۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
عدم حمایت دولت از اصناف؛ تصمیماتی که کافه های گرگان را به تعطیلی کشاند
در نشست بازار مطرح شد؛

عدم حمایت دولت از اصناف؛ تصمیماتی که کافه های گرگان را به تعطیلی کشاند

گرگان- مدیران کافه‌های گرگان در حالی که یک سال سخت کرونا را پشت سر گذشته‌اند، معتقدند نبود صنف مستقل و عدم حمایت دولت، بی برنامگی در تعطیلی اصناف و هزینه تراشی‌های بی‌فایده، باعث تعطیلی کافه‌ها و بیکاری کارگران شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شیوع کرونا درحالی به یک‌سالگی خود نزدیک می‌شود که طی این مدت مشاغل بسیاری تحت تأثیر آن آسیب دیدند و افراد زیادی بیکار شدند. یکی از این مشاغل کافه‌ها و کافه‌رستوران‌هایی بودند که تعطیلی‌های پیاپی برای محدودیت‌های کرونایی تأثیر مستقیم روی درآمد آن‌ها گذاشت.

فعالان این بخش حال بعد از یک سال می‌گویند نه‌تنها دولت برای جبران خسارت‌های کرونا کمکی نکرده بلکه با تصمیمات نادرست و هزینه‌تراشی‌های بی‌دلیل بسیاری از آن‌ها را به سمت نابودی هل داده است.

در همین راستان نشستی را با حضور تعدادی از کافه‌داران شهرستان گرگان برگزار کردیم تا بیشتر درباره خسارت‌هایی که دیده‌اند مطلع شویم.

کافه و رستوران‌های گرگان صنف یا اتحادیه مستقل ندارند
حبیب ملک، مدیر «حس کافه» گرگان و از پیش‌کسوتان این عرصه است که قدمتی بیشتر از سایرین دارد. او مهم‌ترین چالش کافه‌ها را نبود اتحادیه مستقل معرفی کرد و گفت: بخشی از فعالیت کافه‌ها زیر نظر اتحادیه شیرینی‌فروشان و قنادان است که فقط به‌خاطر مسائل مالی ما را قبول کردند و طی سال تا زمان پرداخت حق عضویت سالیانه، خبری از ما نمی‌گیرند.

وی با بیان این‌که کرونا هم صدمات زیادی به ما زد، ادامه داد: به دلیل نبودن صنف واحد حمایتی از بابت این خسارت‌ها از ما نشد به طور مثال مالیات امسال اعلام کرد که مالیات سال قبل را قطعی کنید اما باید درآمد کسب کنیم که سال قبل را هم بتوانیم پرداخت کنیم و کسی نیست برای ما فریاد بزند که ماه‌ها تعطیل بودیم و فعالیتی نداشتیم.

ملک اضافه کرد: در ایام تعطیلات حق بیمه کارگران را پرداخت کردیم تا خسارت نبینند و بتوانند از خدمات تأمین اجتماعی استفاده کنند ولی کارگران به مشکل برخوردند و نتوانستند بیمه بیکاری بگیرند درحالی‌که بیمه می‌داند کار ما تعطیل بود و خود دولت اعلام تعطیلی کرده بود.

وی ادامه داد: بهداشت یک ماه پیش به من گفتند مغازه را ببندید یا پلمب می‌کنیم و ما تعطیل کردیم؛ اما غروب دیدم مغازه را پلمب کرده‌اند در شرایطی که درب بسته را نباید پلمب کرد و به‌خاطر کار اشتباه این افراد مجبور شدم ۱۳۰ هزار تومان جریمه پرداخت کنم.

ماموران بهدشت فقط به فکر تعطیل کردن هستند
ملک گفت: در شرایطی که شاهد شیوع کرونا هستیم و دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازگشایی اعلام شده اما برخی مأموران بهداشت بدون درنظرگرفتن این موارد بیشتر دنبال تعطیل کردن مشاغل و پلمب هستند.

این صاحب کافه رستوران در گرگان همچنین از فعالیت برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی به نام تستر هم انتقاد کرد و گفت: متأسفانه باندی تشکیل شده و برای منافع خود سودجویی می‌کنند و به‌جای نقد تخصصی در مسیر نابودی اعضای این صنف و افزایش مخاطبان خود حرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: بعضی افراد به این حوزه وارد شده‌اند که نه آگاهی، نه تخصص دارند و نه مجوز این صنف را دارند که از مشکلات خبر داشته باشند ولی با مطالبه پول به تعریف یا انتقاد از عملکرد کافه‌ها می‌پردازند که عموماً غیرتخصصی است.

محمدرضا ملک‌زاده، مدیر کافه تازه‌تأسیس «کافه‌چی» که چند ماهی است فعالیت خود را در این عرصه آغاز کرده است به بیان مشکلات پرداخت.

چون صنف مستقل نداریم در زمان کرونا حمایت نشدیم
ملک‌زاده با بیان این‌که افزایش قیمت‌ها هزینه ایجاد کافه‌ها و رستوران‌ها را چندین برابر کرده است گفت: ایجاد یک کافه حداقل یک میلیارد تومان هزینه دارد و اگر در آن موفق نباشی هیچ‌یک از هزینه‌ها به تو بازنمی‌گردد زیرا وسایل تو دست‌دوم شده و برای کسی قابل‌استفاده نیست.

وی هم عدم وجود صنف مستقل را یک چالش جدی عنوان و اظهار کرد: کافه‌رستوران‌ها در ۲۱ روز تعطیلی اخیر، بسته بودند ولی فست‌فودها فعالیت داشتند؛ چون صنف نداشتیم کسی از ما حمایت نکرد درحالی‌که همان خدمات را ارائه می‌دادیم.

اداره بهداشت می‌گفت در این ایام کافه‌رستوران‌ها تعطیل باشد ولی فست‌فودها کار کنند و این یک تضاد بزرگ تصمیم‌گیری برای مشاغلی بود که خدمات مشابه می‌دهند

ملک‌زاده با تأکید بر این‌که دولت نه‌تنها حمایت نکرد بلکه هزینه هم‌روی دست ما گذاشت، گفت: پس از پایان ۲۱ روز تعطیلی به کافه برگشتیم و دیدیم برق قطع است؛ وقتی به اداره برق مراجعه کردیم جواب دادند بدهی دارید و باید پرداخت کنید؛ یعنی حتی حاضر نشدند ما فعالیت کاری را آغاز کنیم بعد برق را قطع کنند.

وی اضافه کرد: اداره بهداشت می‌گفت در این ایام کافه‌رستوران‌ها تعطیل باشد ولی فست‌فودها کار کنند و این یک تضاد بزرگ تصمیم‌گیری برای مشاغلی بود که خدمات مشابه می‌دهند.

ملک‌زاده تصریح کرد: عنوان کافی‌شاپ برای بهداشت و مراکز امنیتی عنوان عجیبی است و ذهنیت دیگری دارند؛ حال اگر بگوییم فست‌فود هستیم دیگر کاری ندارند.

وی در توضیح مشکل فعالیت تسترهای تقلبی در شبکه‌های اجتماعی هم گفت: اگر فردی تخصصی به کافه‌ها مراجعه کند و تخصصی نقد کند بسیار مؤثر است اما یک پیج بدون مراجعه فقط فالوور جذب کرده و درخواست پول می‌کند تا تبلیغات کند و اگر پول ندهیم انتقاد می‌کند.

فشارهای تامین اجتماعی و مالیات در کنار کرونا
آتامان آخوند زاده، مدیر کافه مطرح «میامی» در گرگان است. او هم ‌صحبت خود را با گلایه از تستر نماهای فضای مجازی شروع کرد و اظهارنظرهای غیرتخصصی این افراد و باج‌خواهی تبلیغاتی آن‌ها را یک آسیب برای کافه‌های تازه‌تأسیس عنوان کرد.

آخوندزاده ادامه داد: صفحه‌ای توسط شخصی راه‌اندازی شده که البته نتوانسته از کافه‌های بزرگ و مطرح چیزی به دست بیاورد اما متأسفانه برخی رؤسای اتاق اصناف هم گاهی با کمک ایشان صدمه زده‌اند درحالی‌که ایشان جایگاه رسمی ندارند.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی وارد شدن به صنف ما خودکشی است، گفت: هزینه‌ها بسیار افزایش‌یافته و کرونا هم کاسبی را خراب کرده در کنار آن هم فشارهای دولتی مثل تأمین اجتماعی و مالیاتی زیاد است.

این فعال حوزه کسب‌وکار افزود: کار ما قبل از کرونا عالی بود و از معدود مشاغلی بودیم که نسیه می خریدیم و نقد می فروختیم، با این‌که کافه‌های جدیدی ایجاد می شدند اما مشتری بین همکاران می چرخید و سفره کسی کوچک نمی شد اما الان هر کسی وارد شود محکوم به شکست است.

وی درباره شرایط کرونا هم گفت: طی این مدت دوبار پلمب شدیم. همان روز در محله های پاسرو و نعلبندان را بررسی کردیم نه‌تنها هیچ پروتکلی رعایت نمی شد بلکه قلیان هم مصرف می‌کنند اما  با آنجا کاری ندارند و سراغ فضاهای شیکتر و بهداشتی تر می روند.

آخوندزاده ادامه داد: وقتی پلمب می شویم ما را تعزیرات می فرستند و در جای متهم بازخواست می شویم، سپس ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌کنند اما تلختر این‌که باید دادگاه بروی و جلوی چشم چندنفر فقط برای جریمه ۲۰۰ هزار تومانی و آخر هم یک روز پلمب هست و فردا فک پلمب می‌کنند در حالی که هیچ تغییری در خدمات یا شرایط ایجاد نشده است.

کرونا و تعطیلی ها کمر بسیاری از مشاغل را شکست
وی با بیان این‌که کرونا و تعطیلی ها کمر بسیاری از مشاغل را شکست، گفت: بیشترین همکاری را در این ایام، بازار و بنکداران داشتند و همه ایستادند تا صدمات کرونا کاهش یابد اما هیچ خدماتی از دولت دریافت نکردیم.

وی توضیح داد: اوایل شعار دادند که برقتان را قطع نمی کنیم و وام ها را تسهیل می‌کنیم ولی هیچ کدام عملی نشد.

تعطیلی هر کافه تعداد زیادی کارگر را مستقیم و غیر مستقیم بیکار می کند و در این چرخه همه نابود می شوند اما دولت آن را در نظر نمی گیرد و تنها راه حل مشکل را در پلمب می بیند

آخوندزاده با گلایه از تعطیلی های بی برنامه دولت افزود: وقتی دو هفته تطعیل می شویم تا دوباره بازار عادی شود دو هفته زمان می برد و فردا روزی که کار را آغاز می‌کنیم فروشمان یک پنجم کم می شود اما در هیچ دستورالعملی این شرایط دیده نشده است.

وی با بیان این‌که ما به هر نیرو هزینه شام می دهیم تا کمک معیشت باشد، گفت: اکنون آنقدر صدمه دیده‌اند که غذای برگشتی را گرم می‌کنند و می خورند تا خانه می روند از سفره شام خود نخورند و به خانواده برسد؛ ما در این شرایط مجبوریم که با بازار دیرتر حساب کتاب کنیم تا به کارگر برسیم اما یکجایی همه کم می آوریم و به همین دلیل بعضی همکاران ما تطعیل کردند.

وی اظهار کرد: تعطیلی هر کافه ۱۵ نفر مستقیم و چند ده نفر غیر مستقیم را بیکار می کند و این چرخه همه را به نابودی می کشاند اما هیچ‌یک از دستگاه های دولتی این چرخه را در نظر نمی‌گیرند و فقط دنبال تعطیل کردن مشاغل بوده و راهکار حل مشکلات را پلمب می دانند.

نگاه برخی دستگاه ها به کافه ها مجرم‌انگارانه است
مدیر کافه میامی گرگان گفت: نگاه همه به فعالیت ما مجرم‌انگارانه است و هرچه اعتراض می‌کنیم می‌گویند مصوبه ستاد ملی کرونا است ولی چرا ستاد کرونا هیچ جلسه ای با ما نداشته اشت؟

وی با تاکید بر این‌که وقتی دولت در زمان کرونا کمکی نمی کند هزینه هم نتراشد، افزود: برای کارت بهداشت باید پول بدهیم و اول باید نمونه ببریم، الان در سامانه چیزی به اسم کارت بهداشت صادر نمی شود ولی بازرس بهداشت می آید و می گوید کارت بهداشت داشته باشید و اگر نباشد جریمه یا پلمب.

وی بیان کرد: وقتی نمونه هم می گیرند، شماره حساب می آورند و می‌گویند پول نمونه ای که گرفتیم را واریز کنید؛ خب چرا نمونه را شما می گیرید و پولش را ما بدهیم؟

آخوندزاده با بیان این‌که برای تهیه تجهیزات بهداشتی مقابله با کرونا هزینه صرف کرده ایم، گفت: بهداشت هیچ وقت دستشویی را چک نمی کند اما به دور گاز گیر می دهد درحالی‌که میزکار است و برای ۳۰۰ نفر غذا آماده می کند؛ یا به رنگ غذا گیر می دهد و می گوید غیر مجاز است درحالی‌که این رنگ با مجوز رسمی و استاندارد و در سطح شهر به فروش می رسد.

تلاش می کنیم یک روز بیشتر دوام بیاوریم
محسن عالمی، مدیر کافه «ماژ» که در هتل جهانگردی گرگان مستقر است هم گفت: ستاد کرونا جدولی را ترجمه کرده‌اند که بخشی از فعالیت های این جدول با فعالیت های ایران همخوانی ندارد و بومی سازی نشده ولی همان محدودیت ها را اعمال می‌کنند.

وی با بیان این‌که ۷۰ درصد مشتریان ما مسافران هتل و گردشگران هستند، گفت: اگر سطح اِشغال هتل ها را بررسی کنید زیر ۳۰ درصد است و افت شدیدی درآمدی را در یک سال گذشته شاهد بودیم.

عالمی گفت: ما یک شب تا ساعت یک بامداد برای یک اتاق فعالیت داشتیم زیرا براساس قوانین هتل متعهد به ارائه خدمات هستیم؛ حال بهداشت می گوید باید تعطیل کنیم؛ می گوییم ما بخشی از هتل هستیم و زیر نظر آن‌ها فعالیت داریم به همین دلیل تا مهمان هست ما هم موظف به فعالیت هستیم اما مأموران بهداشت توجیه نمی شوند و ما را پلمب کردند.

وی با انتقاد از عملکرد بازرسان افزود: بازرس بهداشت می گوید چرا روی تراس سرویس می دهید باید داخل سالن باشد؛ وقتی می گوییم همه دنیا روی فضای آزاد سرویس می دهد می گوید نه تخلف است و باید داخل سالن باشد.

وی ادامه داد: بازرس بهداشت می گوید نباید تخم مرغ شانه ای بخرید زیرا بهداشتی نیست، بلکه باید ظرف درب بسته و تاریخ دار باشد ولی برای همه مردم عرضه می شود.

مدیر کافه ماژ با تاکید بر این‌که همه تلاش ما این است که در این شرایط، کسب و کار را زنده نگه داریم، گفت: انگار زیر اقیانوسی قرار گرفته ایم که هر از گاهی بالا می رویم و کمی اکسیژن می گیریم تا یک روز بیشتر دوام بیاوریم؛ این‌که بتوانیم حقوق و بدهی ها را بدهیم راضی هستیم و خیلی شاهکار کنیم که دو ماه یکبار اجاره پرداخت کنیم.

دستگاه‌های دولتی بدون ارجاع قانونی برای اصناف هزینه تراشی می‌کنند
امیر آقامحمدی، مدیرکافه «جان و دل» نخستین کافه فعال در بافت تاریخی گرگان که به دلیل شیوع کرونا مجبور به تعطیلی کار خود شد هم گفت: چهارسال فعالیت کردیم و هم کافه داشتیم هم سوغات و اولین گروهی بودیم که وارد بافت تاریخی شدیم اما زمان کرونا کالا تعطیل کردیم.

وی با بیان این‌که بین دولت در ارائه مجوز و خدمات اختلافات زیادی وجود دارد، افزود: میراث فرهنگی می گوید در بافت زیر زیر نظر میراث فرهنگی است ولی اماکن مجوز نمی دهد.

محمدی با بیان این‌که تعطیلی های بی برنامه خسارت سنگینی زد، ادامه داد: بعد از تعطیلی باید مواد اولیه بخریم اما بی خبر دوباره تعطیل می‌کنند و از مسئولان تصمیم گیر کسی فکر نمی کند ما این مواد اولیه را چکار کنیم.

مدیر مجموعه «جان و دل» با گلایه از این‌که دستگاه هایی مثل بهداشت بدون ارجاع به هیچ قانونی فقط برای مشاغل هزینه‌تراشی می‌کنند، خاطرنشان کرد: بهداشت به هیچ وجه روی کرونا تمرکز نداشت تا حدی که مامور بهداشت بدون این که رفرنس قانونی داشته باشد می گفت چرا سینک وسط آشپزخانه است و باید عوض کنید و به گوشه ببرید.

کد خبر: ۷۴٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha