق معامله می‌شود. وضعیت مواد اولیه از دست دولت خارج شده است.

* با توجه به اینکه پایان دولت نیز نزدیک هست، به نظر شما دولتمردان صنعت خودرو را رها کردند؟
سیاست‌هایی که تصمیم گیری شده تنها منوط به این دولت نبوده، دولت‌های قبلی که با مطرح کردن «پراید کیلویی چند؟» سیاستی را شروع و تاکنون ادامه دارد. به نظرم دولت به حدی مشغله دارد که به صنعت خودرو فکری نمی‌کند، ما نیز بازیکنان دقیقه ۹۰ هستیم. تا زمانی که بحران ایجاد نشود به فکر حل آن نیستیم.

* درحال حاضر چه مقدار خودرو در کف پارکینگ خودروسازان به دلیل نبود قطعه وجود دارد؟
در مجموع هر دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در کف هستند.

الزامات کیفی در هر دو خودروساز بیش از گذشته بیشتر و سختگیرانه‌تر شده است. به ویژه که در دو خودرو جدید یعنی تارا و شاهین هر دو خودروساز سختگیری بیشتری برای کیفیت اعمال کردند. ولی روال را در دو سال گذشته به گونه‌ای مدیریت کردیم که سبب کاهش کیفیت نشود

* قطعه سازان باتوجه به مشکلات فعلی که گریبان آن‌ها را گرفته برای سال ۱۴۰۰ چه برنامه‌ای برای کیفیت قطعات دارند؟ آیا کیفیت دچار تنزل می‌شود؟
الزامات کیفی در هر دو خودروساز بیش از گذشته بیشتر و سختگیرانه‌تر شده است. به ویژه که در دو خودرو جدید یعنی «تارا» و «شاهین» هر دو خودروساز سختگیری بیشتری برای کیفیت اعمال کردند. ولی روال را در دو سال گذشته به گونه‌ای مدیریت کردیم که سبب کاهش کیفیت نشود. تصور داشتیم با حجم زیادی از معضلات و چالش‌ها کیفیت نابود خواهد شد، اما دیدیم که این مساله رخ نداد و واحدهای کیفی هر دو خودروساز توام با قطعه سازان تلاش فراوانی برای حفظ و تثبیت کیفیت داشتند. فکر می‌کنم دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ که شکایت کیفی فراوانی داشتند، از آنجایی که از خط تولید حذف شدند به نظرم میانگین افزایشی در روال کیفی خواهیم داشت.

کد خبر: ۷۶٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha