۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
پیش بینی مبارزه با آفت سن در ۲۱۰ هزار هکتار از مزارع غلات آذربایجان غربی
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

پیش بینی مبارزه با آفت سن در ۲۱۰ هزار هکتار از مزارع غلات آذربایجان غربی

ارومیه- جلیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود در بیش از ۲۱۰ هزار هکتاراز مزارع غلات استان طی سال زراعی جاری مبارزه با آفت سن غلات انجام گیرد.

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت مبارزه با افت سن در مزارع و تاثیر آن در کاهش کیفیت نانوایی،اظهار کرد: از یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت در استان در حدود ۴۰۰هزار هکتار زیر کشت غلات است که ۶۰ درصد زارعین آذربایجان غربی گندمکار بوده و بالاترین چرخه و ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان، اختصاص به محصول گندم دارد.

وی اضافه کرد: امسال کاهش بیش از ۲۲ درصدی بارندگی در سطح استان، شرایط اقلیمی وافزایش دما، پنجه زنی بدون پوشش برف واحتمال سرمازدگی محصول گندم آبی، در میزان تولید گندم استان تاثیر گزار خواهد بود و با طغیان افت سن و سایر عوامل بیماری زا در مزارع مواجه خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۷ دستگاه توربولاینر برای سمپاشی مزارع خریداری شد، گفت: رصد و پایش مستمر مزارع حتی در ایام عید نوروز باید انجام گیرد و ناوگان سمپاشی در سطح شهرستانها باید از هم اکنون سرویس و تجهیزشود تا با شروع اولین علایم افت در مزارع مبارزه همگانی آغاز شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری با توجه به شرایط آب وهوایی، مبارزه با علف های هرز نیز باید در اولویت کاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها قرار گیرد چرا که وجود علف‌های هرز در مزارع گندم باعث کاهش عملکرد و پایین آمدن کیفیت محصول می شود.

بیش از ۱۸۷ هزارهکتارمبارزه با سن غلات درسطح استان انجام گرفت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه‌ در سال زراعی ۹۸-۹۹،در سطح ۱۸۷ هزار و۷۹۰ هکتاراز مزارع استان ، مبارزه با افت سن غلات انجام گرفت، افزود: : ۱۸۷ هزار و۷۹۰ هکتارمبارزه با سن غلات درسطح استان انجام گرفت وطبق اعلام کارشناسان وزارتی ۲۶۰ درصد میزان سن زدگی نسبت به سال قبل کاهش یافته بود .

جلیلی بر لزوم مبارزه همگانی با آفت سن غلات با توانمندسازی جوامع محلی و مشارکت همه جانبه برای کنترل و مهار به موقع این آفت در سطح استان تاکید وخاطر نشان کرد: یک آفت سن غلات می تواند۵۰ تا ۵۵ دانه گندم رو از بین برده وخسارت وارد کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته جمعیت نرمالی در مورد افت سن مزارع داشتیم، اظهار کرد: امسال وضعیت نامناسب مزارع غلات استان به دلیل عدم بارندگی مناسب پاییزه و بهاره ، عدم تغذیه مناسب کودی وعدم استمرار یخبندان باعث افزایش جمعیت و تراکم بالای افت سن غلات در مزارع غلات استان خواهد شد.

جلیلی با بیان اینکه طبق بازدید های کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی از مزارع و گزارش آنان، مزارع  گندم استان جزو پاکترین مزارع کشور از نظر مبارزه با علف های هرز در سال گذشته بودند ،افزود: مبارزه نکردن با عوامل خسارت زای گیاهی باعث وارد شدن خسارت بیش از ۳۰ درصدی به مزارع می شود و می‌تواند افت کمی و کیفی محصول را در پایان فصل برداشت به همراه داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه کشاورزان مبارزه به موقع با آفت سن غلات را جدی بگیرند،افزود: سازماندهی، همکاری و مشارکت شبکه های مراقبت بخش خصوصی و دولتی در استان ها برای انجام مبارزه به موقع با آفت سن غلات لازم و ضروری است.

کد خبر: ۷۵٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha