۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
بیشترین تخلف اصناف مربوط به گرانفروشی است
سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مطرح کرد:

بیشترین تخلف اصناف مربوط به گرانفروشی است

مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: به ۷۱ درصد از شکایات مردمی رسیدگی شده است.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، سیدمجتبی سجادی«مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» گفت: در دی‌ماه امسال بیش از ۱۰ هزار گشت مشترک بازرسی برگزار شده و به ۷۱ درصد از شکایات مردمی رسیدگی شده است.

وی در مورد عملکرد تلفن ۱۲۴ ستاد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و اپلیکیشن (سامانه اطلاع‌رسانی قیمت) در دی‌ماه افزود: در راستای نظم‌دهی و انسجام بیشتر به فرایند تنظیم بازار، اصلاح نظام توزیع و نظارت بر واحدهای توزیعی، تولیدی و خدماتی، بازرسی‌های مستمر توسط اکیپ‌های بازرسی و نظارت در ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌ها انجام می شود.

این مسئول اضافه کرد: در این مدت ۱۰ هزار و ۱۸۴ گشت مشترک بین بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌ها ازجمله وزارت جهادکشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و... انجام شده که منجر به تشکیل ۴ هزار و ۹۴۷ پرونده تخلف به ارزش حدود ۱۱۱ میلیارد ریال شده است که به شکایت مردم در زمینه‌های مختلف رسیدگی و پس از بررسی با متخلفان برخورد می‌شود.

۲۲ هزار و ۸۶ فقره شکایت مردمی

سجادی ادامه داد: در دی‌ماه در مجموع ۲۲ هزار و ۸۶ فقره شکایت مردمی درخصوص تخلفات صنفی و غیرصنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استان‌ها دریافت شده است که از این تعداد ۷۱ درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته است و ۲۹ درصد باقی مانده نیازمند اظهارنظر کارشناسی یا استعلام حقوقی از مراجع ذیربط است.

به گفته مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان؛ عمده‌ترین گزارش‌های مردمی مربوط به بخش کالایی به عرضه نان، میوه و سبزی و در بخش خدمات مربوط به حمل ونقل درون شهری و تعمیر خودروهای سبک است.

بیشترین تخلفات مربوط به گرانفروشی و عدم‌درج قیمت است

مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: از مجموع شکایات دریافتی، ۶۲۵ فقره با برآورد ارزش بیش از ۱۵ میلیارد ریال منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به تبع از تشکیل و ارجاع پرونده اجتناب شده است.

سجادی ضمن اعلام اینکه تلفن ۱۲۴ سامانه نظارت بر تخلفات صنفی و غیرصنفی است و همواره فعال و آماده دریافت شکایت مردم است ادامه داد: رسیدگی به همه تخلفات صنفی بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست و شهروندان می‌توانند با مراجعه حضوری به ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌ها یا تلفن ۱۲۴ یا مراجعه به سامانه اطلاع‌رسانی قیمت ۱۲۴.ir از طریق سایت و اپلیکیشن آپ نسبت به تنظیم شکایت خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در دی‌ماه یکهزار و ۳۷۵ فقره شکایت از طریق سامانه اطلاع‌رسانی دریافت که یک هزار و ۳۳۸ پرونده مختومه اعلام شده و از این تعداد ۳۹ درصد تخلف محرز شده و گزارش تخلف به مراجع رسیدگی‌کننده اعلام شده است. همچنین درصورت احراز شکایت در قالب قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نظام صنفی یا تعزیرات حکومتی، اقدام قانونی و برخورد با متخلفان صورت می‌گیرد.

تمهیدات گسترده برای نوروز

مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت گفت: طرح نظارتی ویژه نوروز سازمان حمایت با برنامه‌ریزی کامل‌تر، فعالیت‌های نظارتی، کارشناسی و بازرسی نسبت به سال‌های گذشته از یکم اسفند جاری در سراسر کشور به مرحله اجرا درآمده است.

سجادی در همین خصوص ادامه داد: این طرح بر مراکز عرضه کالا شامل نان، لبنیات، (شیر، ماست و پنیر)، مواد پروتئینی، برنج، شکر، روغن نباتی، حبوبات، میوه، پوشاک، کیف و کفش، میوه و مرکبات، آجیل و خشکبار، خوار و بار و شیرینی‌جات و... و واحدهای ارائه خدمات از جمله شرکت‌های مسافرتی هوایی، زمینی و دریایی و دفاتر فروش آنها، حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری، واحدهای اقامتی، غذاخوری‌ها و رستوران‌های بین شهری، سردخانه‌ها و انبارها، خشکشویی، قالیشویی، میادین میوه و تره‌بار، مراکز تفریحی و سیاحتی و زیارتی و... در سراسر کشور انجام می‌گیرد و تا ۱۵ فروردین ۹۹ ادامه خواهد داشت.

وی در پایان تصریح کرد: کنترل و نظارت بر رعایت قیمت‌های مصوب، نصب برچسب قیمت در راستای پویش مردمی «بدون قیمت نخریم» و ارائه فاکتور از سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا یا ارائه هر نوع خدمات به مشتریان از جمله اهداف این طرح است.

گفتنی است که همواره در ایام پایانی سال و افزایش تقاضای عمومی جهت تامین کالا و خدمات به مناسبت ایام نوروز و همچنین سفرهای سیاحتی، معمولا میزان شکایت‌های مردمی و نارضایتی‌ها به واسطه کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت کالاها و خدمات افزایش می‌یابد که همین امر ضرورت استمرار نظارت و بازرسی کالا و خدمات مورد نیاز مردم در سطح بازار به‌ویژه اقلام پرمصرف و اولویت‌دار، همچنین ممانعت از تخلف را دوچندان می‌کند.

کد خبر: ۷٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha