۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
موفقیت ۱۱ درصدی بخش گردشگری قم در جذب تسهیلات کرونا؛ انتقاد از آمارهای نادرست
در ستاد تسهیل و رونق تولید قم مطرح شد؛

موفقیت ۱۱ درصدی بخش گردشگری قم در جذب تسهیلات کرونا؛ انتقاد از آمارهای نادرست

قم- در حالی که بخش گردشگری قم آسیب فراوانی هم در بحران کرونا و هم در شرایط تحریم دیده فقط ۱۱ درصد تسهیلات خود را جذب کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: چهل و سومین جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رونق تولید استان قم شامگاه سه‌شنبه با حضور اعضای دستگاه‌های عضو و کمیته‌های تخصصی زیر نظر این کارگروه در محل سالن کرامت استانداری قم برگزار شد.

در این جلسه نحوه جذب تسهیلات رونق تولید در سه بخش صنعت، گردشگری و کشاورزی و همچنین نظارت بر نحوه توزیع این تسهیلات در این بخش‌ها و تمدید تقسیط بدهی و مالیات واحدهای تولیدی و صنعتی با توجه به شرایط موجود تا سال ۱۴۰۰ بحث و گفت‌وگو شد.

در ابتدای این جلسه هرکدام از کمیته‌های تخصصی درباره نحوه جذب این تسهیلات گزارش‌هایی ارائه کردند که طبق گزارش‌ها مشخص شد بخش کشاورزی استان قم با جذب ۱۲۰ درصد تسهیلات در رده اول و بخش صنعت تا ۸۲ درصد توانسته این تسهیلات را جذب و در تولید اشتغال و جهش تولید گام‌های اساسی بردارند.

اما آنچه که جای تعجب در جلسه بود ناتوانی در جذب اعتبارات و تسهیلات در بخش گردشگری استان بود و آن هم با توجه به ضربه سنگینی که بحران کرونا و قبل از آن تحریم به بخش گردشگری به یادگار گذاشته است این بخش فقط توانسته ۱۱ درصد از این تسهیلات را جذب و استفاده کند.

در ۹ ماه نخست سال ۹۹ کارگروه تسهیل و رفع موانع استان قم ۱۲۰ مصوبه در بخش زیربنایی داشته که ۶۲ درصد آن انجام شده است؛ ۳۵ جلسه اصلی و ۵۳ کمیته تخصصی نیز با هدف رونق تولید تشکیل شده است.

جذب ۱۱ درصد تسهیلات در بخش گردشگری زیبنده قم نیست
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در این جلسه با اشاره به این که بخش گردشگری استان قم با توجه به همه مشکلات و چالش‌هایی که پشت سر گذاشته توانسته ۱۱ درصد اعتبار جذب کند، گفت: جذب ۱۱ درصد از تسهیلات رونق تولید در بخش گردشگری زیبنده نیست و بحث امکان جابجایی تسهیلات رونق تولید در بخش‌های مختلف و بر اساس نیاز متقاضیان بدون معطل ماندن این منابع، از چند ماه قبل در نشست‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان مطرح شده و با توجه به عدم جذب کامل این تسهیلات در بخش گردشگری، باید زمینه انتقال این تسهیلات به بخش کشاورزی و متقاضیان آن فراهم شود.

با توجه به عدم جذب کامل تسهیلات در بخش گردشگری، باید زمینه انتقال این تسهیلات به بخش کشاورزی و متقاضیان آن فراهم شود

مهرداد غضنفری با بیان اینکه نمی‌توان به خاطر پرونده‌های معطل مانده در بخش گردشگری دیگر بخش‌های استان را معطل کرد، افزود: جذب فقط ۱۱ درصد از تسهیلات رونق تولید در عرصه گردشگری قم، زیبنده استان نیست و با توجه به تذکرهای قبلی به حوزه گردشگری و همچنین فرصت کم باقیمانده تا پایان سال، دستور انتقال این تسهیلات به متقاضیان سایر بخش‌ها و از جمله بخش کشاورزی صادر می‌شود.

به گفته وی، البته حوزه گردشگری استان قم می‌تواند درخواست‌های خود را همچنان دنبال کند که در صورت به نتیجه رسیدن، هماهنگی و همکاری لازم با این حوزه نیز انجام خواهد شد؛ همچنین به دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان دستور داده شده تا در ۴۸ ساعت آینده، تمامی تسهیلات پرداخت شده و نشده رونق تولید در بخش گردشگری استان در سال جاری را مشخص و دلیل موارد عدم پرداخت احتمالی و معطّل ماندن آن‌ها را گزارش کند.

رشد ۲۹ درصدی قم در جذب اعتبارات و تسهیلات
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به روند مطلوب استان در جذب منابع مالی، بیان کرد: خوشبختانه در روند تأمین منابع در کل استان، حدود ۲۹ درصد رُشد داشته‌ایم و در حوزه مصارف یعنی پرداخت تسهیلات هم بالغ بر ۴۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته دیده می‌شود که از این میزان، حدود ۹ هزار میلیارد تومان به تولید و خدمات مرتبط با تولید پرداخت شده است.

غضنفری عنوان کرد: آمار نشان می‌دهد بانک‌های صنعت و معدن، ملی و ملت در صدر بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات رونق تولید هستند که باید از آن‌ها تقدیر کرد، ضمن آن که بانک‌هایی مانند سپه و صادرات، نیمی از تسهیلات معرفی شده را پرداخت کرده‌اند و البته برخی دیگر از بانک‌ها هم کمتر از ۵۰ درصد پرداختی داشته‌اند که به آنان توصیه می‌شود در نیمه نخست اسفندماه امسال، تسهیلات پرداختی خود را به حد مطلوب برسانند.

انتقاد شدید از ارائه آمارهای نادرست در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش‌های نادرست در ستاد، گفت: برخی آمار غیردقیق در نشست امروز ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان داده‌اند، از دبیرخانه ستاد خواسته شد تا ضمن اهتمام کافی نسبت به استخراج روزآمدترین و دقیق‌ترین آمار برای ارائه در هر جلسه ستاد، پیگیری‌های مداوم خود را برای تحقق نهایی پرداخت تسهیلات رونق تولید استمرار بخشد تا این تسهیلات بر اساس پیش بینی‌های ابتدای سال و بلکه مازاد بر آن، تخصیص داده شود.

وی اظهار کرد: البته بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات باید توجه داشته باشند که هر تزریق منابع به معنای کمک به تولید و رونق بخشیدن به آن نیست، ضمن آن که همه دست اندرکاران تولید در استان باید علاوه بر بحث رونق تولید و همچنین تثبیت و افزایش اشتغال و صادرات، به عرصه شعار سال یعنی «جهش تولید» و رصد دائمی فرآیندهای آن نیز توجه لازم و کافی را مبذول دارند.

غضنفری در پایان بیان کرد: از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده به صورت سامانه‌ای و روش مستقیم، علیرغم اینکه این سهم در نیمه دوم سال ابلاغ شد، بیش از ۸۰ درصد آن نیز جذب شده است و ۱۲۰ درصد بخش کشاورزی قم توانسته است برای رونق تولید جذب نماید.

در ادامه این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گزارش کوتاهی از نحوه جذب اعتبارات در بخش گردشگری ارائه کرد و گفت: بخش گردشگری برای جذب منابع باید تأیید بانک مرکزی را گرفته و پرونده‌های متقاضیان این تسهیلات ضمن پروسه زمانی در تهران پیگیری و تأیید شود و چگونه می‌توان با وجود این زمان اندک تسهیلاتی را جذب کرد؟

پرداخت ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش صنعت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در ادامه این جلسه گفت: در موضوع تسهیلات رونق تولید طی امسال برای استان، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که تاکنون ۷۷۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است و این روند همچنان با سرعت بیشتر ادامه دارد فرآیند پرداخت تسهیلات رونق تولید در قم از یکم مردادماه سال جاری آغاز شده و این روند تا سی‌ویکم تیرماه سال آینده ادامه دارد.

محمود سیجانی افزود: این پرداختی‌ها در سه بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری انجام می‌شود که صنعت بیشترین سهم را در جذب و پرداخت تسهیلات رونق تولید استان دارد در جلسه کارگروه ستاد تسهیل استان درخواست ۱۰ طرح صنعتی برای دریافت تسهیلات به میزان ۱۴۳ میلیارد تومان و ۱۹ طرح کشاورزی به میزان ۴۷ میلیارد تومان تأیید و قرار شد پرونده آن‌ها برای پرداخت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شود.

در موضوع تسهیلات رونق تولید طی امسال برای استان قم یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که تاکنون ۷۷۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است

وی اظهار کرد: این تسهیلات شامل سرمایه در گردش برای واحدهای موجود و سرمایه ثابت برای واحدهای نیمه تمام است که پس از بررسی مدارک متقاضیان و دارا بودن شرایط لازم توسط بانک‌های عامل بر اساس مقررات باید پرداخت تسهیلات ظرف یک ماه انجام شود.

اما در ادامه این جلسه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم از دستگاه‌های اجرایی برای استمرار پروژه‌های بیست گانه استان با توجه به تورم و شرایط اقتصادی موجود کشور خواست تا در زمینه جذب سود یارانه‌ای تسهیلات همت کنند.

سهم ۸۵ میلیارد تومانی یارانه تسهیلات
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم در ادامه این جلسه بیان کرد: در فرآیند تورمی موجود، ارائه هرچه سریع‌تر تسهیلات می‌تواند مشکلات بیشتری از واحدهای تولیدی را رفع کند و سهم استان قم از این یارانه، ۸۵ میلیارد تومان است که تلاش می‌شود بر اساس پروژه‌های بیست گانه در استان و معرفی آن‌ها، جذب حداکثری این یارانه محقق شود.

به گفته محمود نوربخش، موضوع پرداخت تسهیلات تولید و همچنین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان قم از جمله مهم‌ترین مسائلی بود که در این نشست مورد بررسی و توجه قرار گرفت و قطعاً پیگیری‌های لازم درباره آن‌ها در استان انجام خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم با اشاره به لزوم همدلی بین بانک‌های عامل و متقاضیان، عنوان کرد: مثلث «دستگاه مسئول»، «بانک عامل» و «متقاضی تسهیلات» باید حداکثر ارتباط و هماهنگی را با یکدیگر داشته باشند تا این تعامل چند سویه بتواند حداکثر کارایی و بازدهی را به ثبت برساند بانک‌های عامل هم موظف هستند با پرداخت به موقع تسهیلات رونق تولید و جهش تولید، سهم مهم خود را در تحقق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای پیشرفت تولید و امور مربوط به آن ایفا کنند.

گفتنی است، تسهیلات پرداختی منهای سپرده‌های قانونی بانک‌ها در بانک مرکزی نسبت به مصارف و منابع استان در بانک‌های دولتی به بالای ۷۸ درصد افزایش یافته است.

کد خبر: ۷۴٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha