۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
عقب‌ماندگی صنایع تبدیلی درد مزمن است؛ تولید ۷۰۰ هزار تن سیب زمینی در اردبیل
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اردبیل:

عقب‌ماندگی صنایع تبدیلی درد مزمن است؛ تولید ۷۰۰ هزار تن سیب زمینی در اردبیل

اردبیل_ رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: عقب‌ماندگی صنایع تبدیلی در استان درد مزمنی است که با گذشت سال‌ها هنوز التیام نیافته است.

عیسی شاهی زارع در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: بخش کشاورزی تأمین‌کننده غذای مردم و همچنین کوشا در بحث امنیت غذایی است که با وجود شرایط کرونا تلاشگران این عرصه در یک سال اخیر سعی کردند تا شاخص تولید خود را همچنان افزایش دهند.

وی به روند توسعه کشاورزی در استان در ابعاد مختلف اشاره کرد و گفت: با اتمام پایاب سد خداآفرین یک میلیون تن به تولید محصولات کشاورزی استان افزوده می‌شود و در کنار آن باید صنایع تبدیلی و تکمیلی و صادرات محصولات کشاورزی به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ماهیت فعالیت بخش کشاورزی را با تهدیدهای جوی و عوامل تهدیدکننده انسانی و طبیعی یادآور شد و تصریح کرد: یکی از مشاغل پرریسک و پرخطر در دنیا حوزه کشاورزی و تولیدات محصولات در بخش‌های مختلف است که در کنار سودآوری و ارزآوری بیشتر، گاه آسیب‌هایی را نیز به همراه دارد.

شاهی زارع افزود: جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش هر چند به ظاهر چندان متنوع به نظر نمی‌رسد اما بهتر است با پرداخت یارانه به بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری در این حوزه تقویت شود تا خودکفایی اقتصادی اتفاق بیفتد.

وی استان اردبیل را یکی از استان‌های عقب‌مانده با درد مزمن در بخش صنایع تبدیلی اعلام کرد و ادامه داد: با وجود تولید محصولات با ارزشی همچون سیب‌زمینی اما به دلیل کمبود سردخانه‌های مکانیزه بخش عظیمی از تولیدات استان اردبیل از بین رفته و یا به نقطه فسادپذیری می‌رسند.

شاهی زارع در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در استان رقیب تولید سیب‌زمینی ما همدان ظرفیت سردخانه و انبارهای مکانیزه تا ۳۰۰ هزار تن و ۴۰۰ هزار تن نیز مجوز ساخت صادر شده و سردخانه و انبار مکانیزه در حال احداث است.

وی این ظرفیت را در استان ۸۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در حالی که در استان اردبیل بیش از ۷۰۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌شود اما ظرفیت انبارها و سردخانه‌های مکانیزه ما تنها ۸۰ هزار تن است و ما هنوز برای صنایع تبدیلی و تولید نشاسته صنعتی از ضایعات سیب‌زمینی هیچ اقدامی انجام ندادیم در حالی که در استان همدان برای ۵۰۰ هزار تن کارخانه فرآوری احداث شده است.

شاهی زارع در ادامه اضافه کرد: در بخش توسعه اراضی با آبیاری تحت فشار در استان همدان ۱۷ هزار هکتار به زیر کشت محصولات آبی رفته در حالی که در استان اردبیل این رقم کمتر از پنج هزار هکتار است و رویه غلطی را در این حوزه در پیش گرفتیم.

وی بیان کرد: ما راهی جز ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران در صنایع فرآوری و تبدیلی و تکمیلی نداریم و در کنار آن با پرداخت یارانه برای فعالان این بخش می‌توانیم فرصت خوبی را برای توسعه کشت و زرع با کیفیت به وجود آوریم.

شاهی زارع به میزان بالای مصرف آب در تولید سیب‌زمینی اشاره کرد و گفت:‌ به ازای هر هکتار تولید سیب‌زمینی ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که قیمت فروش این محصول هیچ تناسبی با هزینه‌های گزاف تولید آن ندارد.

وی در ادامه به خواسته اصلی فعالان این بخش اشاره کرد و افزود: ما از نمایندگان مجلس انتظار داریم تا در اصلاح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی با نگاه کارشناسی اقدام کرده و دولت را مکلف به اعلام قیمت تضمینی خرید قبل از کشت و زرع بکنند.

شاهی زارع اظهار کرد: باید دفتر هماهنگی در کشت محصولات متنوع فراهم آید تا مازاد تولید و یا کمبودی را شاهد نباشیم و در کنار آن مشوق‌های مالی در تدارک زیرساخت‌ها نیاز است تا با توجه به توسعه کشت گلخانه‌ای در استان شاهد بسته‌بندی، برندینگ و صادرات محصولات گلخانه‌ای باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در پایان تصریح کرد:‌ در کنار تسهیل در صدور مجوزها، برای واردات ماشین‌آلات کشاورزی نیز بهتر است مجوزهای لازم صادر شود چرا که ما در استان به کمباین برداشت پنبه و سایر محصولات کشاورزی نیازمندیم.

کد خبر: ۷۵٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha