۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
ظرفیت‌های رها شده گردشگری در سد سیمره؛ جای سرمایه گذاران خالی است
بازار گزارش می‌دهد؛

ظرفیت‌های رها شده گردشگری در سد سیمره؛ جای سرمایه گذاران خالی است

ایلام- سد سیمره در حالی که یکی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری استان ایلام شناخته می‌شود که نبود طرح‌های گردشگری به دلیل عدم سرمایه گذاری باعث رها شدن این ظرفیت مهم شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سد سیمره واقع در شهرستان بدره در جنوب استان ایلام یکی از مهمترین مزیت‌های اقتصادی استان به شمار می‌رود که می‌تواند در بخش‌های گردشگری، کشاورزی، شیلات و…برای رونق تولید و اشتغال در استان بسیار مفید باشد.

متاسفانه هم اکنون از ظرفیت‌های اقتصادی این سد به خوبی برای توسعه و اشتغال کل استان و حتی شهرستان بدره استفاده نمی‌شود.

یکی از ظرفیت‌های بی نظیر سد سیمره، عقبه این سد و شکل گیری تنگه‌ها و ساحل زیبا برای گردشگری است، طی سال‌های گذشته استقبال گردشگران از  عقبه این سد به خصوص در تنگه کافرین، تنگه الماس و…بی نظیر بوده و حتی پای گردشگران خارجی به این منطقه باز کرده است.

در کنار حضور بسیار خوب گردشگران، متاسفانه بازهم نبود امکانات و طرح‌های مناسب گردشگری مثل مجتمع‌های گردشگری، هتل، بوم گردی، زیرساخت‌های ارتباطی و....دیده می‌شود.

نبود طرح‌ها و امکانات گردشگری در این منطقه باعث شده بسیاری از گردشگران فقط در حد یک روز در منطقه ماندگار شوند، در حالی که اگر امکانات اسکان در این شهرستان و کنار عقبه سد فراهم باشد، تا چند روز هم در این مناطق گردشگری ماندگار می‌مانند.

حضور و ماندگار شدن گردشگران در منطقه سیمره قطعاً در شهرستان بدره و استان ایلام باعث افزایش درآمد بسیاری از کسب و کارها می‌شود، در حال حاضر متاسفانه این ظرفیت کسب درآمدی بسیار خوب گردشگری نصیب مردم نمی‌شود.

نبود سرمایه گذار برای اجرای طرح‌های گردشگری در منطقه
یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه در زمینه گردشگری، به رغم همه ظرفیت‌های موجود در استان مثل سد سیمره و عقبه این سد، نبود طرح‌ها، امکانات و زیرساخت‌های گردشگری به دلیل عدم سرمایه گذاری مشهود است.

علی قربانی بیان کرد: در همین سد سیمره و تنگه کافرین، هیچ طرح و امکانات گردشگری مشاهده نمی‌شود، در حالی در سال‌های گذشته شاهد حضور گردشگران خارجی در این منطقه بوده‌ایم.

وی بیان کرد: زیرساخت‌های خوبی در این منطقه برای حضور گردشگران فراهم نشده و باید مشوق‌های بسیار خوبی برای حضور سرمایه گذاران برای اجرای طرح های گردشگری در این مناطق فراهم شود.

ایجاد طرح‌های گردشگری می‌تواند در اشتغال و کسب درآمد مردم تاثیر بسیار زیادی بگذارد که البته این مهم نیازمند برنامه ریزی دقیق است

وی با اشاره به سد سیمره ظرفیت‌های بسیار عالی برای جذب توریست دارد، افزود: قطعاً فراهم شدن حضور سرمایه گذاران در منطقه می‌تواند به رونق گردشگری استان کمک شایانی کند.

قربانی تصریح کرد: ایجاد طرح‌های گردشگری می‌تواند در اشتغال و کسب درآمد مردم تاثیر بسیار زیادی بگذارد که البته این مهم نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

امکانات اقامتی ضعیف است
یکی از گردشگران غیربومی در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مهمترین مشکل گردشگران در عقبه سد سیمره و تنگه کافرین، نبود امکانات اقامتی مناسب در شهرستان بدره و مناطق گردشگری شهرستان است.

سعید رضایی افزود: باید با سرمایه گذاری‌های دولتی و خصوصی، امکانات حداقلی برای حضور گردشگران در شهرستان و منطقه سیمره فراهم شود.

وی عنوان کرد: بحث اسکان و اقامت برای گردشگران بسیار مهم است، قطعاً اگر چنین امکاناتی در شهرستان و یا کنار مناطق گردشگری سیمره فراهم نباشد، گردشگران زودتر منطقه را ترک می‌کنند.

تلاش برای ایجاد امکانات گردشگری در سیمره
مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حال حاضر میراث فرهنگی استان ایلام از ایجاد هرگونه طرح گردشگری توسط سرمایه گذاران در منطقه تنگه کافرین سد سیمره استقبال می‌کند.

عبدالمالک شنبه زاده بیان کرد: میراث فرهنگی استان برای جذب گردشگران در منطقه، تاکنون طرح‌های زیرساختی مثل راه دسترسی، برق رسانی و…در منطقه اجرایی کرده است.

چند طرح مهم گردشگری مثل ایجاد مجتمع‌های گردشگری، پل معلق و…برای توسعه گردشگری در منطقه سد سیمره و تنگه کافرین تصویب شده است

وی با اشاره به اینکه تاکنون سرمایه گذاران مختلفی برای اجرای طرح‌های گردشگری در منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: چند طرح مهم گردشگری مثل ایجاد مجتمع‌های گردشگری، پل معلق و…برای توسعه گردشگری در منطقه سد سیمره و تنگه کافرین تصویب شده است.

شنبه زاده بیان کرد: ایجاد مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه گذاری در این منطقه با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی امکان پذیر است، لذا فقط میراث فرهنگی متولی نیست.

وی گفت: با اجرای طرح های مختلف گردشگری به خصوص دو مجتمع ساحلی در آینده ای نزدیک بخشی از کمبودهای امکانات گردشگری در منطقه سیمره رفع می شود.

با توجه به ظرفیت‌های بی نظیر سد سیمره و به خصوص منطقه تنگه کافرین در عقبه این سد، باید با برنامه ریزی اصولی نسبت به استفاده از این سد برای توسعه کشاورزی، شیلات، گردشگری و..در کل استان اقدام کرد.

اجرای طرح‌های مختلف به خصوص در زمینه گردشگری می‌تواند اشتغال پایدار بسیار خوبی در منطقه فراهم کند چراکه قطعاً با اجرای طرح‌های گردشگری حضور گردشگران در منطقه نیز افزایش خواهد یافت.

ایجاد ورزش‌های آبی، تورهای گردشگری، قایق سواری، در کنار احداث امکانات گردشگری می‌تواند آینده‌ای درخشان را از لحاظ اقتصادی برای مردم منطقه ترسیم کرد.

مسئولان استان باید هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های گردشگری را برای حضور سرمایه گذاران فراهم کنند و با ایحاد مشوق‌های مختلف حضور سرمایه گذاران را تثبیت کنند.

سیمره سدی بتنی دوقوسی با ارتفاع ۱۸۰ متر به شمار می‌رود که حجم مخزن آن ۲ میلیارد و ۸۰۰ مترمکعب در تراز نرمال است.در پشت سد سیمره مکان طبیعی بسیار بکری در کنار رودخانه برای گردشگری وجود دارد که چشم هر بیننده ای را مسحور می کند. 

کد خبر: ۷۵٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha