۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
چرا مدیر پروژه باید هزینه فرصت را به‌ خوبی بشناسد؟

چرا مدیر پروژه باید هزینه فرصت را به‌ خوبی بشناسد؟

هزینه فرصت از دست‌دادن بازده بالقوه آینده از دومین پروژه انتخاب نشده بهترین است. به‌عبارت‌دیگر، این فرصت (بازگشت بالقوه) است که با انتخاب یک پروژه نسبت به پروژه دیگر تحقق نخواهد یافت.

به گزارش بازار، به‌ عنوان مدیر پروژه بسیار ممکن است که شما در دوره‌ای از کار خود انتخاب پروژه را به شما واگذار کنند. شما باید مطمئن شوید که پروژه‌ها را بر اساس اهداف و نیازهای سازمان خودارزیابی و انتخاب می‌کنید تا اطمینان حاصل کنید که بازده به حداکثر می‌رسد و همچنین هزینه فرصت نیز به حداقل می‌رسد. به‌عنوان بخشی از فرایند انتخاب پروژه، شما باید ارزیابی کنید که در کجا می‌توان از منابع ارزشمند مانند مجموعه مهارت‌های خاص، زمان و البته پول به بهترین وجه استفاده کرد. تخصیص این منابع به یک پروژه خاص از استفاده هم‌زمان آنها برای سایر پروژه‌ها جلوگیری می‌کند، بالاخره یک سازمان منابع زیادی دارد و نیاز به پروژه‌هایی با بالاترین پتانسیل موفقیت و بیشترین بازده دارد.

هزینه فرصت چیست؟
هزینه فرصت ازدست‌دادن بازده بالقوه آینده از دومین پروژه انتخاب نشده بهترین است. به‌عبارت‌دیگر، این فرصت (بازگشت بالقوه) است که با انتخاب یک پروژه نسبت به پروژه دیگر تحقق نخواهد یافت.

هزینه فرصت از مهمترین عواملی است که در مدیریت پروژه لازم است لحاظ کنید. کاملاً ممکن است که در سمت مدیر پروژه، وظیفه انتخاب پروژه در حرفه خود به شما محول شود. شما باید پروژه‌ها را بر اساس اهداف و نیازهای سازمان ارزیابی و انتخاب کنید تا حداکثر بازده را با حداقل هزینه فرصت، یعنی چگونگی استفاده بهینه از منابعی مانند مجموعه مهارت‌های خاص، زمان و هزینه، تضمین کنید.

هزینه فرصت، ازدست‌دادن بازدهی بالقوه آینده از بهترین پروژه جایگزین است، درصورتی‌که انتخاب برای چندین پروژه منحصربه‌فرد موردنیاز باشد.

همچنین می‌تواند به‌عنوان "فرصتی (بازگشت احتمالی) تعریف شود که برای دومین بهترین پروژه انتخاب نشده محقق نخواهد شد". ازآنجاکه منابع محدودی مانند نیروی انسانی، زمان، پول و غیره وجود دارد، نمی‌توانیم هم‌زمان روی تعداد بی‌نهایت پروژه کار کنیم. هزینه فرصت مفهومی است که به شما کمک می‌کند تا بر اساس بازده بالقوه نسبی پروژه (ها) قضاوت کنید کدام پروژه (ها) را انتخاب کنید و کدام پروژه (تا) را انجام ندهید.

با درنظرگرفتن هزینه فرصت هنگام انتخاب از چندین پروژه امیدوارکننده، می‌توان اجازه داد که منابع محدود به کارآمدترین روش استفاده شوند.

بااین‌حال، ما نباید فقط با درنظرگرفتن منحصربه‌فرد بودن پروژه‌ها (مهم‌ترین عامل در هزینه فرصت) در مرحله قبل از بلوغ، خود را محدود کنیم، باید سعی کنیم راه‌های خلاقانه‌ای را جستجو کنیم که به شما امکان می‌دهد اهداف و ارزش‌های مختلف را تحقق بخشد. منابع محدود یا اینکه چگونه پروژه‌های مختلف می‌توانند به‌جای اینکه پروژه‌های مختلف را جداگانه درمان کنند، هم‌افزایی ایجاد کنند.

از نظر ریاضی، اگر فرصت انتخاب و ارزش انتخاب دوم خود را بدانید، به‌راحتی هزینه محاسبه می‌شود. چالش مربوط به اختصاص هزینه ... یا ارزش است، بسته به نوع نگاه شما. پس از خواندن مقاله، من دقیقاً با چگونگی این موضوع دررابطه‌با مدیریت پروژه دست‌وپنجه نرم می‌کردم.

به طور مثال اگر پروژه X بازدهی بالقوه ۲۵۰۰۰ دلار و بازده بالقوه Project Y ۲۰، ۰۰۰ دلار داشته باشد، در این صورت انتخاب Project X برای اتمام بیش از Project Y منجر به هزینه ۲۰۰۰۰ دلاری خواهد شد. این همان ضرر عدم تکمیل پروژه Y است.

بیایید نگاهی بیندازیم به چند سؤال نمونه آزمون PMP در مورد هزینه فرصت؛ لازم به ذکر است این سوالات از صفحه اینستاگرام PMPiran برداشته شده اند که دقیقا با همین آیدی می‌توانید در اینستاگرام آن را بیابید:

نمونه سؤال ۱ آزمون PMP
کدام تعریف برای هزینه فرصت مناسب است؟

الف) مجموع کل بازدهی بالقوه پروژه‌هایی که انتخاب نشده‌اند.

ب) بازگشت بالقوه دومین پروژه برتر که انتخاب نشده است.

ج) تفاوت بین بازگشت احتمالی پروژه انتخاب شده و بازگشت بالقوه دومین گزینه برتر که انتخاب نشده است.

د) تفاوت بین ارزش فعلی ورودی‌های نقدی و ارزش فعلی خروجی‌های نقدی.

پاسخ صحیح ب است. هزینه فرصت بازگشت احتمالی دومین گزینه مناسب است که انتخاب نشده است. مجموع تمام بازدهی‌های بالقوه نیست که انتخاب شده باشد یا تفاوت بین بازده بالقوه پروژه انتخاب شده و دومین گزینه بهترین باشد. همچنین تفاوتی بین ارزش فعلی ورودی‌های نقدی و ارزش فعلی جریان‌های وجه نقد نیست زیرا تعریف ارزش خالص فعلی است.

نمونه دیگری از سؤالات امتحان PMP
شما بخشی از تیم انتخاب پروژه هستید که سه پروژه پیشنهادی را ارزیابی می‌کند و باید پروژه‌ای را انتخاب کنید که بهترین بازده را برای سازمان داشته باشد. پروژه A دارای NPV ۲۵۰۰۰ دلار و IRR ۱.۵، پروژه B دارای NPV ۳۰۰۰۰ دلار و IRR ۱.۲۵ و پروژه C دارای NPV ۱۵۰۰۰ دلار و IRR ۱.۵ است. هزینه فرصت انتخاب پروژه B نسبت به پروژه A چقدر خواهد بود؟

الف) ۱۵۰۰۰ دلار

ب) ۵۰۰۰ دلار

ج) ۲۵۰۰۰ دلار

د) ۳۰۰۰۰ دلار

پاسخ صحیح C. هزینه فرصت بازگشت احتمالی پروژه انتخاب نشده است. در این حالت ما پروژه A را انتخاب نکردیم، بنابراین ۲۵۰۰۰ دلار است. اطلاعات غیرمرتبط دیگری نیز در این سؤال دارد. IRR هنگام ارزیابی هزینه فرصت مهم نیست. هنگامی‌که تمام اطلاعات غیرضروری فیلتر شد، سؤال این است که ارزش دلار مرتبط با پروژه A چقدر است.

اگرچه، هزینه فرصت فقط یکی از این مباحث است و شما احتمالاً فقط ۱ یا حتی ۰ سؤال در امتحان خود دارید، اما در واقع یک مفهوم مهم در دنیای واقعی مدیریت پروژه برای کمک به شما در انتخاب بهترین اقدامات برای رسیدن به بهترین بازده ارزش بنابراین، به هر مدیر پروژه توصیه می‌شود که مفهوم و نحوه استفاده از هزینه فرصت را در سناریوهای مدیریت پروژه درک کند. هزینه فرصت می‌تواند به شما در برنامه مدیریت ریسک، برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت مالی، انتخاب یک پروژه به پروژه دیگر کمک کند. اما برای آزمون PMP®، اوضاع اغلب به‌اندازه کافی ساده شده است که امکان مقایسه ساده بازده بالقوه پروژه‌ها را فراهم می‌کند.

کد خبر: ۷۵٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha