۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
فعالیت ۳۲ کارخانه تولید آرد در البرز/ تولیدکنندگان در زمینه صادرات حمایت نمی شوند
رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران البرز خبر داد

فعالیت ۳۲ کارخانه تولید آرد در البرز/ تولیدکنندگان در زمینه صادرات حمایت نمی شوند

کرج- رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران البرز با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳ کارخانه تولید آرد در این استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: در این حوزه دو هزار و ۵۰۰ نفر به مشغول به کارند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، فیض الله شریفی با این توضیح که در حال حاضر گندم با سه نرخ متفاوت در اختیار کارخانه‌های تولید آرد استان قرار داده می‌شود، افزود: به عنوان نمونه گندم به نرخ کیلویی شش هزار و ۶۵۰ ریال ویژه تولید آرد واحدهای نانوایی یارانه ای است.

شریفی با بیان اینکه برای واحدهای نانوایی آزادپز و مراکز تولید نان‌های حجیم و نیمه حجیم هرکیلو گندم ۹ هزار ریال محاسبه می‌شود، افزود: نرخ گندم مخصوص تولید آرد واحدهای صنفی و صنعتی در حال حاضر کیلویی ۲۷ هزار ریال است که در این مورد نسبت به سال گذشته حدود ۶۳ درصد رشد را تجربه کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید آرد در البرز به صورت روزانه متغییر است، گفت: روزانه حدود دو هزار و ۴۰۰ تن آرد در استان تولید می شود که برای تولید این حجم آرد در یک روز حدود سه هزار تن گندم وارد استان می‌شود.

نبود گندم کافی برای ذخیره سازی و سرمایه در گردش از چالش های البرز است
رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران استان البرز توضیح داد: در حال حاضر میزان تولید آرد استان به منظور تهیه نیاز واحدهای نانوایی‌های آزاد پز، مراکز تولید نان‌های حجیم و نیمه حجیم، واحدهای صنفی و صنعتی تولیدکننده محصولاتی مانند ماکارونی ماهانه به حدود ۷۰ هزار تن رسیده است که این رقم نسبت به سال گذشته رشد مناسبی داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر واحدهای تولید کننده آرد در استان البرز با مشکلاتی مواجه هستند که از جمله این موارد عدم وجود گندم کیفی به میزان کافی و جهت اختلاط است.

شریفی با بیان اینکه این استان دارای بیشترین میزان ذخیره سازی گندم در کل کشور است، افزود: این در حالی است که گندم کافی برای ذخیره سازی در استان وجود ندارد، کمبود سرمایه در گردش برای تامین گندم مورد نیاز استان هم چالشی دیگر است که در البرز با آن مواجه هستیم.

کرایه حمل بار فشار مضاعف روی کارخانه های تولید آرد دارد
وی در ادامه با تاکید بر ظرفیت خوب استان البرز در زمینه صادرات آرد بیان کرد: در این مورد متاسفانه برای صادرات آرد به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان حمایت کافی از تولیدکنندگان آرد استان انجام نمی شود.

شریفی با اشاره به تاثیر مستقیم نرخ کرایه حمل بر قیمت گندم و همچنین آرد تولیدی در کارخانه‌های استان تصریح کرد: این در حالی است که در بحث قیمت گذاری نرخ آرد، با توجه به دستوری بودن نرخ تعیین شده و ضرورت اعمال آن این مسئله سبب ایجاد فشار مضاعف بر کارخانه‌های تولید آرد به منظور کنترل قیمت تمام شده می‌شود.

رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران استان البرز گفت: دیگر مشکل کارخانه‌های آرد استان مسئله عدم اختیار به این واحدهای تولیدی در زمینه محصولات جانبی همچون سبوس است.

کد خبر: ۷۵٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha