۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
 بی قانونی در انجام معامله پر رمز و راز ارزهای مجازی | سیر نزولی قیمت بیت کوین شروع شد
«بازار» گزارش می دهد؛

بی قانونی در انجام معامله پر رمز و راز ارزهای مجازی | سیر نزولی قیمت بیت کوین شروع شد

بانک مرکزی قوانین درست و اصولی برای انجام معاملات ارزهای مجازی را طراحی و تدوین نکرده است، بنابراین ورود سرمایه ها به بازاری که هیچ شاکله، قواعد و قانون مشخصی ندارد؛ با ریسک بالایی مواجه است.

اسدالله خسروی؛ بازار: این روزها خیلی از سرمایه ها نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به سمت بازارهای مجازی برای سرمایه گذاری، خرید و فروش ارز دیجیتال و بیت کوین سرازیر شده است. رویکردی که دنیا اکنون بازار مجازی معامله رمزارزها، بیت کوین و سایر ارزهای مجازی را به خوبی می شناسند و خیلی از کشورها قوانین و مقررات لازم ورود به این بازار را تدوین و تصویب کرده اند. اما متاسفانه در ایران با وجود مصوبه اولیه چگونگی معاملات در این بازار ولی بانک مرکزی به همراه نهادها و سازمانهای مرتبط چون شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و حتی مجلس هنوز دادو ستد در چنین بازاری را علنی و قانونی اعلام نکرده اند.
به عقیده کارشناسان، نتیجه چنین بی توجهی هایی باعث شده است تا نه تنها ایران به نسبت پیشرفت های دنیا در عصر دیجیتال عقب ماند بلکه خیلی از سرمایه ها جذب بازار ارزهای مجازی شود و از طرفی در این شرایط سخت تحریمی ایران از این فرصت مناسب برای ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز استفاده نکند و در دور زدن تحریم ها از این طریق بی بهره بماند.

ضرورت ایجاد قوانین برای معامله در بازار فضای مجازی 

نظر خبرگان اقتصاد فضای مجازی این است که چنانچه قانونی درست و اصولی برای معامله در این بازار وجود داشته باشد و مردم آموزش های لازم را در این زمینه ببینند آگاهانه می توانند در چنین بازار سرمایه گذاری کنند و با ساماندهی این بازار درآمدهای جدیدی از طریق کسب مالیات نصیب دولت شود

هر چند خیلی از کارشناسان تاکید دارند ورود سرمایه گذاران به چنین بازاری با ریسک فراوان همراه است و احتمال از دست دادن سرمایه ها وجود دارد اما نظر خبرگان اقتصاد فضای مجازی این است که چنانچه قانونی درست و اصولی برای معامله در این بازار وجود داشته باشد و مردم آموزش های لازم را در این زمینه ببینند آگاهانه می توانند در چنین بازار سرمایه گذاری کنند و با ساماندهی این بازار درآمدهای جدیدی از طریق کسب مالیات نصیب دولت شود.
اکنون با توجه به رشد روز افزون قیمت بیت کوین و رمز ارزها همچنین سودآور شدن سرمایه گذارانی که به این بازار ورود کرده اند، بازار نوپا اما بسیار داغ بیت کوین و رمز ارزها توانسته است سودهای سرشاری را طی ۶ ماه گذشته نصیب سرمایه گذاران و معامله گران این بازار کند.

رکورد زنی بیت کوین و ارزهای مجازی که سودهای سرشاری را نصیب سرمایه گذاران کرد| بیت کوین در حال فتح قله 60 هزار دلاری!
به طور مثال سال ۹۹ با صعود سرسام‌آور قیمت دلار از ۱۳,۰۰۰ تا ۳۱,۰۰۰ تومان و همزمان صعود قیمت بیت کوین از کانال ۴,۰۰۰ تا ۱۱,۰۰۰ دلار مصادف شد. بیت کوین که در چند روز مانده به شروع سال ۹۹ شمسی با قیمت‌هایی کمتر از ۷۰ میلیون تومان هم معامله می‌شد، در مهر ماه همان سال به بیش از ۳۶۰ میلیون تومان رسید. هر چند طی چند ماه این ارز مجازی دچار نوسان بود اما در اواخر مهرماه سالجاری بیت کوین در صرافی‌ها، با قیمت ۳۶۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان و در برخی دیگر، با بیش از ۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان هم معامله شد. رشد قیمت بیت کوین و سایر ارزهای مجازی طی حدود ۲ ماه اخیر با رشدی شتابان همراه بود طوری که قیمت بیت کوین صبح دیروز به ۵۸۱۰۰ دلار رسیده اما ظهر همان روز (دوشنبه) قیمت آن به یکباره سقوط کرد و به کمتر از ۵۰ هزار دلار رسید.

با توجه با رکود بازارها در ایران بخصوص سیر نزولی شاخص ها در بازار سرمایه و رکورد زنی قیمت بیت کوین و سایر ارزهای مجازی سرمایه های فراوانی روانه این بازار شده و خیلی ها نگران این هستند که در اوج قیمت ها بیت کوین و سایر رمز ارزها به یک باره سقوط و سرمایه گذاران را تهی از سرمایه کند

اکنون با توجه با رکود بازارها در ایران بخصوص سیر نزولی شاخص ها در بازار سرمایه و رکورد زنی قیمت بیت کوین و سایر ارزهای مجازی سرمایه های فراوانی روانه این بازار شده و خیلی ها نگران این هستند که در اوج قیمت ها بیت کوین و سایر رمز ارزها باز هم به یک باره سقوط و سرمایه گذاران را تهی از سرمایه کند. بنابراین اخیر برخی از مراجع تقلید با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد معامله آن را دارای اشکال دانسته اند.

بی قانونی در بازاری که سرمایه ها را جذب خود می کند
محسن رضایی صدرآبادی، کارشناس اقتصاد فضای مجازی و رمز ارزها در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در این باره گفت: اکنون که بازار ارزهای مجازی گرم و در حال رکورد زنی است خیلی ها دغدغه این را دارند که مبادا سرمایه گذاران در این بخش دچار زیان شدید شوند و یا ارز از کشور خارج شود این رویکرد هرچند درست به نظر می رسد اما به نظر من باید دولت و بانک مرکزی را مجاب به قانونمند کردن چگونگی معامله در این بازار کرد تا سرمایه گذاری و معامله در این بخش بصورت قانونی انجام و چنین بازاری در مسیر درست و قانونی ساماندهی شود.

مراجع معظم بی تردید هر گونه معامله ای که دارای شک و شبهه باشد را دارای اشکال می دانند و این موضوع به عدم ساختار درست و نبود قانون و اصول معامله و سرمایه گذاری در بازار ارزهای مجازی در کشور بر می گردد چرا که در ایران معامله درچنین بازارهایی غیر قانونی اعلام شده است در صورتی که بانک مرکزی و بخش های مرتبط باید این بازار را ساماندهی و مقرارات و قوانیی درست و اصولی را برای آن وضع کند تا ابهام و شائبه ی وجود نداشته باشد

وی با اشاره به نظر برخی از مراجع دینی درباره معامله در چنین بازاری گفت: مراجع معظم بی تردید هر گونه معامله ای که دارای شک و شبهه باشد را دارای اشکال می دانند و این موضوع به عدم ساختار درست و نبود قانون و اصول معامله و سرمایه گذاری در بازار ارزهای مجازی در کشور بر می گردد چرا که در ایران معامله درچنین بازارهایی غیر قانونی اعلام شده است در صورتی که بانک مرکزی و بخش های مرتبط باید این بازار را ساماندهی و مقررات و قوانینی درست و اصولی را برای آن وضع کند تا ابهام و شائبه ی وجود نداشته باشد.

کم کاری های دولت در ساماندهی اقتصاد فضای مجازی و رمز ارزها
رضایی صدرآبادی با بیان اینکه کم کاری های دولت، مجلس و بخش های مرتبط در خصوص ساماندهی چنین بازاری کاملا مشهود و ملموس است افزود: اگر قوانینی متقن و اصولی در این زمینه وجود داشته باشد معامله در چنین بازاری اصولی انجام خواهد شد. البته چون تا کنون بحرانی در روند معامله این نوع رمز ارزها ایجاد نشده است اما در صورت بروز اتفاقاتی به جای ساماندهی بازار و قانونمند کردن آن متاسفانه دست به بگیر و ببند می زنند.
وی در ادامه درباره علت رشد قیمت بیت کوین گفت: همانطور که قبلا پیش بینی کردیم اعلام شد اگر بیت کوین سد مقاومت ۵۲ هزار دلار را بشکند قیمت آن تا بیش از ۶۰ هزار دلار نیز خواهد رفت. البته علت این رشد قیمت حمایتی بود که از سوی «ایلان ماسک» در این بازار انجام شد اما اینگونه نشد و افت قیمت ها آنگومه که پیش بینی می شد شروع شده است.

بازار بیت کوین اکنون در اوج قیمت است و بیش از ۶۰ هزار دلار کشش ندارد بنابراین به سرمایه گذاران در این بازار توصیه و تاکید می شود که به این بازار ورود نکنند چرا که هر آن احتمال سقوط یسش از این وجود دارد و اگر سقوط دوباره هم نکند با توجه به اصلاح قیمتی نرخ بیت کوین در روزهای آینده باز هم  نزولی خواهد شد

رضایی صدر آبادی افزود: بازار بیت کوین اکنون در اوج قیمت است و بیش از ۶۰ هزار دلار کشش ندارد بنابراین به سرمایه گذاران در این بازار توصیه و تاکید می شود که به این بازار ورود نکنند چرا که هر آن احتمال سقوط بیش از این هم وجود دارد و اگر باز هم سقوط نکند با توجه به اصلاح قیمتی نرخ بیت کوین در روزهای آینده همچنان نزولی خواهد شد.

ایلان ماسک ناجی بیت کوین
 وی افزود: اگر ایلان ماسک در چند روز گذشته بیت کوین را حمایت نمی کرد قیمت بیت کوین بشدت کاهشی می شد بنابراین سرمایه گذران بیت کوین باید خود را برای سقوط بیت کوین تا قیمت ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار در ماههای آینده آماده کنند.
این کارشناس رمز ارز گفت: به نظر می رسد این روزها دولت و مجلس باید به فکر قانونمند کردن معاملات در فضای مجازی رمز ارزها باشند و از این فرصت ها استفاده شود تا این فرصت به تهدید تبدیل نشود چرا که اکنون معامله در این بازار فرصتی خوب اما تهدیدی جدی نیز هست.
وی افزود: اکنون که بیت کوین رشد قیمتی خود را سپری کرده  و در حال ریزش است مردم وارد این بازار پرریسک نشوند بلکه برای سودآوری از سایر ارزهای مجازی سودده استفاده کنند.

نابودی سرمایه ها در بازاری که قانون ندارد!
بازار پر ابهام و بدون قانون ارزهای مجازی در کشور در حالی این روزها خیلی را به سمت خود جذب کرده است که لطفعلی بخشی کارشناس اقتصادی در این باره به «بازار» گفت: ورود به چنین بازاری چون شاکله درست و حسابی ندارد جز نابودی سرمایه چیز دیگر را در بر ندارد.

بیت کوین و سایر رمز ارزها بازار فیزیکی نیست به در آن معامله کرد البته هر چند اکنون پیشرفت هایی در بخش فضای مجازی و قرار گرفتن در عصر دیجیتال هستیم اما دولت هنوز معامله این نوع رز را قانونمند نکرده است تا مانع از هدررفت سرمایه ها شود

وی با بیان اینکه خروج سرمایه ها از کشور در این شرایط سخت اقتصادی و ورود آن به بازارهایی که هیچ جایگاه مشخص و معینی ندارند بیانگر بی توجهی دولت در ساماندهی چنین بازاری است افزود: بیت کوین و سایر رمز ارزها بازار فیزیکی نیست به در آن معامله کرد البته هر چند اکنون پیشرفت هایی در بخش فضای مجازی و قرار گرفتن در عصر دیجیتال هستیم اما دولت هنوز معامله این نوع رز را قانونمند نکرده است تا مانع از هدررفت سرمایه ها شود.  

سقوط ۸هزاردلاری ارزش بیت‌کوین در چند ساعت
ابراز نگرانی ایلان ماسک خریدار بزرگ بیت‌کوین و مالک تسلا در مورد افزایش قیمت زیاد و بسیار سریع بیت‌کوین باعث شد ۸۰۰۰ دلار از ارزش این ارز مجازی طی تنها چند ساعت پایین بیاید. ارزش بیت‌کوین پس از یک سقوط ۱۷درصدی در عصر روز دوشنبه، ۵.۶ درصد کاهش یافته است. پس از ابراز نگرانی ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد دنیا در مورد افزایش قیمت زیاد و بسیار سریع بیت‌کوین، این ارز مجازی به زیر ۵۰ هزار دلار رسید و طی تنها چند ساعت ۸۰۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داد.
ارزش بیت‌کوین تنها در ماه فوریه بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است. این ارز مجازی در روز یکشنبه رکورد ۵۹ هزار دلار را شکست و در زمان حاضر حدود ۵۴۱۰۰ دلار در نیویورک معامله می‌شود.  سایر ارزهای مجازی هم کاهش قیمت داشته‌اند. اتر، دومین ارز مجازی دنیا از نظر ارزش بازار ۱۹ درصد کاهش داشته است.  بسیاری از تحلیلگران هشدار داده‌اند سرمایه‌گذاران جدید در بیت‌کوین باید آماده بی‌ثباتی‌های بزرگ باشند و احتمالاً قیمت این ارز مجازی با همان سرعت و شدتی که افزایش یافته بود، سقوط می‌کند.

سرمایه گذاران بیت کوین به چه سرنوشتی دچار می شود
به گزارش «بازار» رکورد زنی قیمت بیت کوین و سود بالا و جذابی که این رمز نگار در کنار سایر رمز ارزها دارد باعث شده تا سرمایه گذاران زیادی به چنین بازار مجازی ورود کنند. حال از آنجایی که معامله در فضای مجازی (خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال) مقر و جایگاه مشخصی ندارد از طرفی نیز قوانین و مقررات درستی در کشور برای معامله در این بازار وضع نشده است بنابراین ضرورت معامله در این بازار پر ابهام را نیازمند به قانون کرده است. به هر حال (بیت کوین) این ارز دیجیتال غیرمتمرکز بوده و بدون پشتوانه یک بانک مرکزی و یا یک مدیر است که می تواند بدون واسطه از یک کاربر به کاربر دیگر در شبکه بیت کوین ارسال شود. کارشناسان رمز ارزها تاکید می کنند با توجه به رشد غیر معمول بیت کوین و برخی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری بر روی آنها در چنین شرایطی اشتباه است و به احتمال زیاد بیت کوین به زودی سقوط خواهد کرد.

کد خبر: ۷۵٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha