۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
فروش دسترنج عشایر ایلام در غیاب «برندسازی»
یادداشت؛

فروش دسترنج عشایر ایلام در غیاب «برندسازی»

ایلام- «در حالی که عشایر استان ایلام دارای تولیدات با کیفیتی در بخش فرآورده های دامی هستند، متاسفانه اکثر دسترنج عشایر استان به اسم مناطق دیگر به فروش می رسد»، این جملات بخشی از یادداشت لیلا کایی فعال رسانه ای برای بازار است که در ادامه می خوانید.

لیلا کایی؛ بازار: عشایر استان ایلام از گذشته تاکنون نقش مهمی در اقتصاد استان داشته‌اند، تولیدات قشر عشایر علاوه بر تامین نیازهای پروتئین در استان، باعث رونق تولید و اشتغال نیز شده است.

ارزش تولیدات عشایر استان ایلام سالانه یک هزار میلیارد تومان است که شامل گوشت قرمز، شیر، پشم، روغن حیوانی و…است.با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی در بین عشایر، این تولیدات از فروش بسیار خوبی در سراسر کشور برخوردار هستند.

تولیدات عشایر که با زحمات بسیار زیاد و همراهی همه اعضای خانواده به دست می آیند، در آستانه فروش خیلی راحت توسط دلالان خریداری و در بازار عرضه می‌شوند.

محصولات تولیدی عشایر به صورت خام، بدون نام و نشان و بسته بندی به سایر مناطق کشور ارسال و به اسم استان‌های دیگر به فروش می‌رسد، در حالی که اگر محصولات تولید عشایر برندسازی شود باعث هویت دهی و خودنمایی تولیدات استان می‌شود.

سالهاست این چرخه معیوب باعث شده عشایر استان ایلام نه تنها محصولات خود را به دلالان به فروش برسانند، بلکه مردم از تولیدات باکیفیت این قشر اطلاعات چندانی نداشته باشند

در واقع نبود برندسازی، صنایع تبدیلی و بسته بندی باعث خرید محصولات عشایر توسط دلالان با قیمت‌های بسیار پایین و فروش محصولات همین محصولات با قیمت‌های گزاف در سایر استان‌ها شده است.

سالهاست این چرخه معیوب باعث شده عشایر استان ایلام نه تنها محصولات خود را به دلالان به فروش برسانند، بلکه مردم از تولیدات باکیفیت این قشر اطلاعات چندانی نداشته باشند.

روغن حیوانی به عنوان یکی از مهمترین محصولات تولیدی عشایر استان ایلام امروزه بدون نام و نشان ایلام در سایر استان‌های کشور به فروش می‌رسد، در حالی که با سرمایه گذاری‌های اندک هم می‌توان با این محصول را صاحب نام و نشان کرد.

متاسفانه در سال‌های اخیر وعده‌های زیادی برای حل مشکلات فروش محصولات عشایر و برندسازی تولیدات عشایر ایلام داده شده ولی تاکنون هیچیک از این وعده‌ها محقق نشده است.

برندسازی و بسته بندی تولیدات عشایر علاوه بر رونق تولید و افزایش درآمد بین عشایر، باعث افزایش اشتغال و شناخت بیشتر مردم از تولیدات عشایر استان می‌شود.

نکته مهم در بحث ایجاد صنایع تبدیلی، برندسازی و بسته بندی، وجود مرز مهران برای صادرات تولیدات عشایر استان است که متاسفانه مسئولان استان از این مرز برای صادرات تولیدات استان به خوبی استفاده نمی‌کنند.

آنچه مشخص است در صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی بر روی برندسازی محصولات تولیدی عشایر استان، می‌توان علاوه بر فروش در داخل کشور، به فکر صادرات محصولات از مرز مهران به عراق هم بود.

قطعاً می‌شود بسیاری از محصولات و تولیدات عشایر استان ایلام را به دیگر مناطق کشور و کشور عراق ارسال کرد، به شرطی که از افراد کاربلد در حوزه برندسازی، بست بندی و صنایع تبدیلی کمک گرفته شود.

در استان ایلام برنامه جامعی برای برندسازی و فروش محصولات تولیدی عشایر استان وجود ندارد و این درحالی است که این بخش سهم بسیار بالایی در ارزآوری و ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری دارد

متاسفانه اگرچه تولیدات عشایر استان ایلام در سال‌های اخیر رشد کمی و کیفی قابل قبولی داشته، اما محصولات تولیدی عشایر استان در قالب برند در بازار عرضه نشده و به نظر می‌رسد حرکت به سمت برندسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای تولید عشایر است که دیر یا زود باید به آن دست یابند.

در استان ایلام برنامه جامعی برای برندسازی و فروش محصولات تولیدی عشایر استان وجود ندارد و این درحالی است که این بخش سهم بسیار بالایی در ارزآوری و ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری دارد.

به اعتقاد کارشناسان خرید تضمینی محصولات دامی عشایر، ایجاد مراکز تخصصی فرآوری و فروش محصولات و راه‌اندازی غرفه‌های معرفی از جمله راهکارهای تقویت تولیدات عشایر استان است.

جامعه عشایری استان دارای جمعیتی معادل ۶۰ هزار نفر ۹۳۳۶ خانوار و ۱۲ ایل و ۳۴ طایفه است که به پروار بندی دام و دامپروری و کشاورزی و صنایع دستی و صنایع جنبی می‌پردازند.

عشایر استان ایلام نزدیک به ۱۱ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد و تقریباً ۵ درصد جمعیت جامعه عشایری کشور را شامل می‌شود. از نظر اقتصادی نزدیک به ۶۰ درصد گوشت قرمز استان، ۳۵ درصد صنایع دستی و ۲۵ درصد پروتئین و ۵ درصد محصولات زراعی و باغی استان توسط عشایر تولید می‌شود.

کد خبر: ۷۳٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha