۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
عوامل بنیادی بازار خبر از رشد بورس می‌دهند
متخصص بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

عوامل بنیادی بازار خبر از رشد بورس می‌دهند

متخصص بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه دارای سهم‌های ارزنده‌ای است مطرح کرد: اگر عوامل اصلی تأثیرگذار بر بورس مانند نرخ دلار، مذاکرات هسته‌ای و ...، شرایط ثابتی داشته باشند، بازار رشد خواهد کرد.

بازار؛ گروه بورس: ابوالفضل شهرآبادی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با عامل بنیادین اثرگذار بر بورس اظهار کرد: شرایط بنیادی بازار و سهم‌ها عمدتا مربوط به قابلیت سودآوری سهم‌ها مربوط می‌شود و قابلیت سودآوری سهم‌ها هم طی گزارش‌هایی که شرکت‌ها به صورت دوره‌ای ارائه می‌دهند، مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: برای درک این که سهم‌های مختلف از لحاظ سودآوری چه وضعیتی دارند و کلیت بازار چگونه است، یکی از جدیدترین گزارش‌ها، گزارش ۹ ماهه منتهی به پایان آذر ماه شرکت‌ها است و حقوق شرکت‌هایی از جمله فلزات، پالایشی‌ها و برخی از بانکی‌ها از نظر سوددهی عملکرد خوب و قابل قبولی داشته‌اند و علاوه بر این، فروش برخی از شرکت‌های پتروشیمی هم فروش و تولید خوبی داشتند و این مسئله دلیلی بر این است که سهم‌ها دارای بنیاد خوبی هستند و برای خرید ارزنده هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازنگشتن بازار به سوی سهم‌های بنیادی به مسائل دیگری مربوط است، مطرح کرد: ازجمله عوامل تأثیرگذار بر مورد استقبال قرار نگرفتن سهم‌های بزرگ بازار مباحث مالی رفتاری، ترس و بی اعتمادی سهامداران و سیاسی شدن و همچنین در برخی موارد دستکاری شدن بازار است که این موارد باعث می‌شود سرمایه‌گذاران حتی از بازار خوب هم استقبال نکنند.

شهرآبادی درباره وضعیت فعلی و پیش روی بازار گفت: وضعیت فعلی بازار رو  به رشد نبوده است، اما رشد بازار بعید نیست و این رشد به برطرف شدن موانع رشد بازار بستگی دارد و اگر این عوامل همچنان وجود داشته باشند، ممکن است ما بازاری داشته باشیم پر از شرکت‌های خوب که با قیمت‌های پایین در صف‌های فروش قرار گرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک چندین مسئله تأثیرگذار در بازار سرمایه دیده می‌شود که یکی از آن‌ها تعطیلات پایان سال است که این مسئله باعث می‌شود برخی از شرکت‌ها به فروش سهام و نقد کردن پورتفوهای خود روی آورند و این ممکن است فشار فروش را بیشتر کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مسئله دوم، بحث مذاکرات هسته‌ای است که هنوز تکلیف آن مشخص نیست و این مسئله هم می‌تواند عامل منفی کردن بازار باشد. عامل سوم اثرگذار بر بازار می‌تواند انتخابات ریاست جمهوری باشد که قطعا تأثیر خود را روی بازار سرمایه خواهد گذاشت و بحث آخر هم بحث نرخ دلار است.

شهرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: ثبات داشتن یا نداشتن نرخ دلار بسیار می‌تواند روی بازار سرمایه اثرگذار باشد. اگر دلار روی یک نرخ مانند ۲۳ هزار تومان بایستد، می‌تواند تأثیر مثبت روی بازار بگذارد، اگر بالا هم برود، روی سهم‌های دلاری اثربخش خواهد بود، اما اگر قرار باشد قیمت دلار مدام در حال نوسان باشد، قطعا تأثیر منفی روی بازار خواهد گذاشت.

کد خبر: ۷۴٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha